حمله‌های هوایی روسیه شبکه برق اوکراین را با اختلال مواجه کرده است

پیامدهای اختلال در شبکه برق اوکراین در اوج تابستان و زمستان با اوج مصرف برق احساس خواهد شد

نیروهای امدادی در حال آواربرداری خانه‌ای در کی‌یف که در اثر حمله‌های هوایی تخریب شده است-AFP

در ادامه موج حمله‌های گسترده هوایی روسیه به زیرساخت‌های اوکراین، روز چهارشنبه هشتم ماه مه (۱۹ اردیبهشت) برخی تاسیسات زیرساختی و نیروگاه‌های این کشور هدف قرار گرفت.

به گزارش رویترز، مقام‌های اوکراین اعلام کردند در تازه‌ترین حمله‌های هوایی روسیه دست‌کم ۱۲ تاسیسات زیرساختی و سه نیروگاه حرارتی بازمانده از دوران شوروی سابق در اوکراین هدف قرار گرفتند.

بر مبنای گزارش نیروی هوایی ارتش اوکراین، روسیه در این حمله‌ها از ۷۶ پرتابه هوایی، شامل ۵۵ موشک و ۲۱ پهپاد تهاجمی برای حمله به اهداف زیرساختی این کشور استفاده کرد. از این میان ۲۹ موشک و ۲۱ پهپاد سرنگون شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله‌های هوایی به مصدوم شدن دست‌کم سه‌ تن از شهروندان اوکراین منجر شد. همچنین از گزارش‌های مقام‌های کی‌یف چنین برداشت می‌شود که شبکه برق این کشور به شدت دچار اختلال شده است.

گرمان گالوشچنکو، وزیر انرژی اوکراین، ضمن تایید اختلال در شبکه برق این کشور گفت که روسیه با حمله گسترده روز چهارشنبه به تاسیسات اوکراین به تلاش برای محروم کردن اوکراینی‌ها از روشنایی و نابودی صنعت برق این کشور ادامه می‌دهد.

به گفته این مقام دولتی اوکراین، اکنون تاسیسان تولید و انتقال برق در مناطق کیرووگراد، زاپوریژیا، پولتاوا، لویو، ایوانو-فرانکیوسک و وینیتسیا هدف قرار گرفته و آسیب دیده‌اند.

 بر اساس گزارش ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، پس از حمله‌های هوایی روز چهارشنبه به تاسیسات این کشور حدود ۳۵۰ امدادگر برای به حداقل‌ رساندن خسارت‌های حمله‌های هوایی به شبکه برق، ۳۰ خانه، وسایل حمل‌ونقل عمومی، خودروها و یک ایستگاه آتش‌نشانی دست‌ به‌کار شدند.

حمله‌های هوایی روز چهارشنبه، تازه‌ترین مورد از موج حمله‌های روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین بود که از ماه مارس آغاز شد. این حمله‌ها پیش‌تر نیز مقام‌های کی‌یف را وادار کرد که با هدف رفع اختلال، برق چندین منطقه را قطع کنند.

روز چهارشنبه نیز شرکت ملی برق اوکراین (اوکراینرگو) در اطلاعیه‌ای از اعمال خاموشی شبانه خبر داد و از شهروندان خواست با صرفه‌جویی در مصرف، برای مواجه با شرایط سخت‌تر آماده شوند.

با وجود اینکه مقام‌های اوکراین می‌گویند برای مدیریت توزیع برق تلاش خواهند کرد، به‌نظر می‌رسد پیامدهای اختلال در شبکه برق این کشور در اوج تابستان و زمستان که مصرف انرژی به اوج می‌رسد، احساس خواهد شد.

مقام‌های اوکراین، همچنین از حمله روسیه به تاسیسات ذخیره گاز طبیعی در غرب کشور خبر داده‌اند، اما مقام‌های روسیه تاکنون به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند. روسیه مدعی است که در جنگ با اوکراین، غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد اما حمله به تاسیسات انرژی این کشور را هدف نظامی «قانونی» می‌داند.

سرویس امنیت اوکراین، روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای خبر داد شبکه‌ای از ماموران تحت مدیریت سرویس امنیت فدرال روسیه را شناسایی کرده که هدفشان ترور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و دیگر مقامات ارشد سیاسی و نظامی این کشور بوده است. در همین ارتباط نیز دست‌کم دو مقام امنیتی اوکراین به ظن مشارکت در «توطئه روسیه» دستگیر شده‌اند.

قبل از آن نیز خبرگزاری دولتی تاس روسیه گزارش داد که مسکو یک پرونده قضایی علیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گشوده و نام او را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این خبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دادگاه کیفری بین‌المللی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، حکم بازداشت صادر کرده و این حکم «بر خلاف اعلامیه‌های بی‌ارزش روسیه» در ۱۲۳ کشور قابل اجرا است.

بیشتر از جهان