بلینکن از ریاض عازم اردن شد؛ فشار بایدن بر رهبران مصر و قطر برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی

وزیر خارجه آمریکا پس از گفت‌وگو با رهبران کشورهای عربی در ریاض، با پادشاه اردن دیدار خواهد کرد و سپس راهی اسرائیل می‌شود

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه از عربستان سعودی به اردن رفت تا درباره راه‌های افزایش کمک‌رسانی به غزه مذاکره و رایزنی کند. گفته می‌شود که یکی از دلایل دیگر سفر بلینکن به اردن قدردانی از پادشاهی اردن بابت کمک‌هایش در جریان درگیری‌های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن قرار است با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و ایمن صفدی، وزیر خارجه آن کشور، دیدار کند. گفت‌وگو با سیگرید کاگ، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای غزه، نیز بخش دیگری از برنامه سفر این دیپلمات آمریکایی در اردن است.

بلینکن پس از اردن عازم اسرائیل می‌شود تا در آنجا درباره آخرین مذاکرات آتش‌بس موقت و آزادی گروگان‌ها گفت‌وگو کند.

سفرهای منطقه‌ای بلینکن در حالی انجام می‌شود که دولت جو بایدن به‌رغم انتقادها و افزایش خشم دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده، از اسرائیل در نبرد علیه حماس حمایت کرده؛ هرچند از این متحدش خواسته است برای محافظت از غیرنظامیان بیشتر تلاش کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن روز دوشنبه در ریاض به وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌ فارس گفت: «رئیس‌جمهوری بایدن اصرار دارد که اسرائیل برای رسیدگی بهتر به وضعیت غیرنظامیان در غزه گام‌هایی مشخص، ملموس و قابل‌اندازه‌گیری بردارد. ما در چند هفته گذشته پیشرفت‌های قابل‌توجهی را شاهد بوده‌ایم، از جمله باز کردن گذرگاه‌های جدید، افزایش حجم کمک‌رسانی به غزه و ساخت مسیری برای امدادرسانی که ظرف هفته‌های آینده افتتاح خواهد شد.»

هم‌زمان با سفرهای وزیر خارجه آمریکا در منطقه، نمایندگان حماس اعلام کرده‌اند که ایده‌ها و پیشنهادهای مطرح‌شده برای آتش‌بس را بررسی خواهند کرد.

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماسی تلفنی از رهبران مصر و قطر خواست «برای آزادی گروگان‌های نزد حماس تمام تلاششان را به کار ببرند» و این موضوع را «تنها مانع» امدادرسانی به غیرنظامیان در نوار غزه خواند.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، درباره پیشنهاد ارائه‌شده به حماس گفت که «در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی، آتش‌بس ۴۰ روزه و آزادی هزاران اسیر فلسطینی» اجرا خواهد شد.

آنتونی بلینکن نیز روز دوشنبه در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد از حماس خواست که پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» اسرائیل را برای آتش‌بس در غزه به‌سرعت بپذیرد. به گفته یک منبع مطلع در مورد مذاکرات، پیشنهاد اسرائیل مستلزم توافق سر آزادی کمتر از ۴۰ نفر از حدود ۱۳۰ گروگانی است که گمان می‌رود هنوز در اسارت باشند. در ازای آزادی این گروگان‌ها، آزادی فلسطینیان زندانی در اسرائیل مطرح شده است و مرحله دوم آتش‌بس هم «دوره آرامش پایدار» خواهد بود؛ این دوره پاسخ اسرائیل به درخواست حماس برای آتش‌بس دائمی عنوان شده است.

هم‌زمان با این تحولات، وزارت خارجه چین هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو گروه‌ فلسطینی رقیب یعنی حماس و فتح خواستار دستیابی به مصالحه از طریق گفت‌وگو در پکن شده‌اند. به گزارش رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشستی اعلام کرد: «نمایندگان جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین (فتح) و گروه حماس چند روز پیش برای گفت‌وگو وارد پکن شدند و موافقت کردند که برای تحقق همبستگی و وحدت فلسطینی‌ها گفت‌وگوها را ادامه دهند.»

چنین خواسته‌ای در حالی مطرح می‌شود که این دو گروه از زمانی که حماس در جنگی کوتاه در سال ۲۰۰۷ اعضای فتح را از نوار غزه بیرون راند، نتوانستند اختلاف‌های سیاسی میان خود را حل کنند.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه اکسیوس گزارش داد که اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات کنگره آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی درباره صدور حکم بازداشت مقام‌های اسرائیل هشدار داده‌ و گفته‌اند که این اقدام با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد و قوانین مربوط به آن نیز هم اکنون در دست تدوین است.

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواسته است که برای جلوگیری از صدور حکم بازداشت او مداخله کند. دفتر نتانیاهو هنوز این ادعا را تایید یا تکذیب نکرده است. کاخ سفید هم از اظهارنظر درباره این ادعا خودداری کرد اما اعلام کرده است که از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی حمایت نمی‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در حال بررسی اتهام‌های مربوط به ارتکاب جنایت جنگی از سوی ارتش اسرائیل و گروه‌های فلسطینی است که از سال ۲۰۱۴ به این سو مطرح بوده است.

بیشتر از جهان