ساکنان استان‌های جنوبی در محاصره سیل و بحران

بارش‌های سیل‌آسا به مناطق وسیعی در جنوب و جنوب شرقی ایران خسارت وارد کرد

درحالی‌که مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی به ارائه گزارش‌های آماری درباره وضعیت شهرها و روستاهای سیل‌زده مشغول‌اند، ویدیوها و تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی در حال انتشار است، آشکار می‌کند که صدها نفر از ساکنان استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در محاصره سیل قرار دارند و از ابتدایی‌ترین امکانات محروم‌اند.

بارش‌های سیل‌آسای روزهای اخیر به مناطق وسیعی در جنوب و جنوب شرقی ایران خسارت وارد کرد و شمار زیادی از شهروندان در پی تخریب خانه‌هایشان بی‌خانمان شدند. ویدیوهایی که از آب‌گرفتگی معابر در استان‌های متاثر از سیل منتشر شد، نشان می‌دهد که به‌رغم خسارت شدید به خانه‌ها و زیرساخت‌های شهری و روستایی، اقدام موثری در جهت بهبود وضعیت مناطق آسیب‌دیده انجام نمی‌شود.

روح‌الله سرگزی، معاون ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین گفت که طبق برآورد اولیه خسارت سیل در این استان ۱۸ هزار میلیارد بوده اما این میزان با توجه به حجم بارندگی‌ها در حال افزایش است. این مقام دولتی همچنین گفت که بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به ترتیب به راه های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق و آب وارد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه پیام ما در گزارشی با عنوان «جنوب ایران در اضطرار» وضعیت نگران‌کننده مناطق آسیب‌دیده را توصیف کرد و نوشت علاوه‌بر حدود ۳۰۰ روستای سیستان ‌و بلوچستان که در محاصرهٔ سیل‌اند، دستور تخلیه سه روستا در حاشیه جازموریان استان کرمان نیز صادر شده است.

بارش‌های سیل‌آسا از نخستین ساعت‌های ۲۷ فروردین در مناطق جنوبی کشور آغاز و با گذشت زمان اندکی سیلاب‌های ناشی از آن جاری شد. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسیرهای دسترسی به بسیاری از روستاها همچنان مسدود است و مردم گرفتار در محاصره سیلاب به اجبار با خودروهایی مانند لودر در منطقه تردد می‌کنند.

با وجود اینکه مسئولان ادعای رسیدگی به وضعیت مناطق آسیب‌دیده را مطرح می‌کنند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر خسارت‌های انسانی نیز به بار آورده‌اند.

بامداد چهارشنبه ۲۹ فروردین دو اتوبوس با بیش از ۴۰ مسافر در جاده کنارک به نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان گرفتار سیلاب شدند. در همین روز در شهرستان ارزوئیه استان کرمان، پسربچه‌ای در رودخانه فصلی غرق شد و جان خود را از دست داد. در شهرستان عنبرآباد نیز سه دختر نوجوان از منطقه عشایرنشین مفقود شدند. در استان هرمزگان نیز با سقوط یک پسربچه در گودال آب، شماری فوتی‌های بارندگی‌های اخیر در این استان به چهار نفر افزایش یافت.

روز پنج‌شنبه محمدرضا علیمرادی، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هشدار داد که در پی بارندگی‌های اخیر در این استان و سیلابی‌ شدن رودخانه‌ها و سرریز شدن سدها احتمال خروج گاندوها (تمساح) از برکه‌ محل زیست اصلی وجود دارد. این مقام دولتی در حالی از ساکنان مناطق سیل‌زده خواست در مناطق سیلابی تردد نکنند که گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند، شهروندان درگیر سیل از امکانات اولیه محروم‌اند و به دلیل مسدود شدن مسیرهای ارتباطی در محاطره سیل قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد با انتشار تصاویری از مناطق سیل‌زده نوشت در اثر بارندگی بسیاری از رودخانه‌های فصلی و محلی در محورهای مختلف سیستان و بلوچستان طغیان کرده‌اند و به‌رغم مسدود شدن راه‌ها تاکنون مسئولین شهری و هلال احمر اقدامی اقدام موثری انجام نداده‌اند.