جو بایدن با فشار بر اسرائیل به جمهوری اسلامی فرصت برد دوباره داد

«رئيس‌‌جمهوری آمریکا دست بنیامین نتانیاهو را برای انتقام‌ بسته نگه داشت تا اسرائیل واکنشی ضعیف در برابر جمهوری اسلامی از خود نشان دهد»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در کاخ سفید‌ــ AFP

نشریه آمریکایی نیویورک‌پست روز یکشنبه ۲۱ آوریل (دوم اردیبهشت) یادداشتی به قلم جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در دولت دونالد ترامپ، منتشر کرد که به فشار جو بایدن بر اسرائیل به منظور مسامحه نشان دادن در برابر حمله جمهوری اسلامی می‌پردازد.  

بولتون در این یادداشت می‌نویسد: «اسرائیل روز جمعه در حمله به ایران، به دلیل فشارهای جو بایدن، یک انتقام حداقلی از جمهوری اسلامی گرفت. اگرچه اورشلیم یک خط قرمز مهم را رد کرد و آشکارا به اهدافی در خاک ایران حمله کرد، چیز زیادی برای جشن گرفتن وجود ندارد. چون پاسخ اورشلیم به حمله موشکی و پهپادی گسترده تهران، در واقع هیچ موضوع اساسی را حل نکرد و جمهوری اسلامی همچنان به شکل دادن نیروهای نیابتی‌ در اطراف اسرائیل ادامه می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی دولت ترامپ با اشاره به اینکه حملات متقابل جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل برنده‌ها و بازنده‌هایی داشت، افزود: «بزرگ‌ترین برنده این مناقشه شاید جو بایدن باشد که دست نتانیاهو را برای انتقام بسته نگه داشت تا اسرائیل را به واکنشی ضعیف وادارد. دولت بایدن با این اقدام به دو هدف حیاتی دست یافت: اول آنکه با نجات جمهوری اسلامی از پاسخ جدی و معنادار اسرائیل، چشم‌انداز افزایش قیمت‌ بین‌المللی نفت و پیامد اجتناب‌ناپذیر آن را یعنی افزایش قیمت بنزین در ایالات متحده، به تعویق انداخت. دوم اینکه از شدت گرفتن انتقاد دموکرات‌هایی که با سیاست‌های او در خاورمیانه مخالف‌اند جلوگیری کرد تا در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، موقعیتش در ایالت‌های کلیدی محفوظ بماند.»

به اعتقاد جان بولتون، دومین برنده بزرگ تنش اخیر اسرائیل و جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است که رژیمش از خطر واقعی اسرائیل که به وقوع نپیوست، نجات یافت.

او در ادامه این یادداشت تاکید می‌کند: «مقام‌های جمهوری اسلامی بادقت به تماشای این نشستند که چطور بایدن اسرائیل را به زانو درآورد و حالا با ادامه راهبردهای گذشته‌ در شکل دادن به حلقه‌های آتش در اطراف اسرائیل، از بهره‌برداری نظامی و دیپلماتیک از این موضوع دریغ نخواهند کرد. تسلط مقام‌های جمهوری اسلامی بر دولت بایدن مانند باراک اوباما، همچنان ادامه دارد. با گذشت بیش از شش ماه از جنگ کنونی حماس و اسرائیل که جمهوری اسلامی آن را شیطان کوچک می‌نامد، تهران هنوز هیچ آسیب عمده‌ای متحمل نشده است.»

این دیپلمات کهنه‌کار بزرگ‌ترین بازنده‌ را «امنیت مردم آمریکا» می‌داند و با اشاره به اینکه «اسرائیل هم بیشترین آسیب را متحمل شد» می‌افزاید:‌ «جو بایدن با خم شدن مقابل دشمنان متقابل آمریکا و اسرائیل در جمهوری اسلامی، به‌وضوح ضعف در کاخ سفید را نشان داد. او به طرز شرم‌آوری تاکید کرد که زنده ماندن پس از رگبار موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی یک برد برای اسرائیل است تا اورشلیم را وادارد روی موفقیت‌هایش تکیه کند و با حمله معنادار به تهران تلافی نکند. در این شرایط، احتمالا سایر دشمنان ما به‌ویژه مسکو و پکن، از این سفسطه‌ بایدن شگفت‌زده شده‌اند و او را تحقیر می‌کنند.»

جان بولتون در عین حال اشاره می‌کند: «اگرچه گزارش‌ها حاکی از شکست‌ حمله جمهوری اسلامی در مواجهه با دفاع موشکی اسرائیل است، کارشناسان تاکید می‌کنند که اگر جمهوری اسلامی دفعه بعد موشک‌هایی با عملکرد مناسب‌تر پرتاب کند، ممکن است اسرائیل به این اندازه در مهار آن‌ها موفق نباشد. در کنار این موضوع، گزارش‌ها حاکی از آن است که واشینگتن در حال آماده‌ کردن تحریم‌هایی علیه یک گردان ارتش اسرائیل به اتهام نقض حقوق بشر است؛ موضوعی که اگر محقق شود، مسیر واقعی جو بایدن را نشان می‌دهد.»

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه