سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: واشینگتن و ریاض به توافق امنیتی بسیار نزدیک‌اند

متیو میلر پیش‌بینی کرد، جزئیات این توافق به‌زودی نهایی می‌شود

متیو میلر و پرچم‌های عربستان سعودی و آمریکا

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز پنجشنبه، از نزدیک بودن توافق امنیتی بین آمریکا و عربستان سعودی خبر داد و گفت معتقدیم راهبرد ادغام اسرائیل در منطقه، جمهوری اسلامی را منزوی خواهد کرد.

میلر که پس از بازگشت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از سفر به عربستان سعودی و اسرائیل در کنفرانس خبری حاضر شد، گفت: «خیلی به توافق در بخش آمریکا-عربستان این بسته نزدیکیم.» او پیش‌بینی کرد، «جزئیات این توافق به‌زودی نهایی می‌شود.» او در عین حال تاکید کرد که عربستان سعودی به‌طور شفاف اعلام کرده است که تا زمانی که جنگ در نوار غزه ادامه دارد، هیچ توافق عادی‌سازی روابطی در کار نخواهد بود. ریاض بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی نیز تاکید دارد.

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از جمله بلومبرگ، گزارش‌هایی را درباره توافق امنیتی آمریکا و عربستان سعودی، شامل تضمین‌های امنیتی و تعهد به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز عربستان منتشر کرده‌اند. هنوز مقامات عربستان سعودی به‌طور رسمی به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده‌اند.

رویترز به نقل از هفت منبع مطلع نوشت: دولت بایدن و عربستان سعودی در مرحله نهایی کردن تضمین‌های امنیتی آمریکا و کمک هسته‌ای قرار دارند، هرچند هنوز عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل به عنوان بخشی از «توافق بزرگ» خاورمیانه، معلق به‌نظر می‌رسد.

مقامات عربستان سعودی تاکید دارند که راه‌حل دوکشوری در مناقشه اسرائیل و فلسطینیان پیش‌شرط گام برداشتن در مسیر عادی‌سازی روابط است.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از دو منبع که اسناد را مشاهده کرده‌اند، در توافق امنیتی احتمالی ریاض و واشینگتن، اصول و پیشنهادهایی برای تلاش‌های تحت رهبری آمریکا با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه ارایه شده است.

رویترز آن را یک «استراتژی بلندپروازانه که با موانع بسیاری مواجه است»، توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنج منبع مطلع به رویترز گفتند که مذاکره‌کنندگان آمریکایی و سعودی در حال حاضر یک توافق امنیتی دوجانبه را اولویت قرار داده‌اند. اما به گفته این منابع که نام آنها اعلام نشده، این توافق دوجانبه بخشی از یک بسته بزرگتر است که به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ارایه خواهد شد و او باید برای ارایه امتیاز به‌منظور شکل‌گیری توافق تاریخی با ریاض، تصمیم بگیرد.

رویترز به نقل از چهار دیپلمات خارجی در منطقه خلیج فارس و منابعی در واشینگتن می‌نویسد: «بخشی از این طرح احتمالا شامل تضمین‌های امنیتی آمریکا برای حفاظت از عربستان سعودی و دسترسی ریاض به تسلیحات پیشرفته‌تر آمریکایی در مقابل توقف خرید سلاح از چین و محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های پکن در عربستان سعودی است.»

چین از فرصت روابط سرد دولت بایدن با عربستان در دو سال نخست، برای تقویت همکاری‌ها با عربستان سعودی استفاده کرده است.

منابع مطلع به رویترز گفتند که این توافق امنیتی احتمالا شامل به اشتراک گذاشتن تکنولوژی‌های نوظهور با ریاض، از جمله هوش مصنوعی است.

یک مقام آمریکایی گفت که انتظار می‌رود این توافق ظرف چند هفته آینده نهایی شود.

به گزارش رویترز، در صورتی که نتانیاهو بخواهد به این بسته امنیتی محلق شود، باید جنگ در نوار غزه را متوقف کرده و با حرکت در مسیر کشور مستقل فلسطینی موافقت کند.

به نوشته رویترز، آمریکا امیدوار است که نتانیاهو فرصت توافق تاریخی با عربستان را از دست ندهد اما در عین حال برخی کارشناسان به فشارهای داخلی بر نتانیاهو و تلاش برای جلوگیری از سقوط دولتش اشاره می‌کنند.

رویترز درباره منافع توافق امنیتی عربستان و آمریکا می‌نویسد که این توافق می‌تواند به واشینگتن امکان دهد با نفوذ چین در منطقه مقابله کند، جمهوری اسلامی را در انزوا قرار دهد و برای بایدن در آستانه انتخابات یک برد دیپلماتیک باشد.

رویترز درباره مشکلات پیش روی این توافق نیز به تاکید نتانیاهو برای عملیات نظامی در رفح اشاره می‌کند. اقدامی که کشورهای منطقه و آمریکا با آن مخالفت کرده‌اند.

عربستان سعودی خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه و حرکت به‌سوی تشکیل کشور مستقل فلسطینی است.

میلر در کنفرانس خبری روز پنجشنبه در این زمینه گفت: «گذاشتن توافق روی میز یک بحث است اما پیشنهادی که بتوانیم به اسرائیل ارایه دهیم بحث دیگری است.» او در ادامه گفت: « عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که تا زمانی که جنگ در نوار غزه ادامه دارد، هیچ توافق عادی‌سازی روابطی در کار نخواهد بود.»

این درحالی است که باتوجه به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، فرصت دولت بایدن برای تمرکز بر رایزنی‌های در زمینه این توافق محدودتر می‌شود.

رویترز می‌نویسد، آنچه مشاوران بایدن قبل از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل در نظر داشتند، مذاکرات سه‌جانبه شامل تعهد امنیتی آمریکا به عربستان در مقابل عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل بود. اما اکنون دولت بایدن با ریاض در مسیر جداگانه‌ای وارد رایزنی شده تا توافق نهایی را پیش روی نتانیاهو قرار دهد و او تصمیم بگیرد که به توافق ملحق می‌شود یا خیر.

میلر می‌گوید، توافق ریاض و واشینگتن، احتمال عادی‌سازی روابط با اسرائیل، و حرکت به‌سوی تشکیل کشور مستقل فلسطینی، در چارچوب بسته توافق بزرگتر همه به هم مرتبط هستند.