بیانیه حوزه علمیه علیه ادعای کاظم صدیقی: «شخصا سند انتقال ملک را امضا کرد»

رهبر جمهوری اسلامی با دعوت از کاظم صدیقی به سخنرانی نوروزی‌اش نشان داد که همچنان قصد دارد از این روحانی متهم به زمین‌خواری حمایت کند

حوزه علمیه «امام خمینی» تهران که تولیت و مدیریت آن با حکم رهبر جمهوری اسلامی برعهده کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، است، در بیانیه‌ای افشا کرد که برخلاف ادعای صدیقی، او شخصا با حضور در دفترخانه اسناد رسمی سند انتقال بخشی از باغ حوزه علمیه را به موسسه خود و فرزندانش امضا کرده است.

به نظر می‌رسد این بیانیه بدون اطلاع کاظم صدیقی و با هدف تبرئه یکی از مدیران حوزه علمیه تهران، که پیش از این نماینده رهبر جمهوری اسلامی او را به «جعل امضا» متهم کرده بود، منتشر شده است.

 روز ۲۳ اسفند ۱۴۰۲، یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار منتقد و ساکن ایران که پیش از این با افشای پرونده‌های اختلاس و سوءاستفاده‌های مالی محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران نامش مطرح شده بود، با انتشار گزارشی در وب‌سایت شخصی‌اش خبر داد که کاظم صدیقی بیش از ۴ هزار مترمربع از زمین‌ها و باغ‌های دولتی منطقه ازگل را غیرقانونی تصاحب کرده است.

براساس این گزارش، کاظم صدیقی که هم‌زمان با منصب حکومتی امام جماعت پایتخت، رئیس ستاد امر به‌ معرف و نهی‌ از منکر تهران، مدیر حوزه علمیه امام خمینی، مشاور عالی رئیس قوه قضاییه و نایب‌رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران است، به‌تازگی ۴ هزار و ۲۰۰ مترمربع از باغ‌های «حوزه علمیه امام خمینی» تهران در منطقه ازگل را به‌‌رایگان به شرکت «پیروان اندیشه‌های قائم» واگذار کرده است. این شرکت که به کاظم صدیقی، دو پسر و عروس او تعلق دارد، آذر ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است.

اما کاظم صدیقی در پاسخ به این افشاگری، هم در نامه به دادستان تهران و هم در مصاحبه‌ای تلویزیونی، مدعی شد که تا پیش از افشاگری یاشار سلطانی از اینکه قطعه‌ای هزار میلیارد تومانی از باغ حوزه علمیه تهران به نام او و اعضای خانواده‌اش ثبت شده، بی‌اطلاع بوده است. او گفت دستور برخورد قضایی با فردی را که «مورد اعتماد حوزه علمیه بوده و دست به جعل امضا زده» داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدیقی در نامه به دادستان تهران نوشت: «متاسفانه فرد مذکور با سوءاستفاده از اعتماد، اقدام به تدوین و ثبت اساسنامه، جعل امضای اینجانب، تسهیم سهام به آن کیفیت و بدون اطلاع تولیت، مدیر حوزه و برخی اعضا نموده و مع‌الاسف حتی بدون ورود و امضای اینجانب و برخی اعضا، ثبت این قضیه صورت پذیرفته است. بنابراین موسسه ثبت‌شده به کیفیتی که در رسانه‌ها انتشار یافت، بدون اطلاع اینجانب و مدیریت حوزه و برخلاف اهداف مصوب آن به ثبت رسیده است.»

در همان روز بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی اصولگرا و حکومتی این ادعا را مورد تمسخر قرار دادند، اما اکنون بیانیه حوزه علمیه امام خمینی تهران ادعای کاظم صدیقی را کاملا رد می‌کند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «آیت‌الله صدیقی از زمان تاسیس حوزه علمیه امام خمینی در سال ۱۳۸۲، در نظر داشتند مجتمعی فرهنگی ـ آموزشی به منظور فعالیت‌های فرهنگی و جذب نوجوانان ذیل حوزه علمیه تاسیس کنند. به همین منظور ثبت موسسه‌ای فرهنگی ـ آموزشی وابسته به حوزه علمیه در دستور کار قرار گرفت تا امکان بهره‌مندی از مزایای قانونی موسسات آموزشی فراهم گردد... بعد از ثبت موسسه مذکور با عنوان موسسه غیرتجاری پیروان اندیشه‌های قائم، تولیت حوزه با اعتماد به فرد مذکور در تنظیم اساسنامه برمبنای توافقات و خط مشی تعریف‌شده، با حضور در دفترخانه، سند بخشی از زمین حوزه را به موسسه مذکور منتقل نموده و آن را امضا می‌نماید.»

درحالی‌‌که کاظم صدیقی و شماری از رسانه‌های وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران همچنان به انکار زمین‌خواری هزار میلیارد تومانی صدیقی مشغول‌اند، یاشار سلطانی در افشاگری دیگری خبر داد اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اجاره یک‌‌‌میلیاردی هتل جهان در مشهد هم مستقیم به‌ حساب صدیقی و پسرش محمدمهدی واریز می‌شود.

براساس این گزارش، در قرارداد هتل جهان با بانک ملت، شماره حساب حوزه علمیه امام خمینی در تهران درج نشده است؛ یعنی اجاره هتل به‌‌جای واریز شدن به‌ حساب حقوقی این موسسه به‌ حساب شخصی مدیر موسسه و پسرش واریز می‌شود که نحوه هزینه‌کرد آن به‌دلیل شخصی‌بودن حساب مشخص نیست.

اما با این حال، رهبر جمهوری اسلامی، با دعوت از کاظم صدیقی برای سخنرانی نوروزی، بار دیگر ثابت کرد که علاقه‌ای به برخورد با اطرافیانش، که در دهه‌های اخیر بارها به اختلاس‌های هنگفت متهم شده‌اند، ندارد و از این روحانی متهم به زمین‌خواری هم حمایت خواهد کرد.