اسوشیتدپرس: بیش از ۲هزار نفر در اعتراضات به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شدند

«برخی از معترضان با وجود اظهارات یهودی‌ستیزانه و تهدیدهای خشونت‌آمیزشان، مدعی‌اند که اعتراض آنان مسالمت‌آمیز و برای دفاع از حقوق فلسطینیان و اعتراض به جنگ است»

آسوشیتدپرس، به‌نقل از خبرنگارانش، نوشت که تاکنون نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از حامیان گروه‌های فلسطینی و منتقدان اسرائیل به‌دلیل اقدامات غیرقانونی، اخلال در نظم دانشگاه‌ و برگزاری تجمعات شبانه‌روزی در دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده بازداشت شده‌اند.

این خبرگزاری نوشته است بازداشت این حامیان در مواردی با توسل به تجهیزات ضدشورش، خودرو نظامی و نارنجک‌ صوتی برای پاکسازی اردوگاه‌‎های چادری و ساختمان‌‎های اشغال‌شده بوده است.

در بخشی از گزارش آسوشیتدپرس آمده است: «بیش از ۱۰۰ نفر در جریان مقابله با اعتراضات در دانشگاه کلمبیا دستگیر شدند که تنها بخش کوچکی از کل دستگیری‌ها در اعتراضات اخیر دانشگاهیان درباره جنگ اسرائیل و حماس است. اوایل روز پنجشنبه هم افسران پلیس به تظاهرکنندگان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس حمله کردند و درنهایت نزدیک به ۲۰۰ معترض را بازداشت کردند. این درحالی است که صدها نفر از معترضان از دستور پلیس برای خروج سرپیچی کردند و برخی هم در مقابل پلیس، که از نارنجک‌ صوتی برای متفرق کردن جمعیت استفاده می‌کرد، زنجیره‌ انسانی تشکیل دادند. اما نیروهای پلیس آمریکا، یک سنگر مستحکم با تخته‌های چوبی، پالت‌ها، حصارهای فلزی و سطل‌های زباله را از بین بردند و سپس سایبان‌ها و چادرها را پایین کشیدند.»

در این گزارش همچنین تایید شد که در دیگر دانشگاه‌های ایالات متحده نیز، مانند دانشگاه کالیفرنیا، معترضان دربرابر حمایت دولت بایدن از اسرائیل در جنگ با حماس، با برپایی چادرهای متعدد در محوطه دانشگاه‌ها تحصن کرده‌اند؛ از نگاه آسوشیتدپرس، این اعتراضات در قرن بیست‌ویکم بی‌نظیر است.

مقام‌های دولت اسرائیل این اعتراضات را یهودی‌ستیزانه نامیدند، درحالی که منتقدان اسرائیل می‌گویند این کشور از اتهام «یهودی‌ستیزی» برای ساکت کردن مخالفان خود استفاده می‌کند.

آسوشیتدپرس نوشت: «برخی از معترضان، در حالی که اظهارات یهودی‌ستیزانه و تهدیدهای خشونت‌آمیز می‌کردند و تصاویر این نوع اقدامات آنان در دوربین‌ها ثبت شده‌اند، مدعی شده‌اند که اعتراض آنان مسالمت‌آمیز و برای دفاع از حقوق فلسطینیان و اعتراض به جنگ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه هفته جاری از حق دانشجویان برای اعتراض‌های مسالمت‌آمیز دفاع کرد، اما بی‌نظمی روزهای اخیر را نیز محکوم کرد.

این تظاهرات در ۱۷ آوریل و از دانشگاه کلمبیا، با انتشار فراخوانی دانشجویی برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس، آغاز شد. جنگی که وزارت بهداشت غزه، درمقام زیرمجموعه حماس، مدعی است که تاکنون جان بیش از ۳۴ هزار فلسطینی و نیروهای حماس را گرفته است. پس از آنکه شبه‌نظامیان حماس در تاریخ ۷ اکتبر حدود ۱۲۰۰ شهروند عمدتا غیرنظامی را در خاک اسرائیل به قتل رساندند و حدود ۲۵۰ غیرنظامی را نیز در جنوب اسرائیل گروگان گرفتند، ارتش اسرائیل به غزه حمله کرد.

۱۸ آوریل، اداره پلیس نیویورک اردوگاه اولیه معترضان در دانشگاه کلمبیا را پاکسازی و حدود ۱۰۰ معترض را دستگیر کرد. اما معترضان مجددا چادرهای جدیدی برپا کردند و تهدید تعلیق از دانشگاه را نادیده گرفتند. سپس در اوایل روز سه‌شنبه هفته جاری، با اشغال همیلتون‌هال، ساختمانی اداری در این دانشگاه، اعتراضات خود را شدت بخشیدند. حدود ۲۰ ساعت بعد، افسران پلیس به این ساختمان یورش بردند و معترضان را بازداشت کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در درگیری‌های دانشگاه کالیفرنیا نیز حامیان و مخالفان اسرائیل به درگیری فیزیکی پرداختند و حامیان اسرائیل تعدادی موش زنده را میان هواداران فلسطین و حماس پرتاب کردند. جن بلاک، رییس این دانشگاه تایید کرد که دست‌کم ۱۵ معترض در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند. بلاک می‌گوید تا روز چهارشنبه هفته جاری، اردوگاه معترضان «بیشتر شبیه یک سنگر» بود و هیچ راه‌حل دیگری جز از بین بردن آن به دست نیروهای پلیس وجود نداشت. این رویارویی چندین ساعته تا صبح روز گذشته ادامه داشت و درنهایت بیش از ۲۰۰ حامی فلسطین، که به هشدار نیروهای پلیس برای پایان تحصن بی‌توجهی کردند، دستگیر شدند.

طبق آخرین اخبار و گزارش‌های خبرنگاران آسوشیتدپرس، درحال حاضر اردوگاه‌های اعتراضی دیگر دانشگاه‌های ایالات متحده نیز به دست نیروهای پلیس آمریکا پاکسازی شده‌اند. همچنین در دانشگاه‌ها مینه‌سوتا، نورث‌وسترن، نیوجرسی، راتگرز و براون هم برای برچیدن توافقی چادرها میان مقام‌های این دانشگاه‌ها با معترضان مصالحه شد.

در همین حال، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت به مناسبت روز معلم در ایران، از اعتراضات مخالفان اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا حمایت کرد و بازداشت دانشجویان معترض را نشان‌دهنده «حقانیت موضع جمهوری اسلامی در بدبین بودن به آمریکا» دانست و این کشور را «شریک جرم» اسرائیل خواند.

بیشتر از جهان