واکسن «اسپری دهان» از بازگشت عفونت ادراری جلوگیری می‌کند

تقریبا ۵۰ درصد زنان دست‌کم یک بار در زندگی به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند

عکس تزیینی‌ــ تصویر زنی که از اسپری دهان استفاده می‌کند در کنار طرحی از دستگاه ادراری‌ــ Canva

طبق گزارش‌ها، واکسنی جدید که به شکل اسپری دهانی استفاده می‌شود، می‌تواند از عود مجدد عفونت دستگاه ادراری که معمولا در افراد مستعد این بیماری رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

نام این واکسن که طعم آناناس دارد، «اورومون» (Uromune) است و در یک پژوهش بدون گروه دارونما و همچنین یک کارآزمایی بالینی تکمیل‌شده با استاندارد طلایی (بر اساس رویه‌های بالینی دقیق و استاندارد) آزمایش شده است. هر دو پژوهش نشان می‌دهند که برای بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان، واکسن به دفع عفونت ادراری‌های مکرر کمک کرد. این نتایج امیدبخش‌‌اند اما برای تایید کامل، به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

جنیفر ران، متخصص کلیه از دانشگاه کالج لندن، به لایو‌ساینس (livescience) می‌گوید: «این واکسن‌ها برای افرادی که در حال حاضر به عفونت ادراری طولانی‌مدت دچارند و هیچ‌ چیز نمی‌تواند به آن‌ها کمک کند، یک تغییر مهم خواهد بود.»

بیماری عفونت ادراری که با گرفتگی شکمی و احساس نیاز کاذب به دفع ادرار همراه است، می‌تواند به دردی ناتوان‌کننده تبدیل شود. تقریبا ۵۰ درصد زنان دست‌کم یک بار در زندگی به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند و حدود ۲۲ درصد این افراد با بازگشت این عفونت ادراری مواجه خواهند شد. زنان تقریبا ۳۰ بار بیشتر از مردان با این عارضه مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای بسیاری از بیماران مبتلا به عفونت ادراری مکرر، آنتی ‌بیوتیک‌های پیشگیرانه تجویز می‌کنند تا خطر ابتلا به عفونت‌های آتی را کاهش دهند اما تحقیقات حاکی از آن است که اتکای زیاد به آنتی‌بیوتیک‌، ظهور باکتری‌های مقاوم به دارو را به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر، آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر از بین‌ بردن باکتری‌های بیماری‌زا، باکتری‌های مفید بدن را هم از بین می‌برند.

واکسن‌های‌ ضد عفونت ادراری می‌تواند رویکردی جایگزین ارائه کنند و اورومون هم یکی از این واکسن‌ها است. این واکسن که به شکل اسپری کردن در دهان استفاده می‌شود، ترکیبی حاوی چهار باکتری است که معمولا عامل بروز عفونت ادراری‌اند: اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه، انتروکوک فکالیس و پروتئوس ولگاریس.

دکتر گلن ورنبورگ، دانشمند و پزشک از کلینیک کلیولند، می‌گوید که این باکتری‌ها با هم حدود ۸۸ درصد عفونت‌های دستگاه ادراری را ایجاد می‌کنند. برای تولید واکسن، این باکتری‌ها را با گرما غیرفعال می‌کنند تا پروتئین‌های روی سطح آن‌ها دست‌نخورده بماند و سیستم ایمنی بدن بتواند آن‌ها را شناسایی کند.

این واکسن زیر زبان اسپری می‌شود، زیرا به نظر می‌رسد افشاندن آن بر زبان، لوزه‌ها یا سقف دهان، به پاسخ ایمنی قوی در بافت‌های «مخاطی» منجر شود که به گفته ورنبرگ، به دلیل با سطح بالای خون‌رسانی و پوشش وسیع این بافت‌ها، مجاری ادراری و مثانه را هم به سرعت در برمی‌گیرد.

دانشمندان این واکسن را اولین بار در بریتانیا روی ۷۵ زن آزمایش کردند اما گروه مقایسه‌ای که از اسپری استفاده نکرده باشد، وجود نداشت. در این پژوهش ۵۹ درصد زنانی که به مدت سه ماه هر روز از این اسپری استفاده کردند، تا سال بعد با هیچ عفونت ادراری مواجه نشدند. این شرکت‌کنندگان سال قبل از مصرف واکسن سه بار یا بیشتر به عفونت ادراری مبتلا شده بودند.

در مرحله دوم مطالعه، آن‌ها ۴۰ شرکت‌کننده را پیگیری کردند و ۱۷ مرد هم به این کارآزمایی افزودند. طبق تحقیق آن‌ها، بیماران به طور متوسط حدود ۵۵ ماه یا چهار سال و نیم به عفونت مجاری ادراری مبتلا نشدند.

ورنبرگ دراین‌باره گفت: «این یافته‌ها مرا بسیار به هیجان‌ آوردند زیرا شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد این واکسن می‌تواند جایگزینی عالی برای بیماران باشد.»

سازمان غذا و داروی ایالات متحده هنوز واکسن اورومون را برای هیچ مورد مصرفی تایید نکرده است، با وجود این، در حال حاضر برای مصارف حمایتی در ۲۶ کشور در دسترس است؛ بدین معنا که افرادی که در کارآزمایی‌های رسمی ثبت‌نام نکرده‌ا‌ند و در عین حال هیچ روش درمانی دیگری برایشان کارساز نبوده است، می‌توانند از آن استفاده کنند.  

بیشتر از بهداشت و درمان