دریافت «هزینه ورودی» از مسافران یک‌روزه ونیز در ایتالیا آغاز شد

هزینه ورود به ونیز، با هدف کاهش ازدحام، ترغیب بازدیدهای طولانی‌تر و بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهر، در نظر گرفته شده است، اما تعداد زیادی از ساکنان شهر به این طرح معترض‌اند

ونیز برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد در تعطیلات آخر هفته، مالیات گردشگری وضع کرده است.

نوامبر سال گذشته، مقامات ونیز از طرح آزمایشی دریافت هزینه از مسافران و گردشگران یک‌روزه خبر دادند. این طرح آزمایشی سرانجام روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل اجرایی شد.

در مرحله آزمایشی ۲۹ روزه تا ژوئیه، خارج از ایستگاه اصلی قطار و سایر نقاط ورودی شهر تابلو‌هایی نصب شده‌اند که بازدیدکنندگان را از ضرورت پرداخت هزینه جدید ۵ یورویی مطلع می‌کنند.

حدود ۲۰۰ مهمان‌دار آموزش دیده‌اند تا کسانی را که اطلاعی از پرداخت این هزینه ندارند محترمانه راهنمایی کنند تا کیوآرکد را (در گوشی همراه) بارگذاری کنند. همچنین برای کسانی که گوشی همراه ندارند کیوسکی راه‌اندازی شده است.

مقامات کیوآرکدها را تصادفی بررسی می‌‌کنند تا از پرداخت مالیات سفر یک روزه مسافران یا مواردی که معاف از پرداخت‌‌اند مطمئن شوند. متخلفان موظف‌اند جریمه‌هایی بین ۵۰ تا ۳۰۰ یورو پرداخت ‌کنند. این قانون افرادی را دربر می‌گیرد که در ساعات ۸:۳۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر وارد ونیز می‌شوند. دسترسی به شهر غیر از این ساعات آزاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش یورونیوز، گردشگران می‌توانند بلیت‌ را رزو کنند و کیوآرکد را با پرداخت آنلاین، که از ۱۶ ژانویه فعال شده است، دریافت کنند.

هزینه ورود به ونیز، با هدف کاهش ازدحام، ترغیب بازدیدهای طولانی‌تر و بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهر، در نظر گرفته شده است.

اعمال مالیات بر گردشگری به این دلیل در نظر گرفته شد که آسیب‌های ناشی از گردشگری بر زیست‌بوم ونیز در سال گذشته به حدی بود که این شهر به‌سختی توانست از قرار گرفتن در فهرست مکان‌های در معرض خطر و نابودی نجات یابد. کشورهای عضو در تصمیم‌گیری با پیشنهاد اعمال هزینه ورودی توانستند ونیز را از این فهرست معاف کنند.

این هزینه، در روزهای اوج آخر هفته و روزهای پررفت‌وآمد، از آوریل تا اواسط ژوئیه اعمال می‌شود. گردشگران هزینه سفر یک‌روزه را در ساعات اوج بازدید، یعنی از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، پرداخت می‌کنند. بدین ترتیب بازدیدکنندگانی که برای صرف شام یا کنسرت به ونیز می‌آیند هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

لوئیجی بروگنارو، شهردار ونیز، گفت که این هزینه برای کسب درآمد بیشتر نیست، بلکه «اولین آزمایش در نوع خود» برای مدیریت جریان‌های گردشگری در یکی از پربازدیدکننده‌ترین مکان‌های جهان است. هدف پرداخت این هزینه تشویق گردشگران برای اجتناب از ورود در دوره‌های پر رفت‌وآمد و حضور در روزهای دیگر است.

او در نشست خبری گفت: «تلاش ما این است که قابلیت سکونت شهری را افزایش دهیم.»

به گفته سیمونته ونتورینی، یکی از مقام‌های ارشد گردشگری ونیز، زمانی که تعداد گردشگران یک‌روزه به ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر می‌رسد، شهر تحت فشار و تنش قرار می‌گیرد، کوچه‌های باریک آن مملو از گردشگران و قایق‌های مسافربری می‌شود و کار و فعالیت ساکنان شهر را مختل می‌کند. بنابراین این پرداخت هزینه تعاملی متعادل بین گردشگران و ساکنان برقرار می‌‌کند.

اما دریافت هزینه ورودی برای بازدید از شهر ونیز درحالی از روز پنجشنبه آغاز شد که تعداد زیادی از ساکنان این شهر در اعتراض به این موضوع به خیابان آمدند. معترضان معتقدند که این طرح کافی نیست و برای مقابله با سیل و انبوه گردشگران در ونیز اقدامات بیشتری، ازجمله سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های پایدار شهر و همچنین محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تر برای ورود گردشگران، ضروری است. برخی از آن‌ها می‌گویند این اقدام شهرشان را در جایگاهی مشابه پارک‌های تفریحی (مانند دیزنی‌لند و لگولند و...) قرار می‌دهد و نگران‌اند که این طرح تنها به‌سود شرکت‌های بزرگ گردشگری باشد و نه افراد محلی.

بیشتر از سفر