آزمایش واکسن کرونا که برای سویه‌های کشف‌نشده هم موثر است

ممکن است این واکسن پیش از همه‌گیری بعدی به مرحله تولید برسد

عکس تزیینی‌ــ زنی در حال تزریق واکسن است‌ــ Canva

گاردین گزارش داد، پژوهشگران واکسنی تولید کرده‌اند که می‌تواند در مقابل سویه‌های وسیعی از ویروس کرونا شامل سویه‌های کشف نشده ایمنی ایجاد کند. دیلی‌میل نیز گزارش داد، متخصصان دانشگاه آکسفورد، کیمبریج و کلتک کالیفرنیا در حال آزمایش روی واکسنی هستند که ممکن است پیش از اینکه همه‌گیری بعدی آغاز شود، به مرحله تولید برسد. این واکسن، که در حال حاضر روی موش‌ها آزمایش شده است، سیستم ایمنی بدن را هدایت می‌کند تا اجزای اصلی ویروس‌های مختلف کرونا، یعنی گروهی از ویروس‌ها ازجمله کووید، سارس و مرس را شناسایی کند.

روری هیلز، پژوهشگر دانشگاه کیمبریج و نویسنده این گزارش، می‌گوید: «ما نشان دادیم که واکسنی نسبتا ساده می‌تواند واکنش گسترده‌ای را در طیف وسیعی از ویروس‌‌ها نشان دهد. این امر ما را به هدفمان که تولید واکسن حتی پیش از شروع همه‌گیری جدید است یک قدم نزدیک‌تر می‌کند.»

اگر ثابت شود این واکسن در آزمایش‌های انسانی بی‌خطر و موثر است، احتمالا برای واکسن یادآوری کووید از آن استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند دربرابر سایر  ویروس‌‌های کرونا هم مصونیت ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ احتمال زیاد این واکسن‌ها و سایر واکسن‌ها را که برای از بین بردن پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) خاص طراحی شده‌اند‌ــ پس از تولید و تایید ناظران پزشکی‌ــ ذخیره کنند. به گفته هیلز، هنگام شیوع دوباره ویروس کرونا یا سایر عوامل بیماری‌زا می‌توانیم از قبل واکسن ذخیره کنیم و اگر نیاز بود تولید آن را افزایش دهیم.

به گفته پروفسور مارک هاوارت، نویسنده اصلی این پژوهش، این نتایج ممکن است گامی مهم برای تولید واکسن‌هایی باشد که حتی از واکسن‌هایی که در همه‌گیری کووید ساخته شدند هم سریع‌تر وارد بازار شوند. 

هاوارت می‌گوید: «دانشمندان با تولید سریع واکسن بسیار موثر کووید در آخرین همه‌گیری کار بسیار بزرگی انجام دادند، اما جهان همچنان با بحران عظیم مرگ‌ومیر بسیار دست به گریبان بود. ما باید روی چگونگی عملکرد بهتر کار کنیم و یکی از عوامل اصلی این است که قبل از همه‌گیری برای ساخت واکسن‌ دست به کار شویم.»

دانشمندان این دستاورد را در مجله «نانوتکنولوژی طبیعت» (‌Nature Nanotechnology‌) منتشر کردند و قصد دارند تا اوایل سال ۲۰۲۵ آزمایش‌های بالینی تزریق واکسن را آغاز کنند.

بیشتر از بهداشت و درمان