پدیده «نوزادان اوزمپیک»؛ این داروی کاهش وزن بر ناباروری تاثیر دارد؟

داروی اوزمپیک و مانجارو با الگوبرداری از هورمون‌های موجود در روده که در تنظیم انسولین و اشتها نقش دارند، بر دیابت نوع ۲ و کاهش وزن تاثیر می‌گذارند

عکس تزیینی‌ــ تصویر زنی باردار کنار داروی اوزمپیک‌ــ Canva

کاترا بنتلی و همسرش، زوجی که در ایالت آلاباما آمریکا زندگی می‌کنند، بیش از دو سال بود که برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کردند، اما پزشک به بنتلی گفته بود که ممکن است به دلیل سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک، معروف به پی‌سی‌او‌اس (PCOS)، باردار نشود، با وجود این، بنتلی ۲۵ ساله در کمال ناباوری باردار شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، بنتلی، پنج ماه قبل از آغاز بارداری‌اش در اکتبر ۲۰۲۲ مصرف داروی کاهش وزن «مانجارو» را شروع کرده بود. او در ماه‌‌های اول مصرف این دارو حدود ۱۸ کیلو‌ وزن کم کرد و حتی سیکل‌ قاعدگی‌اش که به دلیل پی‌سی‌او‌‌اس نامنظم بود، عادی شد. بنتلی امیدوار بود کاهش وزن به باردار شدن او کمک کند، اما زمانی که باردار شد‌ــ زودتر از آنچه انتظار داشت‌ــ از تاثیر احتمالی این دارو بر کودکش نگران شد.

«نوزادان اوزمپیک»

بنتلی تنها کسی نیست که با این تجربه مواجه شده است. زنان زیادی در شبکه‌های اجتماعی روایت‌‌هایشان را از «نوزادان اوزمپیک» به اشتراک گذاشته‌اند. اما این خوشحالی مطلع شدن از بارداری گاه با اضطرابی ناشناخته‌ همراه بوده، زیرا تاثیر این داروها بر زنان باردار هنوز مطالعه و بررسی نشده است. 

دکتر جودی دوشای، پزشک متخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم و استادیار پزشکی دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «ما از تاثیر این داروها بر جنین در مراحل اولیه بارداری اطلاعی نداریم.» او توصیه می‌کند که زنان دو ماه پیش از شروع اقدام برای بارداری، مصرف این دارو را، طبق دستورالعمل، قطع کنند.

اوزمپیک و مانجارو در گروه داروهایی‌ قرار دارند که به آگونیست‌های گیرنده جی‌ال‌پی-۱ (GLP-1) معروف‌اند و با تقلید از هورمون‌های موجود در روده که در تنظیم انسولین و اشتها نقش دارند، عمل می‌کنند. هر دو این داروها برای درمان دیابت نوع ۲ و کاهش وزن تایید شده‌اند. این داروها در آزمایش‌های بالینی نشان دادند که به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد وزن افراد را کاهش می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاثیر داروها بر باروری

دکتر دانیل دراکر، پروفسور و محقق بیمارستان مانت سینای دانشگاه تورنتو و پیشگام در تحقیقات بر روی جی‌ال‌پی‌‌ــ‌۱، خاطرنشان می‌کند که کم کردن وزن به طور طبیعی می‌تواند به افزایش احتمال بارداری منجر شود، زیرا به افرادی که پی‌سی‌او‌اس دارند یا سایر عوامل چرخه‌ قاعدگی‌ آن‌ها را مختل کرده است، کمک می‌کند روند تخمک‌گذاری‌شان به حالت طبیعی برگردد. بنابراین وقتی مصرف این داروها را شروع می‌کنید و حدود پنج تا ۱۵ درصد از وزنتان را کاهش می‌دهید، اغلب اوقات تخمک‌گذاری هم بهتر خواهد شد.

از طرفی در دستورالعمل‌های موجود داخل بسته‌های اوزمپیک و مانجارو به مصرف‌کنندگان هشدار داده شده که این داروها ممکن است اثر قرص‌های ضد‌بارداری را کم کند.

آیا مصرف این داروها در دوران بارداری مشکلی ندارد؟

با وجود آنکه داروهای جی‌ال‌پی‌‌ــ۱ عموما باروری را افزایش می‌دهند، از ایمنی این داروها در دوران بارداری اطلاعات چندانی در دست نیست. شرکت‌های سازنده این داروها، از جمله «نوو نوردیک» (Novo Nordisk) و «الی لیلی» (Eli Lilly)، افراد باردار و کسانی را که قصد بارداری داشتند از آزمایش‌های بالینی‌ داروها حذف کردند؛ روالی که در آزمایش داروهای جدید کاملا معمول است اما این‌طور نیست که هیچ اطلاعاتی در دست نباشد.

دکتر دوشای دراین‌باره توضیح می‌دهد که هرچه این داروها بیشتر مصرف شوند و زنان بیشتری حین مصرف این داروها باردار شوند، اطلاعات بیشتری از خطر مواجهه با این دارو در اوایل دوران بارداری به دست خواهد آمد و از آنجا که این اطلاعات عمدتا از موارد بارداری غیرمنتظره و «تصادفی» هنگام مصرف داروها جمع‌ می‌شوند به شناخت آثار و عوارض دارو بیشتر کمک می‌کند.

دکتر دراکر هم خاطرنشان می‌کند که در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است. به ویژه اینکه مطالعات روی حیوانات دلایلی را برای احتیاط نشان داده است. به گفته او، آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که نوزادانی که این موش‌ها زاییدند، کوچک‌ بودند و گاهی اوقات ناهنجاری‌هایی هم داشتند. البته این احتمال وجود دارد که دلیل آن تاثیر این داروها بر اشتها باشد. دراکر می‌گوید: «اگر کالری دریافتی حیوان باردار را محدود کنید، جنینش هم مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کند و نمی‌تواند درست رشد کند.»

او همچنین به تحقیقی اشاره کرد که نشان می‌داد مصرف داروهای جی‌ال‌پی‌ــ۱ ممکن است به کاهش تعداد پروتئین‌های موجود در جفت که وظیفه انتقال مواد مغذی از مادر به جنین را برعهده دارند، منجر شود.

با این حال باید توجه داشت که مطالعه تاثیر این دارو‌ها بر جنین بسیار دشوار است زیرا برای آزمایش آن باید زنان باردار را در معرض دوز بالای این داروها قرار داد؛‌ آن هم در حالی که عوارض آن هنوز به طور کامل تجزیه و تحلیل نشده است.

بیشتر از بهداشت و درمان