پزشکان از اولین مورد بیماری مغزی در اثر استنشاق فنتانیل خبر دادند

این بیمار پس از تورم ماده سفید مغز به بیمارستان منتقل شد و در معرض خطر از کار افتادن مغز و مرگ قرار داشت

تصویر تزئینی، پزشکی به اسکن مغزی نگاه می‌کند‌- Canva

پزشکان گزارش داده‌اند مردی برای اولین بار در جهان در اثر استنشاق فنتانیل دچار بیماری مغزی شده است، که میزان خطر این ماده مخدر را بیش از پیش آشکار می‌کند.

فنتانیل ۵۰ برابر قوی‌تر از هرویین است.

این بیمار ۴۷ ساله در فوریه سال گذشته پس از آنکه بی‌هوش و در وضعیت «نزدیک به مرگ» در اتاق هتل پیدا شد، به بخش اورژانس دانشگاه علوم و سلامت اورگن منتقل شد.

پزشکان تشخیص دادند که استنشاق فنتانیل سبب شده بود بخش‌های عمده‌ای از ماده سفید در مغز بیمار ملتهب و متورم شود، تا جایی که بیمار هشیاری‌اش را از دست داده و با خطر از دست دادن بازگشت‌ناپذیر عملکرد مغز و احتمالا مرگ مواجه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که پیش‌تر موارد مشابهی در افراد پس از استنشاق هرویین گزارش شده است، پژوهشگران گفتند بیمار مرکز اورگن اولین مورد مستند در رابطه با فنتانیل است.

کریس ادن، پژوهشگر ارشد، گفت: «این مورد مردی از طبقه متوسط، در اواخر دهه ۴۰ سالگی، دارای فرزند، است که برای اولین بار فنتانیل مصرف کرده بود. این نشان می‌دهد که هرکسی در جامعه ما ممکن است درگیر فنتانیل شود.»

پژوهشگران گفتند چنین مواردی شاید پیش‌تر نیز وجود داشته است، اما شناسایی نشده بودند زیرا در مورد فیزیولوژی این سندرم اطلاعات چندانی در دست نیست.

دکتر ادن گفت: «ما عوارض جانبی مخدرهای متعارف را خیلی خوب می‌شناسیم‌ــ افسردگی تنفسی، از دست دادن هشیاری، سردرگمی. اما به‌صورت متعارف فکر نمی‌کنیم احتمالا باعث آسیب‌ مغزی بازگشت‌ناپذیر شود و روی مغز اثر بگذارد، آن‌‌طور که در این مورد رخ داد.»

بیمار پس از نزدیک به یک ماه بستری در بیمارستان، به‌تدریج بهبود پیدا کرد و بعد، مدتی در یک مرکز مراقبتی ماند که به او کمک کرد قدرت تکلم و تحرکش را دوباره به دست آورد.

به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها به‌منزله هشداری در مورد خطر فنتانیل است که مخدری ارزان و در دسترس است.

این بیمار به نشریه پزشکی بی‌ام‌جی کیس ریپورتس (BMJ Case Reports) گفت: «در مورد کاری که با خودم، همسرم و خانواده‌ام کردم اغلب احساس پشیمانی می‌کنم. از تمام پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش اورژانس که جانم را نجات دادند، ومتخصصان بخش درمان که من را به کار و فعالیت در جامعه بازگرداندند سپاسگزارم.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان