آدیداس با افزایش محبوبیت سامبا درحال جبران ضرر همکاری با کانیه وست است

آدیداس پس از ماجرای قطع همکاری با کانیه وست، اکنون سودی ۵۰۰ میلیون پوندی را پیش‌بینی‌ می‌کند

ریشی سوناک با کفش سامبا

به نظر می‌رسد آدیداس از شراکت تلخ با ییزی (Yeezy) کانیه وست، خواننده رپ، بهبود یافته باشد، و این نشان تجاری پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۴ با ۷۰۰ میلیون یورو (۵۹۸ میلیون پوند) به سوددهی بازگردد.

این شرکت آلمانی لباس ورزشی در ماه‌های اخیر با رواج دوباره کفش ورزشی قدیمی‌اش «سامبا» که پای همه از اهالی روشنفکر حوزه مد تا نخست‌وزیر ریشی سوناک دیده شده، شاهد افزایش محبوبیتش بوده است.

بنابر اعلام آدیداس، سود عملیاتی‌ سه‌ماهه‌ این شرکت به ۳۳۶ میلیون یورو (۲۸۷ میلیون پوند) رسید، که نسبت به ۶۰ میلیون یورو (۵۱ میلیون پوند) در سال گذشته که از قطع همکاری‌ با خواننده رپ، وست، ضربه خورد، افزایش داشته است. 

آدیداس و نشان تجاری وست، ییزی، وارد یک همکاری بلندمدت شده بودند و بیش از ۲۵۰ مدل کفش از جمله کتانی، دمپایی و چکمه به‌صورت مشترک عرضه کرده بودند. اما آدیداس در سال ۲۰۲۲ به‌دلیل اظهارنظرهای یهودستیزانه وست در رسانه‌های اجتماعی، با او قطع همکاری کرد.

علاقه‌مندان در سراسر جهان همچنان خواستار کفش‌های ورزشی محصول این همکاری‌اند، و قیمت دست‌دوم مدل بوست ۷۰۰ ویو رانر (Boost 700 Wave Runner) که دراوج محبوبیتش سریع به فروش رفت و تمام شد، بیش از ۴۰۰ پوند است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آدیداس اعلام کرد که باقی‌مانده موجودی محصولات ییزی‌اش احتمالا به مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون یورو در سال جاری به فروش خواهد رفت. سال گذشته، این شرکت متعهد شد که بخشی از عواید فروش را به خیریه‌هایی اهدا کند که در راستای مقابله با نفرت‌پراکنی فعالیت می‌کنند.

بیورن گولدن، مدیرعامل آدیداس، اکنون در دومین سالی که سکان این نام تجاری را در دست دارد، خود را برای دوره‌‌ای دیگر از رشد سریع آدیداس آماده می‌کند، و امیدوار است فاصله [آدیداس] با پیشگام این صنعت، نایکی، را به حداقل برساند.  

تصور بر این است مدل سامبای این نام تجاری، یک کفش سبک تنیس که معمولا با کف لاستیکی، و ترکیب دو رنگ طراحی و با سه خط نشان ویژه این نام تجاری کامل می‌شود، در برآوردهای سود آدیداس نقشی حیاتی دارد.

محبوبیت این کفش هفته گذشته در کانون توجه قرار گرفت، وقتی عکسی از سوناک گرفته شد که در نشستی در پلاک ۱۰ خیابان داونینگ [دفتر نخست‌وزیر] یک جفت سیاه و سفید از این کفش ورزشی را به پا داشت، و سبب شد هواداران سامبا نخست‌وزیر را متهم کنند که اعتبار این کفش را خراب کرده است.

برخی هواداران به‌شوخی قسم خوردند که دیگر این کفش را نمی‌پوشند و الیزابت سملهک، کارشناس تاریخ کفش، به نشریه تایمز گفت اقدام سوناک به پوشیدن این کفش می‌تواند به‌منزله «ناقوس مرگ» این کفش ورزشی سبک قدیمی باشد.

در پی جار و جنجال گروه بزرگی از طرفداران آدیداس در رسانه‌های اجتماعی، سوناک یک عذرخواهی مزاح‌آمیز «مفصل» خطاب به گروهی که «جامعه سامبا» نامیده شده‌اند منتشر کرد.

سوناک افزود: «اما، در دفاع از خود، بگویم که سال‌های بسیار بسیار زیادی است که کفش‌های ورزشی آدیداس از جمله سامبا‌ــ و در واقع، بقیه‌ــ را پوشیده‌ام.»

«اولین جفت را برادرم خیلی خیلی سال پیش برایم خرید‌ـ اولین جفت کتانی‌های آدیداس خوشحال‌کننده‌ای که هدیه کریسمس گرفتم. از آن روز به بعد هیچ‌وقت تردید نداشتم. بنابراین، طرفداری قدیمی به حساب می‌آیم.»

مدل سامبا، که اولین بار در سال ۱۹۵۰ برای یک تیم فوتبال آلمانی طراحی شد، به پایه ثابت کفش‌های علاقه‌مندان به مد تبدیل شده است. سال گذشته، گریس ولز بونر، طراح انگلیسی لباس‌های مردانه، در همکاری با آدیداس یک نمونه طرح پلنگی از این کفش ورزشی را عرضه کرد، و این طرح که اکنون فروخته و تمام شده است در فروش دست‌دوم بیش از ۲۰۰ پوند قیمت دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی