همه‌‌‌چیز درباره هیالورونیک اسید

این ترکیب با جایگزینی حجم کلاژن از‌دست‌رفته و افزایش تولید کلاژن با پیری مقابله می‌کند، و سبب انعطاف‌‌پذیری بیشتر پوست می‌شود

عکس تزیینی، زنی سرم به صورتش می‌زند‌ــ Canva

هیالورونیک اسید که اغلب به‌عنوان راز پوست سالم مرطوب تبلیغ می‌شود، ترکیبی مطمئن و مناسب برای هر نوع پوستی است، حتی پوست‌های حساس یا مستعد جوش. بنابراین، جای تعحب ندارد که علاقه‌مندان به زیبایی، پزشکان متخصص پوست و فرمول‌سازهای نام‌های تجاری بهداشتی‌‌ـ‌آرایشی همگی دوست دارند این ترکیب را در محصولات مراقبت از پوست و روال مراقبتی توصیه‌شده بگنجانند.

در حالی که ما بهترین محصولات اسید هیالورونیک برای خرید را بررسی کرده‌ایم، و حتی گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه یافته‌ایم اطمینان حاصل کنیم تا حتی رضایت سرسخت‌ترین افراد جویای اجناس ارزان نیز جلب شود، وقت آن است که برگردیم سراغ مقدمات تا بفهمیم این ترکیب واقعا چیست، چه تاثیری دارد و با چه محصولات دیگری می‌توان به کار برد.

پای صحبت دکتر ایرینی مریکا، متخصص پوست در کلینیک مونت‌رز لندن نشستیم و به تمام سوالات مهم شما پاسخ داده‌ایم. تشکر از ما را بگذارید برای بعد.

هیالورونیک اسید چیست؟

دکتر مریکا توضیح داد: «از لحاظ علمی، اسید هیالورونیک (HA) یک پلی‌ساکارید با وزن مولکولی بالا است که در بافت همبند یافت می‌شود. به‌طور معمول، اسید هیالورونیک ماده شیمیایی است که به‌صورت طبیعی ساخته و در تمام بافت‌ها مانند پوست، چشم، بافت همبند و مفاصل یافت می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ترکیب در واقع در بدن ساخته می‌شود، که به همین دلیل به نظر می‌رسد با انواع پوست سازگار است. گرچه فرایند تولید این ترکیب که در بطری عرضه می‌شود شامل تخمیر گونه‌های خاصی از باکتری است، ممکن است از تاج قرمز روی سر خروس (موسوم به کاکل) نیز گرفته شود. اگر دنبال محصولات منحصرا وگان می‌گردید، فقط حواستان باشد که برچسب محصول را بررسی کنید.

هیالورونیک اسید چه تاثیری دارد؟

اینکه هیالورونیک اسید واقعا چه کار می‌کند سوالی کلیدی است. دکتر مریکا توضیح می‌دهد که «این ترکیب با جایگزینی حجم کلاژن از‌دست‌رفته و افزایش تولید کلاژن با پیری مقابله می‌کند، و سبب انعطاف‌‌پذیری و کشش‌پذیری بیشتر پوست می‌شود». به همین دلیل است که آن را در بسیاری از فیلرهای پوستی و تزریق‌های تقویت پوست پیدا خواهید کرد.

این ترکیب همچنین به‌طور باورناپذیری آب‌رسان است زیرا «هیالورونیک اسید آب جذب می‌کند تا متورم شود و حجم ایجاد کند و تقویت ساختاری» پوست را امکان‌پذیر کند. علاوه بر این، «سوای حوزه آرایشی، این ترکیب کاربرد گسترده‌ای در مهار و درمان جراحت‌ها و زخم‌های پوستی و تسکین سوختگی و خارش و آب‌رسانی به پوست دارد». بنابراین، واقعا یک همه‌فن‌حریف فوق‌العاده است.

آیا می‌شود هیالورونیک اسید را همراه رتینول استفاده کرد و آیا برای رفع جوش خوب است؟

اگر از خودتان می‌پرسید رتینول دقیقا چیست، ما یک راهنمای مفید در مورد این ترکیب محصولات مراقبتی پوست که این روزها باب شده است گردآوری کرده‌ایم. اما اگر می‌خواهید بدانید آیا می‌توان آن را با هیالورونیک اسید ترکیب کرد، دکتر مریکا می‌گوید که صد البته می‌شود این کار را کرد. او در ادامه می‌افزاید: «نه تنها می‌توان رتینول و هیالورونیک اسید را با هم استفاده کرد، بلکه استفاده از هر دو با هم احتمالا نتایج بهتری خواهد داشت. هیالورونیک اسید با اثر خشک‌کننده رتینول بر پوست مقابله می‌کند، بنابراین مکمل محصولات درمان جوش مانند رتینول است.»

علاوه بر این، در حالی که هیالورونیک اسید «روند التیام را (از طریق تحریک تولید کلاژن) بهبود می‌بخشد، می‌تواند به کاهش احتمال باقی ماندن جای زخم کمک کند». با توجه به این موضوع، مشاهده محصولاتی که هم‌زمان حاوی این دو ترکیب باشند غیرعادی نیست.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی