گسترش تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا؛ بلینکن: حماس تنها مانع توافق است

یک منبع حماس گفته است که در مورد تعداد اسرای امنیتی فلسطینی که در ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد می‌شوند، «سازش‌هایی حاصل شد»

آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، اعلام کرد که پذیرش توافق آتش‌بس با اسرائیل برای حماس «بی‌خطر» است، اما انگیزه‌‌ها و خواسته‌های رهبری این گروه همچنان مبهم است.

به گزارش تایمز اسرائيل، حماس که کنترل غزه را در دست دارد، اعلام کرده است که هیاتش امروز به قاهره بازخواهد گشت تا مذاکرات طولانی‌مدت با میانجیگری مصر و قطر را از سر بگیرد.

بلینکن، با اشاره به اینکه این گروه «مدعی نمایندگی مردم فلسطین» است، گفت: «اگر این موضوع صحت داشته باشد، مخالفت با آتش‌بس باید بی‌معنی باشد. با این حال شاید چیز دیگری در میان است. در روزهای آینده تصویر بهتری از آن خواهیم داشت.»

بلینکن در عین حال به مشکلات مذاکره با حماس اشاره کرد و افزود: «رهبران حماس، که ما غیرمستقیم با آنها مذاکره می‌کنیم، در خارج از غزه زندگی می‌کنند. اما درواقع تصمیم‌گیرندگان نهایی افرادی‌اند که در غزه‌اند و هیچ یک از ما با آنها تماس مستقیم نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امورخارجه آمریکا این سخنان را چند روز پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو و دیگر رهبران ارشد اسرائيل در موسسه مک کین آریزونا اظهار کرد.

او پیش از این، روز چهارشنبه از حماس خواست که  پیشنهاد توافق آتش‌بس «بسیار سخاوتمندانه» میانجی‌های مصری را بپذیرند؛ توافقی که در آن ۳۳ گروگان اسرائیلی در ازای تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی آزاد و درگیری‌ها موقتا متوقف می‌شوند و امکان برداشتن گام‌های بعدی به‌سوی یک توافق جامع وجود دارد.

در سوی دیگر، در حالی که اسرائیل بارها تاکید کرده است پایان جنگ در غزه را به‌منزله بخشی از توافق آزادی گروگان‌ها نمی‌پذیرد و تا نابودی حماس دست از حمله برنخواهد داشت، حماس مدعی شده است که آمریکا خروج اسرائیل از غزه را تضمین کرده است.

طبق گزارش‌ها، این توافق با وعده‌ حمایت آمریکا از این موضوع همراه است که اسرائیل عملیات برنامه‌ریزی‌شده‌اش را در شهر رفح در جنوب غزه آغاز نخواهد کرد.

 به نقل از کانال ۱۲ اسرائیل، یک منبع حماس گفته است که درمورد تعداد اسرای امنیتی فلسطینی که در ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد می‌شوند «سازش‌هایی حاصل شده است».

 این منبع تاکید کرده است که موضوع اجازه ورود اقلام «دوکاربردی» به نوار غزه - تدارکات بشردوستانه‌ای که می‌تواند برای مقاصد تروریستی نیز استفاده شوند - هنوز در حال بررسی است.

 این گزارش پس از بیانیه رسمی حماس اواخر جمعه شب منتشر شد، مبنی بر اینکه حماس در حال اعزام هیاتی به قاهره است و «مصمم است توافقی را به گونه‌ای که خواسته‌های فلسطینی‌ها را برآورد تضمین کند.»

در همین حال، به‌رغم برخورد پلیس آمریکا با طرفداران فلسطین در دانشگاه‌‌هایی ازجمله کلمبیا و کالج نیویورک طی روزهای گذشته،‌ تظاهرات مشابهی در دانشگاه میشیگان نیز برگزار شد.

مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده موسیقی و تئاتر دانشگاه میشیگان روز جمعه سوم ماه مه با اعتراض طرفداران فلسطین متوقف شد.

آن طور که ویدیوی منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، گروه کوچکی از دانشجویان نقاب‌دار، که برخی حجاب نیز داشتند، وارد سالن تئاتر شدند و با در دست داشتن پرچم فلسطین و تابلوهایی با شعارهای ضدپلیس مانع ادامه برنامه شدند.

پس از هشدار برای خروج معترضان، پلیس وارد سالن شد و ادامه برنامه از سر گرفته شد.

حمله روز هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل و درپی آن تهاجم اسرائیل به غزه، بزرگ‌ترین موج فعالیت دانشجویی ایالات متحده را از زمان اعتراضات ضد نژادپرستی در سال ۲۰۲۰ به راه انداخته است. در هفته‌های اخیر تظاهرات معترضان به جنگ غزه و حمایت از فلسطین در ۴۴ دانشگاه در سراسر ایالات متحده برگزار شده که بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ بازداشت را به همراه داشته است.

 مدیران دانشگاه که تلاش کرده‌اند میان حق اعتراض و پرهیز از سخنان نفرت‌انگیز تعادل برقرار کنند، بارها از پلیس خواسته‌اند که تظاهرکنندگان را پیش از امتحانات پایان سال و مراسم فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بیرون کنند.

مقام‌های دولت اسرائیل این اعتراضات را یهودی‌ستیزانه نامیدند، درحالی که منتقدان اسرائیل می‌گویند این کشور از اتهام «یهودی‌ستیزی» برای ساکت کردن مخالفان خود استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان