سازمان حقوق بشر ایران: اعدام چهار زندانی سیاسی کرد قتل فراقضایی بود

محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی سحرگاه دوشنبه نهم بهمن در زندان قزل‌حصار اعدام شدند

تصویر چهار زندانی سیاسی کرد که صبح دوشنبه ۹ بهمن اعدام شدندــ ایندیپندنت فارسی

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بامداد دوشنبه ۹ بهمن، محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی، چهار زندانی سیاسی کرد را در زندان قزل‌حصار کرج اعدام کرد.

حکم اعدام این چهار زندانی به اتهام‌ «همکاری اطلاعاتی به نفع اسرائیل، تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت کشور و عضویت در گروه‌های مخالف نظام» اواخر شهریور صادر شد و پس از آن، دیوان عالی کشور درخواست فرجام‌خواهی آنان را رد کرد.

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی به نقل از مقام‌های قضایی ادعا کرده‌اند که چهار زندانی «قصد داشتند علیه یکی از مراکز مرتبط با وزارت دفاع در نجف‌آباد اصفهان عملیات انجام دهند». 

پیش‌تر مسعود شمس‌نژاد، وکیل آنان، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس (توییتر) نوشته بود که موکلانش در یک روند دادرسی «ناعادلانه» به اعدام محکوم شده و از حقوق معمول یک زندانی برخوردار نبوده‌اند. او همچنین گفت که تمام تلاش‌هایش برای فرجام‌خواهی به بن‌بست خورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی روزهای اخیر، تعدادی از گروه‌های سیاسی، مدنی، صنفی و کارگری با راه‌اندازی کارزارهایی خواستار توقف اجرای حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کرد و دیگر متهمان در معرض خطر اعدام شدند اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بدون توجه به این درخواست‌ها، بامداد دوشنبه حکم اعدام این چهار زندانی را اجرا کرد.

خبرگزاری میزان، ارگان خبری قوه قضاییه، صبح دوشنبه ضمن اعلام خبر اعدام چهار زندانی سیاسی کرد، آن‌ها را به سرویس اطلاعاتی اسرائیل ارتباط داد و مدعی شد که آن‌ها حدود یک سال و نیم قبل از طریق یکی از اعضای گروه کومله جذب موساد شدند و طی چندین مرحله در کشورهای آفریقایی آموزش دیدند و در یکی از آموزش‌ها، دیوید بارنیا، رئیس موساد، برای آن‌ها سخنرانی کرده است.

 سازمان حقوق بشر ایران اعدام آن‌ها را «به‌شدت» محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست در مقابل موج اعدام‌ها در ایران سکوتش را بشکند.

این سازمان همچنین از ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواست تا در اعتراض به اجرای احکام اعدام، سفر به ایران را لغو کند. در همین رابطه محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران، اعدام این زندانیان را «قتل فراقضایی» خواند و تاکید کرد که آن‌ها بر اساس «اعتراف زیر شکنجه» و «بدون دادرسی عادلانه» به اعدام محکوم شده‌اند.