روسیه مدعی سرنگونی چهار موشک دوربرد ساخت آمریکا بر فراز کریمه شد

یک مقام رسمی در واشینگتن ماه گذشته گفت که ایالات متحده مخفیانه موشک‌های دوربرد به اوکراین فرستاده است

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهای دفاع هوایی این کشور ۴ موشک دوربرد ساخت آمریکا را بر فراز شبه‌جزیره کریمه سرنگون کرده‌اند.

به گزارش رویترز، روز سه‌شنبه نیز مقامات روسی گفتند که اوکراین با تسلیحات موشکی آمریکا (ATACMS)  به کریمه حمله کرده است تا بتواند پدافند هوایی روسیه را نابود کند، اما نیروهای مسکو ۶ فروند از آنها را سرنگون کرده‌اند.

ماه گذشته، یک مقام رسمی در واشینگتن گفت که ایالات متحده در هفته‌های اخیر مخفیانه موشک‌های دوربرد به اوکراین فرستاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام مسئول، از موشک‌های ارسالی آمریکا با برد ۳۰۰ کیلومتر برای اولین بار ۱۷ آوریل استفاده شده و علیه منافع روسیه در شبه‌جزیره کریمه، در ۱۶۵ کیلومتری از خط مقدم اوکراین، پرتاب شده است.

پنتاگون در ابتدا با ارسال موشک‌های دوربرد مخالف بود زیرا نگران بود که کم شدن این موشک‌ها از انبارهای آمریکا به آمادگی نظامی ایالات متحده آسیب برساند. همچنین نگرانی‌هایی وجود داشت که اوکراین از آنها برای حمله به اهدافی در عمق روسیه استفاده کند و این اتفاق منجر به رویارویی مستقیم روسیه و ایالات متحده شود.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را اشغال و ضمیمه خاک خود کرد. ناوگان دریای سیاه مسکو در این شبه‌جزیره مستقر است.

روز پنجشنبه، دیوید کامرون، وزیر امورخارجه بریتانیا، از وعده کمک نظامی سالانه ۳ میلیارد پوندی به اوکراین «تا زمانی که جنگ طول بکشد» سخن گفت. او همچنین افزود که لندن هیچ مخالفتی با استفاده از تسلیحاتش در داخل روسیه ندارد؛ سخنانی که مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

در حالی که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شده و هر دو طرف برای پیروزی تلاش بسیار کرده است، هنوز درمورد پایان جنگ چشم‌اندازی دیده نمی‌شود.

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که ساختمانی در شهر اودسای اوکراین هدف حمله موشکی روسیه قرار گرفته است. اولگ کیپر، فرماندار اودسا، درباره این حمله گفت: «بلافاصله پس از اینکه موشک بالستیک روسی حاوی مهمات خوشه‌ای منطقه پرجمعیت اودسا را هدف قرار داد، آتش‌نشانان و تیم‌های امدادی وارد عمل شدند.» مقامات اعلام کردند که این حمله موشکی دست‌کم ۱۳ مجروح بر جای گذاشته است.

این حمله در حالی رخ داد که روسیه همواره مدعی است که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد.

در گزارشی نیز که هفته گذشته خبرگزاری رویترز منتشر کرد، اعلام شد که ناظران تحریم‌های سازمان ملل به شورای امنیت اطلاع داده‌اند که «بقایای به‌دست‌آمده از موشکی که در ۲ ژانویه ۲۰۲۴ در خارکف اوکراین به زمین اصابت کرد متعلق به موشک‌های هواسونگ ۱۱ دی‌پی‌آرکی (DPRK) بوده است». دی‌پی‌آر‌کی مخفف جمهوری دموکراتیک خلق کره، نام رسمی کره شمالی، است.

در آن حمله هم دست‌کم ۳ نفر کشته و ۶۲ نفر مجروح شدند.

این گزارش یادآور شد که استفاده از موشک‌های کره شمالی در اوکراین ناقض تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۰۶ سازمان ملل متحد علیه این کشور است. 

بیشتر از جهان