مامور سابق اطلاعاتی اسرائیل: بیشتر حملات سایبری ایران غیرجدی و عملیات روانی است

«جمهوری اسلامی ایران در ایجاد اختلال‌های جزئی موفق است اما نمی‌تواند آسیب جدی به زیرساخت‌ها وارد کند»

تصویر مفهومی از حمله سایبری اسرائیل و جمهوری اسلامی‌ ــ Canva

بابی گیلبرد، یکی از ماموران سابق «واحد ۸۲۰۰» ارتش اسرائیل که یک نهاد اطلاعاتی به شمار می‌رود، در گفتگو با اورشلیم پست تاکید کرد که بیشتر حملات سایبری جمهوری اسلامی ایران غیرواقعی و غیرجدی است و صرفا عملیات روانی محسوب می‌شود.

این کارشناس نظامی با اشاره به این که «وقتی از حمله سایبری صحبت می‌شود لازم است که کارزار عملیات روانی را از آسیب‌های واقعی جدا کنیم»، گفت: «هکرهای وابسته به ایران موفق شدند اقداماتی جزئی انجام دهند اما مردم اسرائیل احساس نمی‌کنند که دولت قادر به دفاع از آنها نیست.»

او افزود: «اسرائیلی‌ها نه‌تنها از فعالیت‌های اینترنتی‌شان بازنمانده‌اند بلکه با سرعتی بیشتر از گذشته برنامه‌هایشان از جمله استفاده از ابزارهای دیجیتال را ادامه می‌دهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بابی گیلبرد یکی از اعضای گروهی به نام «گروه هشت» است که به تازگی گزارشی درباره درک وضعیت جنگ سایبری با ایران تهیه کرده‌اند. این گزارش به این موضوع می‌پردازد که چگونه واحد ۸۲۰۰ یا رهبران ارشد سیاسی و تجاری اسرائیل می‌توانند فرصت‌ها یا تهدیدهای سایبری را به بهترین شکل درک کنند.

گیلبرد همچنین مجموعه‌ای از حملات سایبری جمهوری اسلامی که از سوی چاک فریلیچ، معاون سابق امنیت ملی اسرائیل در کتابی جمع‌آوری شده را مورد رسیدگی قرار داده است.

فریلیچ در این کتاب می‌گوید که در سال ۲۰۲۲، هکرهای وابسته به ایران، کنترل ترافیک هوایی فرودگاه بن گوریون را برای چند ساعت غیرفعال کردند که منجر به لغو پروازهای متعدد شد. همچنین یک حمله از سوی هکرهای سپاه پاسداران باعث شد اداره ملی سایبری اسرائیل وضعیت اضطراری اعلام کند، در عین حال برخی هکرهای دیگر جمهوری اسلامی عملیات یک شرکت لجستیکی در بندر اشدود را مختل کردند.

گیلبرد درباره جمع‌بندی‌اش از اطلاعات مندرج در این کتاب با عنوان «تهدید سایبری ایران» اظهار کرد: «حمله به وب‌سایت‌های وزارتخانه‌های دولتی و سایر موارد از جمله فرودگاه‌های ما مهم است و نباید اتفاق بیفتد اما لازم است تاکید شود که اسرائیل مانند ایران ضربه‌هایی از جمله حمله سایبری گسترده به پمپ بنزین‌ها را متحمل نشده است.»

او افزود: «به یاد بیاوریم که در ایران چگونه عملکرد سیستم توزیع گاز در سراسر آن کشور تحت‌تاثیر قرار گرفت و در زندگی روزمره مردم احساس شد. چنین ضربه‌ای را می‌توان یک آسیب جدی در نظر گرفت و اکنون در ایران، مردم در حوزه دیجیتال احساس ناامنی می‌کنند.»

این کارشناس نظامی درباره برخی از شکست‌های اطلاعاتی در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل نیز گفت: «پس از این اتفاق، واحد ۸۲۰۰ بار دیگر خود را بازسازی خواهد کرد. از همان روز اول حمله حماس، مردم متحد شدند که در کنار یکدیگر به مبارزه ادامه دهند. ارتش اسرائیل و واحد ۸۲۰۰ نیز مسئولیت این اتفاق را بر عهده گرفتند. ما تحقیقاتی را نه فقط برای اینکه بگوییم چه کسی مقصر است، انجام خواهیم داد، بلکه باید مطمئن شویم که چنین حمله‌ای دیگر تکرار نخواهد شد.»

او تاکید کرد: «من ۲۶ سال در ارتش اسرائیل خدمت کردم و می‌دانم که ارتش می‌داند چگونه تحقیقاتش را انجام دهد تا به دلایل اصلی مشکل دست یابد.»