نخستین داروی رشد دوباره دندان‌ در ژاپن آزمایش می‌شود

محققان پس از تایید ایمنی این دارو، آن را برای افرادی که به‌طور مادرزادی دندان ندارند تجویز می‌کنند تا از تاثیر آن مطمئن شوند

عکس تزئینی -  تصویر زنی که دندان جلویی‌اش را از دست داده است - Canva

پژوهشگران اعلام کردند که آزمایش‌ بالینی اولین «داروی رشد دوباره دندان» در ماه سپتامبر در بیمارستان دانشگاه کیوتو ژاپن آغاز می‌شود.

به گزارش مینیچی، پس از تایید ایمنی این دارو، آن را برای افرادی که به‌طور مادرزادی دندان ندارند تجویز می‌کنند تا از تاثیر آن مطمئن شوند. محققان امیدوارند که این دارو از سال ۲۰۳۰ در بازار عرضه شود.

باور بر این است که حدود یک درصد از جمعیت جهان با کمبود دندان مادرزادی مواجه‌اند. فقدان ۶ دندان یا بیش از آن به «الیگودنشیا» یا کمبود دندان ارثی معروف است.

به گزارش بیمارستان کیوتو، که در این پژوهش مشارکت دارد، اولین مرحله آزمایش‌های بالینی از سپتامبر سال جاری تا اوت ۲۰۲۵ خواهد بود. برای سنجش میزان اثربخشی این دارو آن را به‌شکل وریدی (از راه رگ‌ها) به ۳۰ مرد سالم۳۰ تا ۴۶ ساله تزریق خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌کنندگان در این آزمایش باید دست‌کم یکی از دندان‌های عقب خود را از دست داده باشند تا پس از تاثیر دارو و شروع رشد دوباره دندان برای آنها مشکلی ایجاد نشود. تا امروز هیچ اثر جانبی مهمی در آزمایشات حیوانی مشاهده نشده است.

در مرحله بعد، این دارو را برای بیماران مبتلا به کمبود دندان مادرزادی در بیمارستان کیتانو تجویز می‌کنند. آزمایش‌های این مرحله به شرکت‌کنندگان ۲ تا ۷ سال، که از بدو تولد دست‌کم ۴ دندانشان را از دست داده‌اند، محدود می‌شود.  

داروی رشد دوباره دندان پروتئینی به نام «یو‌اس‌اِی‌جی – ۱» (USAG-1) را، که مانع رشد دندان‌ها می‌شود، غیرفعال می‌کند. به باور این پژوهشگران، احتمالا در آینده نه‌تنها افرادی که بیماری‌های مادرزادی دارند، افرادی هم که دندانشان را کشیده‌اند یا به‌دلیل آسیبی آن‌‌ها را از دست داده‌اند ازنو دندان درمی‌آورند.

کاتسو تاکاهاشی، رییس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان و محقق ارشد این پژوهش، می‌گوید: «ما می‌خواهیم به کسانی که دندان‌‌هایشان را از دست داده‌اند یا از نداشتن‌ آنها در رنج و عذاب‌اند کمک کنیم. در حالی که تا کنون برای درمان دائمی این بیماری هیچ راهی وجود نداشته است، اما خیال می‌کنیم که مردم به رشد دوباره دندان‌ها امیدوار باشند.»

بیشتر از بهداشت و درمان