حکمتیار به طالبان: کیسه‌های دلار آمریکا را پس بدهید

رهبر حزب اسلامی افغانستان می‌گوید آمریکا به طالبان پول می‌دهد تا آسمان افغانستان در کنترلش باشد

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی در حال سخنرانی در مسجد ایمان در کابل‌ــ روزنامه شهادت

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، که اخیرا با طالبان اختلاف پیدا کرده، تلاش می‌کند با کمک اینترنت و از طریق انتشار محتوا در وب‌سایت روزنامه آنلاین «شهادت» که تنها رسانه باقی‌مانده حزب اسلامی است، محدودیت‌هایی را طالبان برایش وضع کرده‌اند، دور بزند. او روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، در مطلبی که در این روزنامه اینترنتی منتشر کرد، خواسته‌های شش‌گانه‌اش از طالبان را برشمرد و تاکید کرد که طالبان باید «کیسه‌های دلار آمریکا که در واقع کیسه‌های زهرند» رد کنند.

مضمون مطلب اخیر حکمتیار مشابه محتوای آخرین سخنرانی او در روز عید فطر در دیدار با هواداران حزب اسلامی است که پخش آن از تلویزیون بریا واکنش تند طالبان را به دنبال داشت و طالبان پس از آن، ضمن تعطیل کردن تلویزیون بریا که متعلق به گلبدین حکمتیار است، او را از ملاقات‌های مردمی و سخنرانی در تجمع‌ هوادارانش هم منع کردند.

حکمتیار در این مطلب تصریح می‌کند که با وجود خروج آمریکا از افغانستان، این کشور «هنوز به آزادی و استقلال کامل دست نیافته و آسمان افغانستان همچنان تحت سلطه آمریکا است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته حکمتیار، «هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به طور مداوم و آشکارا در آسمان افغانستان پرواز می‌کنند و حملات خودسرانه انجام می‌دهند».

در ماه‌های اخیر هواپیماهای بدون سرنشین بارها در آسمان شهرهای مختلف افغانستان مشاهده‌‌ شده‌اند. یکی از ساکنان استان کاپیسا روز سه‌شنبه ویدیویی را با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت که در آن یک پهپاد در آسمان این استان دیده می‌شد. این منبع گفت که پهپاد مدتی در آسمان شهرستان‌های حصه اول و حصه دوم کوهستان استان کاپیسا گشت‌زنی کرد و سپس ناپدید شد.

حکمتیار پیش از این نیز از پرواز پهپادهای نظامی آمریکا در آسمان افغانستان و کمک‌های اقتصادی این کشور به طالبان انتقاد کرده بود. او از طالبان خواست به حضور نظامی آمریکا در آسمان افغانستان خاتمه دهند و او افزود: «آمریکا باید از شرارت دست بردارد و به حاکمیت ملی افغانستان و استقلال زمین و آسمان آن احترام بگذارد.»

رهبر حزب اسلامی پیشنهاد کرد که اگر آمریکا از این کار دست برنداشت، سفارتش در کابل اشغال و کارمندانش از افغانستان اخراج شوند. البته سفارت آمریکا در کابل از زمان فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان غیرفعال است، اما حکمتیار ادعا می‌کند که این سفارت فعال است و آمریکایی‌ها آنجا حضور دارند.

حکمتیار در ادامه از طالبان خواست «کیسه‌های دلار آمریکا که در واقع کیسه‌های زهرند و نیات و انگیزه‌های شیطانی دارند»، رد کنند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت، آمریکا بیش از سه میلیارد دلار از طریق سازمان ملل متحد به افغانستان کمک نقدی کرده است که این مبالغ در کیسه‌های پول به کابل فرستاده می‌شوند. البته مقام‌ها و سخنگویان طالبان مدعی‌اند که به این پول‌ها دسترسی ندارند اما اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار)، در گزارش‌هایی تایید کرد که طالبان از این کمک‌های اقتصادی آمریکا بهره‌مند می‌شوند و از آن در جهت تقویت رژیمشان استفاده می‌کنند.

 حکمتیار با تاکید بر اینکه طالبان باید دلارهای ارسال‌شده از آمریکا را پس بدهند، افزود: «پذیرش آن [کیسه‌های دلار] نه دین ما را معتبر می‌کند و نه ایمان و شرافت ما را تقویت می‌کند.» او اضافه کرد:‌ «مردم افغانستان و جهان معتقدند که این کیسه‌های دلار بهای خرید آسمان کشور است.»

حکمتیار که منتقد نحوه برخورد طالبان با زنان است، پیش از این خواستار بازگشایی درهای مدارس و دانشگاه‌ها به روی زنان و دختران شده بود. اما طالبان نه تنها به پیشنهادهای حکمتیار پاسخی ندادند، بلکه «دانشگاه اسلامی» را هم که او راه‌اندازی کرده بود، تعطیل کردند.

حکمتیار در ماه‌های نخست بازگشت طالبان به قدرت به این گروه پیشنهاد کرد که از اعضای حزب اسلامی در بخش‌های مختلف ادارات دولتی استفاده کنند اما هیچ یک از اعضای این حزب در ساختار رسمی رژیم طالبان استخدام نشدند. او در مطلب اخیرش با اشاره به انحصاری بودن رژیم طالبان و رانده شدن احزاب و سازمان‌های سیاسی از ساختار دولت نوشت: «اولین کاری که باید انجام می‌شد، گرد هم آوردن تمام افغان‌هایی بود که در جهاد بزرگ و طولانی علیه دو متجاوز [شوروی و آمریکا] نقشی فعال و درخشان داشتند.»

رهبر حزب اسلامی که یک ماه پیش از اقامتگاه دولتی‌اش در منطقه دارالامان کابل نیز اخراج شد، به طالبان پیشنهاد کرد که با ایجاد وحدت و بسیج مردم، از شکل‌گیری اقدام‌های نظامی احتمالی علیه خود جلوگیری کنند.