رسانه‌های اسرائیلی: با موشک نیم‌تنی سوپرسونیک «رمپیج» به ایران حمله کردیم

موشک رمپیج ساخت شرکت صنایع هوافضای اسرائیل است و به عنوان یک سلاح تخریبی دقیق هوا به زمین توصیف می‌شود

شبکه تلویزیونی کان اسرائیل گزارش داد که تل‌آویو در حمله به اصفهان از یک موشک دوربرد مافوق صوت ساخت این کشور به نام رمپیج (Rampage) استفاده کرده است.

اگرچه مقام‌های اسرائیلی هنوز مسئولیت حمله روز جمعه به پایگاه نظامی در اصفهان را برعهده نگرفته‌اند و مشخص نیست دقیقا از چه سلاح‌هایی در این حمله استفاده شده، تایمز اسرائيل با استناد به گزارش شبکه کان در مطلبی نوشت که اسرائیل از موشک هوا‌به‌زمین رمپیج استفاده کرده است و آنچه در عکس‌ها دیده می‌شود و همچنین میزان خسارت ناشی از این حمله نیز با این گمانه‌زنی مطابقت دارد.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که موشک رمپیج ساخت شرکت صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) است و برای استفاده علیه اهدافی مانند مراکز ارتباطات و فرماندهی، پایگاه‌های نیروی هوایی، مراکز حفاظتی و زیرساخت‌ها طراحی شده است. این موشک را که نیم‌تن وزن دارد، یک سلاح ضربه‌ای دقیق هوا به زمین با قابلیت فرار از رادارها توصیف می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشک رمپیج می‌تواند با سرعت ۱۲۵۰ مایل در ساعت (۲۰۱۲ کیلومتر بر ساعت) و با برد ۱۹۰ مایل (۳۰۶ کیلومتر) پرواز کند. آن را می‌توان از هواپیما یا به‌عنوان یک سیستم مستقل، شلیک کرد و می‌تواند قطعه انفجاری یا کلاهک همه‌منظوره داشته باشد. این موشک دارای قابلیت حرکت با سرعت مافوق صوت است که شناسایی و رهگیری آن با استفاده از سیستم‌های دفاع هوایی مانند گنبد آهنین را دشوار می‌کند.

موشک رمپیج در مقایسه با موشک‌های مشابه از جمله طوفان سایه با هزینه سه میلیون دلار، یک جایگزین اقتصادی چند صد هزار دلاری معرفی شده است. سال ۲۰۲۳ گزارش شد که نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا پس از اهدای بسیاری از موشک‌های کروز طوفان سایه به اوکراین، در حال بررسی خرید این سلاح پیشرفته اسرائیلی برای تکمیل ذخایر موشکی‌ این کشور است.

رسانه‌های آمریکایی روز جمعه گزارش دادند که حمله منتسب به اسرائیل به جمهوری اسلامی فراتر از پرتاب چند «ریز‌پرنده» بوده که جمهوری اسلامی مدعی شده‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن حمله به اصفهان‌اند، تا جایی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگویی،‌ سلاح‌های استفاده‌شده در حمله‌ به اصفهان را شبیه «اسباب‌بازی‌ کودکان» توصیف کرده است. او در نشستی با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نیویورک هم حمله به اصفهان را «بزرگ‌نمایی رسانه‌ها» خواند و ادعا کرد: «حامیان رسانه‌ای آن‌ها تلاش داشتند از شکست مجددشان پیروزی بسازند، در حالی که ریزپرنده‌های ساقط‌شده هیچ خسارت مالی و جانی در پی نداشتند.»

با این حال نیویورک تایمز پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود که در حمله منتسب به اسرائیل به پدافند هوایی جمهوری اسلامی در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز، از موشکی با فناوری پیشرفته استفاده شد که قادر بود از رادارهای جمهوری اسلامی فرار کند. بر اساس آن گزارش، تصاویر ماهواره‌ای بیانگر آسیب به رادار سامانه اس‌ــ‌۳۰۰ در پایگاه هشتم شکاری اصفهان است و اشاره می‌کند که این حمله عمدا برای ارسال پیامی در مورد چگونگی وقوع احتمالی یک حمله گسترده‌تر طراحی شده است.

در گزارش نیویورک تایمز به نقل از دو مقام جمهوری اسلامی آمده است که تهران در روز جمعه نتوانست از نفوذ به حریم هوایی‌اش از جمله ورود پهپاد، موشک یا هواپیما مطلع شود.