مقام‌های ارشد آمریکایی و فرانسوی برای گفت‌وگو درباره غزه به ریاض رفتند

آنتونی بلینکن در تلاش برای دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، پس از عربستان سعودی به اردن و اسرائیل خواهد رفت

آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۹ آوریل (دهم اردیبهشت) در اولین توقفش در سفر به چند کشور خاورمیانه، وارد عربستان سعودی شد. او در نخستین دیدار روز دوشنبه با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، دیدار کرد. در این دیدار دو طرف درباره وضعیت غزه گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود که بلینکن در ریاض با سایر رهبران ارشد عربستان سعودی نیز دیدار کند و نشست‌هایی گسترده‌تر با همتایانش از پنج کشور عربی‌ـ‌ـ قطر، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن‌ــ برگزار کند تا در مورد وضعیت حاکمیت نوار غزه پس از آن صحبت کنند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که بلینکن نمایندگان کشورهای عربی و اروپایی را گرد هم آورد تا درباره چگونگی کمک اروپا به تلاش‌های بازسازی نوار غزه که در بمباران شش ماهه اسرائیل به یک سرزمین ویران تبدیل شده است، توافق کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفت‌وگوها درباره بازسازی و اداره غزه پس از جنگ اسرائیل ماه‌ها است که ادامه دارد. ایالات متحده با هدف اسرائیل که حماس باید ریشه‌کن شود و نمی‌تواند در آینده غزه نقشی ایفا کند موافق است اما این را هم نمی‌خواهد که اسرائیل این منطقه را دوباره اشغال کند و اعلام کرده به دنبال ساختاری است که شامل تشکیلات خودگردان فلسطینی اصلاح‌شده با حمایت کشورهای عربی باشد.

پیش‌بینی می‌شود بلینکن در سفر به ریاض، علاوه بر تلاش برای دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، با مقام‌های سعودی درباره توافق عادی‌سازی بین این پادشاهی و اسرائیل نیز گفت‌وگو کند؛ توافقی که اعطای تضمین‌های واشینگتن به ریاض در مورد تعهدات دفاعی و امنیتی دوجانبه و همچنین همکاری هسته‌ای را شامل می‌شود.

کشورهای عربی و واشینگتن در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به تل‌آویو فشار می‌آورند با راهی برای تشکیل کشور فلسطین موافقت کند؛ آنچه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها آن را رد کرده است.

بلینکن پس از عربستان سعودی به اردن و اسرائیل خواهد رفت و اعلام شده که در این سفرها بر تلاش برای بهبود وضعیت وخیم انسانی در غزه متمرکز است.

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به ریاض، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به ایجاد یک سامانه دفاع مشترک در برابر تهدیدهای «عینیت‌یافته» جمهوری اسلامی ایران دعوت کرد و جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بلینکن در جریان دیدار با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل گفت: «این حمله تهدیدهای خطرناک و فزاینده تهران را آشکار کرد و نشان داد که مواجهه با این تهدیدها به همکاری مشترک در چارچوب دفاع یکپارچه نیاز دارد.»

در همین حال، استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه، روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات در مورد آتش‌بس در غزه در حال پیشرفت است. او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که به آنتونی بلینکن در عربستان سعودی پیوسته است تا تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش درگیری بین اسرائیل و حماس را به سرانجام برساند.

سژورنی احتمالا در ریاض با وزرای خارجه کشورهای عربی و دیگر کشورهای غربی و همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت‌وگو خواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد به رویترز گفت: «وضعیت غزه فاجعه‌بار است و ما به آتش‌بس نیاز داریم. ما در مورد گروگان‌ها، وضعیت انسانی بحرانی در غزه و آتش‌بس بحث خواهیم کرد. اوضاع در حال پیشرفت است، اما درباره مذاکرات باید همیشه محتاط بمانیم.»

سفر مقام‌های آمریکایی و فرانسوی در حالی انجام می‌شود که انتظار می‌رفت مصر میزبان رهبران گروه حماس برای گفت‌وگو در مورد چشم‌انداز توافق آتش‌بس با اسرائیل باشد.

رسانه اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی، گزارش داد که اسرائیل روز جمعه به میانجی‌‌های مصری گفته که آماده است قبل از تهاجم به رفح، با مذاکره در مورد آزادی گروگان‌ها «آخرین فرصت» را به حماس بدهد.

گروه حماس روز شنبه اعلام کرد که پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد آتش‌بس این گروه را دریافت کرده است و آن را بررسی خواهد کرد.

با گذشت بیش از شش ماه از جنگ اسرائیل در غزه، مذاکرات تل‌آویو و حماس همچنان در بن‌بست قرار دارد و دو طرف بر خواسته‌هایشان پافشاری می‌کنند. حماس می‌گوید هرگونه توافقی باید به جنگ غزه پایان دهد، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مخالف تعهد دادن در این زمینه است.

بیشتر از جهان