تشدید صدور احکام حبس علیه مخالفان در آستانه انتخابات مجلس

منوچهر بختیاری به تحمل ۶ ماه حبس دیگر محکوم شد و حکم یک‌سال زندان نسرین حسنی، روزنامه‌نگار بجنوردی نیز تایید شده است

تصویر شش شهروند منتقد جمهوری اسلامی و محکوم به زندان در بهمن‌ماه ۱۴۰۲-رسانه‌های اجتماعی

دستگاه‌های قضایی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی در روزهای اخیر موج جدیدی از بازداشت‌ها و صدور احکام حبس را علیه شهروندان منتقد و فعالان سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده‌اند.

این درحالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روزهای گذشته و هم‌زمان با چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مدعی بخشش و صدور عفو عمومی برای گروهی از فعالان سیاسی بازداشتی و منتقدان نظام جمهوری اسلامی شده بود.

اکنون بر اساس تصویری که سارا عباسی، همسر منوچهر بختیاری، فعال سیاسی دادخواه، زندانی و مشروطه‌خواه در اینستاگرام منتشر کرده، شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان قزوین به ریاست حبیب‌الله امیری، منوچهر بختیاری را به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل شش ماه حبس دیگر محکوم کرده است.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ است که هم‌اکنون دوران محکومت قبلی (۱۸ سال حبس) را در زندان قزوین سپری می‌کند و به گفته اعضای خانواده‌اش، از لحاظ جسمانی در شرایط وخیمی قرار دارد.

اتهام‌های پیشین این زندانی سیاسی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، تشکیل و اداره گروه در بستر فضای مجازی با هدف برهم زدن امنیت کشور، نشر اکاذیب، فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشویش اذهان عمومی اعلام شده بود. منوچهر بختیاری ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ پس از ضرب‌وشتم به دست نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در تهران بازداشت شد.

از سوی دیگر، وب‌سایت کردپا خبر داده است که ابراهیم‌ رسول‌پور، فعال سیاسی و محبوس در زندان نقده، در شعبه ١٠٣ دادگاه کیفری این شهرستان به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. بر اساس حکم صادرشده، این شهروند اهل استان آذربایجان غربی که از دوازدهم بهمن‌ماه سال جاری زندانی شده، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف جمهوری اسلامی» این حکم را دریافت کرده است.

همچنین خبرگزاری هرانا نیز در گزارشی خبر داد که صمد پورشه، یکی از بازداشتی‌های مراسم سالگرد جان‌باختن مهسا امینی، با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب یاسوج به تحمل شش ماه و یک روز حبس محکوم شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به بخش دیگری از پرونده این شهروند معترض نیز روز پنجشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در شعبه دوم دادگاه کیفری استان کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد. اتهام‌های این فعال سیاسی «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» اعلام شده است.

در همین حال منابع حقوق‌بشری خبر داده‌اند که محمدرضا کارگر پیشه‌مقدم، وکیل دادگستری، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن به دست نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی استان البرز منتقل شد. با وجود پیگیری‌های خانواده این وکیل دادگستری، تاکنون کارمندان قوه قضاییه از ارائه پاسخی شفاف درخصوص علت بازداشت و اتهام‌های مطرح‌شده علیه او خودداری کرده‌اند.

همچنین پس از گذشت هشت روز از بازداشت زبیر  و عباس حسین‌پناهی، شهروندان اهل دهگلان در استان کردستان، اعضای خانواده این شهروندان از دلیل بازداشت و وضعیت سلامتی آن‌ها بی‌خبر‌ند. این دو نفر پس از دیدار با اعضای خانواده هژیر فرامرزی، زندانی سیاسی اعدام‌شده در دهگلان، بازداشت شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای خانواده حسین اردستانی، شهروند ساکن تهران نیز خبر داده‌اند که با وجود گذشت ۲۳ روز از زمان دستگیری، همچنان در زندان اوین بلاتکلیف است. اردستانی اخیرا در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین با اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروه‌های مخالف نظام و اقدام علیه امنیت کشور» مواجه شد و قرار بازداشت این شهروند نیز به‌تازگی به مدت ۶۰ روز دیگر تمدید شده است.

هرانا همچنین خبر داده است که حکم یک سال حبس نسرین حسنی، روزنامه‌نگار زندانی در بجنورد، روز ۲۵ بهمن‌ماه در شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی تایید شد. این روزنامه‌نگار در مرحله بدوی دادگاه و به حکم قاضی حبیب‌الله پیرگزی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق بارگذاری عکس و فیلم در فضای مجازی» به تحمل یک سال زندان محکوم شده بود.

نسرین حسنی، مدیرمسئول هفته‌نامه سیاحت شرق است که اولین‌بار در مهرماه سال گذشته و در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، به دست ماموران امنیتی بازداشت شد.

در همین حال منابع حقوق بشری خبر داده‌اند که در ۲۴ ساعت گذشته، مینا کرمی، کیوان رحیمیان و نوشین مصباح، سه شهروند معتقد به آیین بهائیت، به ترتیب با بازداشت، حکم زندان ۹ ساله و احضار به زندان برای تحمل یک سال حبس روبرو شده‌اند.

از سوی دیگر، امیرمحمد خوش‌اقبال، از متهمان پرونده معروف به «اکباتان» در جریان خیزش سراسری سال گذشته که با کشته‌شدن آرمان علی‌وردی، نیروی عضو سازمان بسیج تشکیل شد، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن با تودیع وثیقه و به‌طور موقت از زندان آزاد شد. به این ترتیب، تاکنون چهار نفر از هشت متهم اصلی  این پرونده آزاد شده‌اند.