پلیس ده‌ها معترض حامی فلسطین را در دانشگاه کلمبیا و کالج نیویورک دستگیر کرد

معترضان دانشگاه کلمبیا به دنبال سه خواسته بودند: استقلال مالی از شرکت‌های حامی اسرائیل، شفافیت در امور مالی و بخشش دانشجویان و استادانی که در اعتراض‌ها شرکت داشتند

پلیس نیویورک ده‌ها تظاهرات‌کننده حامی فلسطین را که در ساختمانی در محوطه دانشگاه کلمبیا حضور داشتند، دستگیر کرد و اردوگاه اعتراضی آن‌ها از جمله چادرهایی را که روزها در آن اقامت داشتند، جمع کرد.

به گزارش رویترز، مدت کوتاهی پس از ورود پلیس، مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، نامه‌ای منتشر کرد که در آن از ماموران خواسته بود دست‌کم تا ۱۷ مه یعنی دو روز پس از مراسم فارغ‌التحصیلی در این مرکز آموزشی، «برای حفظ نظم و اطمینان از برپا نشدن دوباره چادرها» در محوطه دانشگاه بمانند.

سخنگوی پلیس درباره عملیاتی که سه‌شنبه شب در دانشگاه کلمبیا اجرا شد، گفت که محوطه دانشگاه ظرف سه ساعت از وجود معترضان پاکسازی شد و و«ده‌ها» نفر هم دستگیر شدند.

در این عملیات، تعداد زیادی از ماموران به سالن همیلتون وارد شدند؛ ساختمان دانشگاهی که معترضان در ساعات اولیه صبح سه‌شنبه اشغال کرده بودند. پلیس در این عملیات با استفاده از یک خودرو مجهز به نردبان از پنجره طبقه دوم وارد شد و معترضان را دستبندزده از ساختمان خارج کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اداره پلیس نیویورک قبل از پاکسازی دانشگاه از معترضان تاکید کرد که افسران از ورود به محوطه دانشگاه خودداری می‌کنند، مگر اینکه مدیران دانشگاه از آن‌ها بخواهند که مداخله کنند.

معترضان به دنبال سه خواسته از دانشگاه کلمبیا بودند: استقلال سرمایه از شرکت‌های حامی دولت اسرائیل، شفافیت بیشتر در امور مالی دانشگاه و عفو برای دانشجویان و استادانی که در اعتراض‌ها شرکت کرده و تنبیه انضباطی شده بودند.

رئیس دانشگاه کلمبیا این هفته اعلام کرد که مرکز تحت نظر او از همکاری مالی با اسرائیل صرف نظر نخواهد کرد. در عوض، پیشنهاد داد که دانشگاه در بخش بهداشت و آموزش در غزه سرمایه‌گذاری و امور مالی را شفاف‌تر از گذشته اعلام کند. او قبلا هشدار داده بود که دانشجویان شرکت‌کننده در اشغال سالن همیلتون از دانشگاه اخراج می‌شوند.

معترضان برای اشغال این سالن شیشه‌ها را شکستند و به داخل هجوم بردند. این ساختمان هشت طبقه محل فعالیت مشاغل مختلف دانشجویی است و قدمت آن به دهه ۱۹۶۰ باز‌می‌گردد.

شهردار نیویورک اعلام کرد که سالن همیلتون را آشوبگرانی تسخیر کردند که هیچ وابستگی به دانشگاه کلمبیا ندارند و تلاش می‌کنند دانشجویان را تحریک کنند. با این حال یکی از رهبران دانشجویان معترض این اظهارات را که افرادی از خارج دانشگاه شروع‌کننده اشغال فضاهای دانشگاه بوده‌اند، رد کرد.

پیش از این نیز بیش از ۱۰۰ معترض در دانشگاه کلمبیا دستگیر شده بودند، زیرا مینوش شفیق، رئیس دانشگاه، با پلیس نیویورک تماس گرفت و از ماموران خواست چادرهای دانشجویان را جمع کند. مدیر این مرکز آموزشی تاکید کرد که بر پا کردن خیمه‌های تحصن مخالف قوانین دانشگاه است.

حمله روز هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل و تهاجم متعاقب اسرائیل به غزه، بزرگ‌ترین موج اعتراض‌های دانشجویی در ایالات متحده را از زمان اعتراض‌های ضدنژادپرستی در سال ۲۰۲۰ به راه انداخته است. به گزارش نیویورک تایمز، تظاهرات‌کنندگان طرفدار فلسطین اواخر وقت سه‌شنبه در کالج نیویورک نیز تجمع کردند و پس از آنکه دانشگاه دستور خروج افراد از محوطه دانشگاه را صادر کرد، ده‌ها معترض در این مرکز آموزشی نیز دستگیر شدند.

رئیس دانشگاه کالیفرنیا هم اواخر روز سه‌شنبه گفت که مجریان قانون  درباره «اقدام‌های خشونت‌آمیز اخیر» گروهی از تظاهرات‌کنندگان تحقیق خواهند کرد و در پی افزایش امنیت در منطقه‌اند.

بسیاری در آمریکا این معترضان حامی فلسطین را به برخوردهای یهودستیزانه متهم می‌کنند. در مقابل، معترضان طرفدار فلسطین از جمله برخی از یهودیان مخالف اقدام‌های اسرائیل در غزه، می‌گویند که اقدام‌های آنان یهودستیزانه نیست بلکه در مخالفت با دولت اسرائیل و برای حمایت از حقوق بشر اعتراض می‌کنند.

 این موضوع در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر ۲۰۲۴ رنگ‌وبوی سیاسی گرفته است و جمهوری‌خواهان برخی مدیران دانشگاه‌ها را به چشم‌پوشی بر شعارهای یهودستیزانه و آزار و اذیت دانشجویان یهودی متهم می‌کنند. قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیویورک خواستار استعفای فوری مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، شده‌اند و انجمن فارغ‌التحصیلان یهودی دانشگاه کلمبیا نیز همین خواسته را مطرح کرده است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه اشغال ساختمان‌های دانشگاه را «رویکرد اشتباه» خواند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا که معترضان از او به دلیل تامین بودجه و انتقال تسلیحات به اسرائیل انتقاد می‌کنند، پیش از این به خبرنگاران گفته بود که هم «تظاهرات یهودی‌ستیزانه» را رد می‌کند و هم «آن‌ها را که نمی‌دانند بر فلسطینی‌ها چه می‌گذرد»، محکوم می‌کند.

بیشتر از جهان