رابطه جنسی در خواب؛ اختلالی که شرم اجازه نمی‌دهد کسی درباره‌اش صحبت کند

در حالی که ممکن است به نظر برسد افراد آنچه در خواب می‌بینند را انجام می‌دهند، بسیاری از موارد خواب‌پریشی وقتی رخ می‌دهد که مغز در حالت رویابینی قرار ندارد

عکس تزیینی، مردی ناخشنود و شرمسار روی تخت نشسته است‌ــ Canva

مردی بارها نیمه‌شب سعی می‌کند همسرش را وادار به رابطه جنسی کند اما وقتی صبح از خواب بیدار می‌شود به‌ خاطر نمی‌آورد. مردی در خواب خودارضایی می‌کند و به‌دلیل شرمساری از این رفتار ناخودآگاه هشت سال است که وارد هیچ رابطه‌ای نشده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این‌ها موارد بالینی مستند از خواب جنسی یا رابطه جنسی در خواب است، که جزو خانواده اختلال‌های خواب  موسوم به خواب‌پریشی محسوب می‌شود. خواب‌پریشی راه رفتن در خواب، حرف زدن در خواب، خوردن در خواب، و هراس شبانه را نیز شامل می‌شود.

دکتر کارلوس شنک، استاد و روانپزشک در دانشگاه مینه‌سوتا، به سی‌ان‌ان می‌گوید در حالی که ممکن است به نظر برسد افراد آنچه در خواب می‌بینند را انجام می‌دهند، بسیاری از موارد خواب‌پریشی وقتی رخ می‌دهد که مغز در حالت رویابینی قرار ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شنک که دهه‌ها است در مورد خواب‌پریشی تحقیق کرده است، می‌گوید: «این‌ها اختلال‌های انگیختگی‌اند. آن‌ها اغلب در آهسته‌ترین و عمیق‌ترین مرحله خواب موسوم به خواب دلتا رخ می‌دهند. مانند این است که ضامنی در سیستم عصبی مرکزی کشیده می‌شود. بخش شناختی در خواب عمیق است، و شما با برنامه همراه نیستید، اما بدن فعال شده است. این خطرناک است زیرا بعد شما شروع به راه رفتن و دویدن و انجام همه جور کاری می‌کنید بدون اینکه ذهنتان بیدار شده باشد.»

بررسی رابطه جنسی در خواب دشوار است، زیرا افراد از فعالیت جنسی ناخودآگاهشان مطلع نیستند مگر اینکه به خودشان آسیبی بزنند یا شریک زندگی‌شان به آن‌ها بگوید.

به گفته شنک، پیش‌بینی بروز خواب‌پریشی در افراد ممکن نیست. برخی افراد که در کودکی در خواب حرف می‌زنند یا راه می‌روند ممکن است در بزرگسالی به خواب جنسی یا نوع دیگری از خواب‌پریشی مبتلا شوند.

ابتلا به آپنه انسدادی خواب نیز ممکن است محرکی در بروز این عارضه باشد. آپنه انسدادی خواب یک بیماری جدی خواب است که در مدت خواب شبانه تنفس بارها به‌مدت ۱۰ ثانیه تا دو دقیقه قطع می‌شود. این عارضه بیشتر در مردان دیده می‌شود، گرچه شمار زنان مبتلا نیز رو به افزایش است.

داروهایی مانند کلونازپام، که برای بیماری صرع، سندرم پای بی‌قرار و اختلال هراس کاربرد دارد، می‌تواند خواب جنسی ناخواسته را در بسیاری از افراد کنترل کند، اما برای همه موثر نیست.

بیشتر از بهداشت و درمان