پلیس کانادا سه مرد هندی را به قتل رهبر سیک‌ها متهم کرد

نخست‌وزیر کانادا اعلام کرده است که کشورش در حال پیگیری ارتباط عوامل دولت هند با قتل «هاردیپ سینگ نجار» است

کاران برار، کمال‌پریت سینگ و کاران‌پریت سینگ، سه متهم به قتل رهبر جدایی‌طلب سیک در کانادا ـ REUTERS

پلیس کانادا سه مرد هندی را به قتل «هاردیپ سینگ نجار» رهبر جدایی‌طلب سیک در سال گذشته متهم و اعلام کرد که بررسی می‌کند این افراد با دولت هند ارتباط دارند یا خیر.

به گزارش رویترز، نجار ۴۵ ساله، ماه ژوئن در خارج از معبد سیک‌ها در حومه ونکوور به ضرب گلوله کشته شد. چند ماه بعد، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به شواهدی مبنی بر دخالت دولت هند در این قتل اشاره کرد که باعث ایجاد بحران دیپلماتیک با دهلی‌نو شد.

پلیس کانادا هویت سه مرد هندی را که بازداشت شده و مورد تحقیق قرار دارند، کاران‌پریت سینگ ۲۸ ساله، کمال‌پریت سینگ ۲۲ ساله و کاران برار ۲۲ ساله اعلام کرده است. به گفته پلیس کانادا، سه مرد بازداشت‌شده که همگی اتباع هندند، روز جمعه در شهر ادمونتون آلبرتا دستگیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاردیپ سینگ نجار یک شهروند کانادایی بود که برای ایجاد سرزمین مستقل سیک‌ها از هند به نام خالصتان مبارزه می‌کرد. مرگ او جامعه سیک‌های کانادا را که یکی از بزرگ‌ترین جوامع خارج از هند با داشتن حدود ۷۷۰ هزار عضو است، شوکه و خشمگین کرد.

جنبش خالصتان در هند غیرقانونی است. دولت هند آن را به عنوان تهدید علیه امنیت ملی تلقی می‌کند و تعدادی از گروه‌های مرتبط با این جنبش را به عنوان «سازمان‌های تروریستی» شناخته است. نام هاردیپ سینگ نجار در فهرست تروریست‌های وزارت کشور هند قرار داشت و سازمان تحقیقات ملی هند او را به «تلاش برای رادیکال کردن جامعه سیک‌ها در سراسر جهان به نفع ایجاد خالصتان و همچنین فعالیت علیه دولت هند با اجرای اعمال خشونت‌آمیز» متهم می‌کرد.

 کانادا بزرگ‌ترین جامعه سیک‌های خارج از هند را که حدود ۷۷۰ هزار نفرند، در خود جای داده است و این موضوع دهلی نو را به انتقاد واداشته است. با این حال، هند هرگونه دست داشتن در ترور این رهبر سیک را رد می‌کند.

هفته گذشته کاخ سفید نسبت به نقش سرویس اطلاعاتی هند در برنامه‌ریزی ترورهایی در کانادا و ایالات متحده ابراز نگرانی کرد. پلیس کانادا نیز اعلام کرده که در این زمینه با ایالات متحده همکاری می‌کند.

جاستین ترودو در ماه سپتامبر اعلام کرد که مقامات کانادایی در حال پیگیری ارتباط عوامل دولت هند با قتل نجارند.

بالپریت سینگ، سخنگوی گروه حمایت از سیک‌‌های مستقر در کانادا، در این زمینه گفت: «ما از بازداشت‌ متهمان استقبال می‌کنیم هرچند که این موضوع، سوال‌های بسیار زیادی را با خود به همراه دارد. به نظر می‌رسد کسانی که دستگیر شده‌اند بخشی از یک گروه بزرگترند و باید مشخص شود از کجا هدایت شده‌اند.»

پس از قتل هاردیپ سینگ نجار، کانادا یک دیپلمات هندی را اخراج کرد. در مقابل نیز وزارت خارجه هند یک دیپلمات ارشد کانادایی مستقر در هند را اخراج کرد.

بیشتر از جهان