رویترز: قطر ادامه کار دفتر حماس در دوحه را بررسی می‌کند

قطر از سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از توافق با ایالات متحده میزبان رهبران سیاسی حماس بوده است

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس‌ ــ AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه نوشت که قطر ممکن است دفتر سیاسی حماس را در دوحه تعطیل کند.

به گفته این مقام آگاه، قطر در حال بررسی این موضوع است که آیا به حماس اجازه دهد فعالیت دفتر سیاسی‌اش در دوحه ادامه یابد یا آن را تعطیل کند، همچنین این کشور بررسی خواهد کرد که میانجیگری در درگیری هفت‌ماهه اسرائیل و حماس را ادامه دهد یا خیر.

قطر ماه گذشته اعلام کرد که در حال ارزیابی مجدد نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس است. این کشور، نگرانی‌هایی را مطرح کرد مبنی بر این که که تلاش‌هایش از سوی سیاستمدارانی که به دنبال کسب امتیازند، تضعیف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام گفتگوکننده با رویترز که نخواست نامش فاش شود، گفت: «اگر قطر قرار نیست میانجیگری کند، حفظ دفتر سیاسی حماس در دوحه نیز اهمیتی نخواهد داشت.»

این منبع آگاه البته اظهار بی‌اطلاعی کرد که اگر دولت قطر تصمیم به بستن دفتر حماس بگیرد، از رهبران و اعضای این گروه خواسته می‌شود دوحه را ترک کنند یا خیر.

واشنگتن پست نیز روز جمعه در گزارشی به اظهارات یک مقام آمریکایی اشاره کرد و به نقل از او نوشت که واشنگتن به دوحه گفته است اگر حماس به رد توافق آتش‌بس با اسرائیل ادامه دهد، لازم است که اعضای این گروه اخراج شوند.

یکی از دیپلمات‌ها به واشنگتن پست گفته است که مقام‌های قطر پیشتر هشدارهای لازم را به سران حماس از جمله اسماعیل هنیه داده‌اند و به آنها گفته‌اند که بهتر است برای احتیاط به یک محل اقامت دیگر فکر کنند.

این گزارش‌ها همزمان با آن منتشر می‌شود که مذاکره‌کنندگان حماس روز شنبه برای ادامه گفتگوها در مورد پیشنهاد آتش‌بس وارد قاهره شدند.

قطر از سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از توافق با ایالات متحده میزبان رهبران سیاسی حماس بوده است و اسماعیل هنیه، رهبر این گروه، در دوحه زندگی می‌کند.

قطر، یکی از کشورهای بانفوذ خلیج فارس به شمار می‌رود که از هفتم اکتبر به دلیل روابطش با حماس مورد انتقاد مقام‌هایی از ایالات متحده و اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش رویترز، قطر علاوه بر تامین بخشی از کمک‌هزینه ماهانه ۳۰ میلیون دلاری برای خانواده‌ها و سوخت برای تامین برق، حقوق بخش دولتی غزه را نیز پرداخت می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از قطر خواسته است که حماس را تحت فشار قرار دهد. قطر و اسرائیل روابط رسمی ندارند اما مقامات آنها برای گفتگو در مورد تلاش‌های میانجی‌گری دیدار می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، اعلام کرده است که پذیرش توافق آتش‌بس با اسرائیل برای حماس «بی‌خطر» است، اما انگیزه‌‌ها و خواسته‌های رهبری این گروه همچنان مبهم است. بلینکن، با اشاره به اینکه این گروه «مدعی نمایندگی مردم فلسطین» است، گفت: «اگر این موضوع صحت داشته باشد، مخالفت با آتش‌بس باید بی‌معنی باشد. با این حال شاید چیز دیگری در میان است. در روزهای آینده تصویر بهتری از آن خواهیم داشت.»

بیشتر از جهان