زمین‌خواری و ساخت‌وساز غیرقانونی ستاد اجرایی فرمان امام در ساحل بابلسر

نیروهای وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، معترضان را تهدید به پرونده‌سازی امنیتی و بازداشت کردند

یکی از مخاطبان ایندیپندنت فارسی در بابلسر، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه، با ارسال ویدیویی خبر داد که بخشی از سواحل دریای مازندران در این شهر، به‌شکل غیرقانونی در اختیار افرادی گذاشته شده است تا در فاصله ۱۵ متری از دریا برج‌سازی کنند.

بررسی‌های ایندیپندنت فارسی و مصاحبه با چند مدیر دولتی و کارکنان شهرداری بابلسر نیز نشان می‌دهد که این قطعه زمین ۵ هزار متری در نزدیکی دانشگاه مازندران، که تا پیش از این محل تفریح و ورزش اهالی این شهر بود، جزو املاک تصرف‌شده ستاد اجرایی فرمان امام در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی است که مدیران این ستاد اکنون، در شراکتی پنهانی با یک سرمایه‌گذار، درحال ساخت برج در این منطقه و در حریم دریا هستند.

این درحالی است که براساس قوانین مصوب، نهادهای دولتی و حکومتی یا سایر شهروندان، در حریم ۶۰ متری خلیج‌فارس و دریای خزر حق هیچ‌گونه تملک زمین یا ساخت‌وساز ندارند، اما به گفته کارمندان شهرداری بابلسر، مدیران ستاد اجرایی فرمان امام با سوءاستفاده از نفوذ حاکمیتی و امنیتی‌ و برای کسب ثروت از طریق فروش واحدهای مسکونی، برای دریافت مجوز ساخت این برج به‌شکل پنهانی اقدام کرده‌اند.

همچنین نیروهای امنیتی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در مقابل اعتراض‌ شهروندان به ساخت‌وساز غیرقانونی و اشغال سواحل عمومی، بارها به تهدید امنیتی متوسل شده‌اند.

رسانه‌های دولتی ایران در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ مدعی شده بودند که به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، استاندار مازندران شخصا روند آزادسازی سواحلی را که به اشغال نهادهای حکومتی و دولتی درآمده‌اند آغاز کرد تا تمامی بناهای ساخته‌شده و زمین‌های محصور، دست‌کم تا ۶۰ متری ساحل، در اختیار عموم قرار گیرد. اما این ادعا نیز جز درمورد چند هزار متر از زمین‌های اردوگاه تفریحی سازمان بهزیستی بابلسر و اقامتگاه‌ چند بانک دولتی اجرایی نشد. برای مثال، صدها هکتار از زمین‌های ساحلی حدفاصل بابلسر تا بِهنمیر همچنان در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی قرار دارد.

ستاد اجرایی فرمان امام سازمانی حکومتی است که تحت کنترل علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قرار دارد. این ستاد از سال ۱۳۶۸ و به فرمان روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، تاسیس شد تا صدها هزار زمین، ساختمان و ملک را که مالکانشان مشخص نبودند یا به‌دلیل وقوع انقلاب مهاجرت کرده بودند تصاحب کند. سازمانی که بنای کارش را بر تصرف و مصادره سازمان‌یافته اموال ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی، اقلیت‌های مذهبی و ایرانیان خارج از کشور گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما درمورد اخیر در شهر بابلسر، این ستاد زمین ساحلی را تصاحب کرده است که دست‌کم در ۱۰۰ سال اخیر محل ورزش و تفریح مسافران و اهالی بابلسر بوده و به گفته کارکنان شهرداری این شهر پیش از انقلاب نیز به فرد یا نهاد دولتی خاصی تعلق نداشته است.

۱۳ دی ۱۴۰۲ هم اعضای شورای شهر بابلسر و شماری از کارکنان شهرداری آن، با حضور در تجمع اعتراضی اهالی این منطقه به آنان قول دادند که «با پیگیری از طریق فرمانداری، استانداری و دادستانی» از تصرف این زمین ساحلی و ساخت برج در آن جلوگیری خواهند کرد. اما اکنون با حضور کارگران و ماشین‌آلات ساختمانی در این محدوده به نظر می‌رسد چنین ادعایی تنها برای فریب معترضان عنوان شده است.