دیوید کامرون با وعده ۵۰ میلیون پوند کمک به آسیای میانه رفت

«آسیای میانه اکنون به کانون برخی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بریتانیا با آن روبرو است، تبدیل شده و برای بریتانیا و منطقه حیاتی است که به توسعه این کشورها کمک کنند»

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا و امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان‌ــ facebook.com/emomalirahmontjk

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، سفر به شش کشور آسیای میانه را با وعده اعطای کمک ۵۰ میلیون پوندی برای «کمک به استقلال و حاکمیت»، تقویت و گسترش تعامل بریتانیا با آسیای میانه، ارتقای فعالیت‌های اقتصادی بریتانیا در این منطقه و ترویج آموزش زبان انگلیسی آغاز کرد.

کامرون روز دوشنبه، سوم اردیبهشت با امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، دیدار کرد و قرار است در ادامه، به کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و مغولستان نیز سفر کند.

وزارت خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌ای در مورد سفر کامرون اعلام کرد: «وزیر امور خارجه در این سفر فرصت‌ها را برای کسب‌وکارهای بریتانیایی در آسیای میانه ارتقا می‌دهد و به منظور حمایت از حاکمیت و استقلال دولت‌ها در این منطقه ۵۰ میلیون پوند تخصیص داده است.»

وزارت خارجه بریتانیا همچنین افزود که این وزارتخانه در همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا، به منظور ترویج زبان انگلیسی در آسیای میانه، برای اولین‌بار محتوای آنلاین تولیدی بریتیش کانسیل (British Council) را در دسترس معلمان سراسر این منطقه قرار می‌دهد. همچنین تعداد بورس‌های چونینگ (Chevening) دو برابر می‌شود تا افراد بیشتری بتوانند در دانشگاه‌های برجسته بریتانیا تحصیل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش دیگری از تلاش‌های کامرون در سفر به کشورهای آسیای میانه بر سرمایه‌گذاری روی انرژی سبز، همکاری با این کشورها در زمینه مبارزه با تروریسم و مقابله با تغییرات اقلیمی متمرکز است. وزارت خارجه بریتانیا با اشاره به گسترش سرمایه‌گذاری این کشور در آسیای میانه تاکید کرد که این اقدام «بدون به خطر انداختن حاکمیت منطقه»، باعث رشد این کشورها می‌شود.

در این بیانیه به نقل از دیوید کامرون آمده‌ است: «ما در دنیایی پر از مناقشه و رقابت زندگی می‌کنیم. اگر می‌خواهیم منافع بریتانیا را حفظ و آن را ترویج کنیم، باید پا را از مرزها فراتر بگذاریم و وارد رقابت شویم. آسیای میانه اکنون به کانون برخی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بریتانیا با آن روبرو است، تبدیل شده و برای بریتانیا و منطقه حیاتی است که به توسعه این کشورها کمک کنند.»

وزارت خارجه بریتانیا پیش‌بینی کرد که کمک به آسیای میانه هم باعث رشد این کشورها شود و هم به «امنیت و شکوفایی بریتانیا» کمک می‌کند.

دیوید کامرون اولین وزیر خارجه بریتانیا است که به قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان سفر می‌کند. وزرای خارجه بریتانیا از سال ۱۹۹۷ تاکنون به ازبکستان هم سفر نکرده‌ بودند و آخرین سفر یک وزیر خارجه بریتانیا به مغولستان نیز دست‌کم یک دهه پیش انجام شد.

کشورهای آسیای میانه به دلیل اینکه جزو حوزه نفوذ روسیه به شمار می‌رود، کمتر موردتوجه کشورهای غربی قرار داشته‌اند، اما چند سالی است که ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در این کشورها سرمایه‌گذاری‌هایی کرده‌اند.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، روز دوشنبه در ملاقات با دیوید کامرون، با استقبال از سفر او به آسیای میانه گفت: «ما بریتانیای کبیر را به عنوان یک شریک مهم خود در اروپای غربی می‌شناسیم و کشور ما به توسعه و تقویت روابط چندجانبه با بریتانیا توجه زیادی دارد.»

رحمان خواستار سرمایه‌گذاری بریتانیا در زمینه‌های مختلف در تاجیکستان شد و تاکید کرد که این همکاری‌ها می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای تاجیکستان و بریتانیا مهیا کند.

دیوید کامرون نیز در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، تاجیکستان را «یک بازیگر کلیدی در امنیت منطقه‌ای، انرژی و مسائل اقلیمی» توصیف و تاکید کرد که سفر او بابی جدید در همکاری میان دولت بریتانیا و دولت‌های آسیای میانه خواهد گشود.

در میان کشورهای آسیای میانه، قزاقستان به دلیل دارا بودن منابع طبیعی فراوان و همکاری‌های گسترده اقتصادی با کشورهای غربی، وضعیت اقتصادی بهتری دارد اما کشورهایی مانند تاجیکستان و ترکمنستان، به دلیل دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد یا چالش‌های اقلیمی، با مشکلات فراوانی دست به گریبان‌اند. این کشورها همچنین به دلیل داشتن مرز مشترک با افغانستان، با تهدید روزافزون تروریسم و قاچاق مواد مخدر مواجه‌اند. قاچاقچیان فعال در افغانستان و آسیای میانه مواد مخدر را از تاجیکستان، ازبکستان و قیرقیزستان به روسیه و سپس به اروپا صادر می‌کنند.

سلطه طالبان و حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان سران دولت‌های آسیای میانه را بیش از هر زمان دیگر از نفوذ افراطی‌گری و تروریسم به این کشورها نگران کرده است.

بیشتر از جهان