کارتر، رئیس‌جمهوری که این روزها نامش در رقابت انتخاباتی ترامپ و بایدن شنیده می‌شود

ترامپ اخیرا در یک گردهمایی کارزار انتخاباتی‌اش گفت: «بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشور ماست، خیلی بدتر از جیمی کارتر»

از راست به چپ، جو بایدن، جیمی کارتر، دونالد ترامپ‌ــ Independent Persian Combo

در حالی که دونالد ترامپ خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کند، گاهی۴۰ سال عقب‌تر می‌رود تا جو بایدن را با جیمی کارتر ۹۹ ساله مقایسه کند.

به گزارش عرب نیوز، ترامپ اخیرا در گردهمایی کارزار انتخاباتی‌ گفت: «بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشور ماست، خیلی بدتر از جیمی کارتر.» او در ادامه درباره این دو دموکرات گفت: «جیمی کارتر خوشحال است، زیرا دوره ریاست‌جمهوری‌اش در مقایسه با بایدن درخشان بود.»

زمانی کنایه به کارتر میان جمهوری‌خواهان معمول بود. بسیاری از دموکرات‌ها، از جمله بیل کلینتون و باراک اوباما، پس از اقتصاد آشفته، کمبود انرژی و بحران گروگان‌گیری سفارت آمریکا در تهران که به شکست بزرگ کارتر در انتخابات ۱۹۸۰ منجر شد، تا سال‌ها فاصله‌شان با کارتر را حفظ کردند. اما به‌مرور زمان این احساس منفی رنگ باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته هرگونه مقایسه تفسیری گزینشی نیز همراه دارد و تصمیم ترامپ به کشیدن پای یک رئیس‌جمهوری سوم به کارزار انتخاباتی برای هر سه پیامدهایی دارد‌ــ و شاید برای ترامپ کنایه‌آمیز باشد، که مانند کارتر ریاست‌جمهوری‌اش به یک دوره محدود ماند.

کارتر این روزها در خانه‌اش در جورجیا به سر می‌برد، و نزدیکانش می‌گویند رقابت انتخاباتی را دنبال می‌کند. بایدن بی‌تردید نزدیک‌ترین دوست او در کاخ سفید از زمان ترک دفتر ریاست‌جمهوری است. بایدن در اولین دوره حضورش در سنا به‌نمایندگی از دلاور، اولین سناتوری بود که از کارزار انتخاباتی در شرف شکست کارتر حمایت کرد. بایدن پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، همراه همسرش به منزل کارترها در جورجیا رفت. آن‌ها همچنین سال گذشته یک روز پیش از مراسم خاکسپاری روزالین کارتر در آتلانتا، ملاقاتی خصوصی با جیمی کارتر داشتند.

بایدن نیز مانند کارتر در دوره‌ای که آمریکایی‌ها نگران تورم‌اند، در تلاش است برای بار دوم به ریاست‌جمهوری انتخاب شود. اما در هر حال وضعیت امروز اقتصاد آمریکا بهتر از وضعیتی است که کارتر با آن مواجه بود.

با وجود این، کارتر و ترامپ نیز نقاط مشترکی دارند. آن‌ها روشن‌ترین نمونه‌‌ها در تاریخ معاصرند که از خارج از واشینگتن آمدند و به ریاست‌جمهوری رسیدند، که نتیجه نارضایتی رای‌دهندگان از دستگاه حاکم بود.

کارتر فرماندار کمتر شناخته‌شده جورجیا بود و مزرعه بادام زمینی داشت؛ او از پیامدهای جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت بهره برد و به ریاست‌جمهوری رسید. ترامپ تاجر و ستاره برنامه‌های تلویزیونی بود که با وعده «عظمت را دوباره به آمریکا برگردانیم» به کاخ سفید راه یافت. هر دو برچسب‌های ایدئولوژیک را به چالش می‌کشند و از گفت‌و‌گو با دیکتاتورها و کشورهای منزوی مانند کره شمالی ابا ندارند، حتی اگر در بیان علت این کار توضیح متفاوتی ارائه دهند.

کارتر پیش‌تر در مورد دست‌کم گرفتن محبوبیت ترامپ به حزب دموکرات هشدار داده بود، و همراه همسرش در مراسم تحلیف ترامپ در سال ۲۰۱۷ شرکت کرد.

کارتر پس از واگذاری رقابت انتخاباتی به رونالد ریگان جمهوری‌خواه، «مرکز کارتر» را در سال ۱۹۸۲ بنیان نهاد و در سال ۲۰۰۲ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. در گذر سال‌ها، دیدگاه بسیاری از مورخان در مورد دوره ریاست‌جمهوری کارتر نرم‌تر شده است.

باید منتظر ماند و دید آیا ظهور رئیس‌جمهوری سی‌و‌نهم در جدال انتخاباتی رئیس‌جمهوری چهل‌و‌پنجم و چهل‌و‌ششم تاثیری خواهد داشت یا نه.