امید به درمان سرطان خون با داروهای جدید ایمنی‌درمانی

در جریان آزمایش این داروها، اکثر بیماران مبتلا به سرطان میلوما به درمان پاسخ داده‌اند و بیماران علاج‌ناپذیر دوره‌های بهبود چند ماهه و چند ساله داشته‌اند

این داروها به سیستم ایمنی امکان می‌دهد میلوما را شناسایی و به آن حمله کند‌ـ healthtree.org

بنا بر اعلام بیمارستانی پیشگام، آزمایش‌های نوآورانه سرطان نتایج «فوق‌العاده‌ شگفت‌انگیزی» داشته، و روند بیماری در افراد به‌شدت بیمار به‌مدت چند ماه و چند سال رو به بهبود گذاشته است.

بیمارستان نیمه‌دولتی کریستی سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا در منچستر اعلام کرد در جریان آزمایش‌هایش در زمینه سرطان‌های خون مانند میلوما شاهد پاسخ اکثر بیماران به درمان بوده است و افراد به‌شدت بیمار دوره‌های بهبود چند ماهه و چند ساله داشته‌اند.

در حال حاضر، این مجموعه بیمارستانی حدود ۳۰ آزمایش بالینی در زمینه سرطان خون در دست انجام دارد، از جمله پنج آزمایش در مورد میلوما، بیماری‌ای که از سلول‌های پلاسما به مغز استخوان گسترش پیدا می‌کند.

بسیاری از بیمارانی که در این آزمایش‌ها شرکت کرده‌اند گزینه‌ درمانی دیگری ندارند یا به آخرین گزینه‌های درمانی رسیده‌اند، که همین نتایج [آزمایش‌ها] را حیرت‌انگیزتر می‌کند.

به گفته دکتر اما سیرل، متخصص خون‌شناسی در کریستی، [استفاده از] مجموعه‌‌ای از داروهای جدید ایمنی‌درمانی، که هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارند و نامی ندارند، به این منجر شده است که برخی بیماران، از جمله افراد مبتلا به میلوما، می‌بینند که سرطانشان به سطح تشخیص‌ناپذیر رسیده است.

او گفت: «نتایج این نوع آزمایش‌ــ استفاده از داروهایی که به سیستم ایمنی امکان می‌دهد میلوما را شناسایی و به آن حمله کند‌ــ فوق‌العاده شگفت‌انگیز است.»

«با استفاده از این داروها به‌تنهایی، شاهدیم که بیش از دو سوم بیمارانی که هیچ گزینه درمانی متعارفی برایشان باقی نمانده است، به درمان پاسخ می‌دهند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«و وقتی این داروها به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شوند‌... می‌بینیم که بیش از ۹۰ درصد بیماران به درمان پاسخ می‌دهند.»

به گفته او، داروهای ایمنی‌درمانی، که در حال حاضر برای برخی دیگر از گونه‌های سرطان استفاده می‌شوند، چهره درمان سرطان خون را «به‌کلی» متحول خواهد کرد.

دکتر سیرل در ادامه افزود: «این داروها پیشرفتی عظیم در [درمان] این نوع سرطان است، و به بیمارانی که گزینه‌های درمانی متعارف را ندارند امکان بهبود می‌دهد، در بسیاری موارد تا ماه‌ها یا سال‌ها.»

«در بیشتر بیماران، وقتی داروها به‌تنهایی استفاده می‌شوند بهبودی که حاصل می‌شود یک تا دو سال دوام دارد.»

«[اگر] در ترکیب با سایر داروهای میلوما استفاده شوند، این احتمال وجود دارد که پاسخ و تاثیرش بر طول عمر حتی بیش از این باشد.»

دکتر سیرل، که موسسه خیریه کریستی بودجه پژوهشش را تامین می‌کند، گفت انتظار نداشت که ایمنی‌درمانی در سرطان‌های خون این‌قدر خوب عمل کند، و افزود: «این نتایج واقعا باورنکردنی است.»

مهار سرطان خون می‌تواند دشوار باشد و پزشکان اغلب متوجه می‌شوند که حال بیماران بسیار وخیم است زیرا کل سیستم ایمنی بدنشان درگیر شده است.

بیماران مبتلا به میلوما بین سه تا پنج سال زنده می‌ماندند، گرچه تازه‌ترین داده‌ها حاکی از آن است که نیمی از بیماران پس از ۱۰ سال، هنوز زنده‌اند.

سالانه حدود ۶۰۰۰ مورد جدید ابتلا به میلوما در بریتانیا شناسایی می‌شود.

هرچند برخی از داروهای ایمنی‌درمانی جدید که آزمایش‌ شده‌اند هنوز فقط در آزمایش‌های بالینی در منچستر و لندن در دسترس‌اند، این امید وجود دارد که استفاده از آن‌ها در سراسر بریتانیا گسترش پیدا کند.

یک بیمار مبتلا به میلوما که از آزمایش بالینی در بیمارستان کریستی بهره‌مند شده است جن راس ۵۷ ساله، پرستار سابق کودکان، از جنوب لیورپول است.

دکتر سیرل گفت: «جن نوعی داروی ایمنی‌درمانی در ترکیب با داروی رایج دریافت می‌کند.»

«می‌دانیم که قرص (رایج) به‌تنهایی دیگر برای او جواب نمی‌دهد، اما در این آزمایش به نظر می‌رسد کمک‌ می‌کند ایمنی‌درمانی بهتر عمل کند.»

خانم راس درمان میلوما را در نوامبر سال گذشته آغاز کرد و ظرف فقط هفت ماه بهبود کامل پیدا کرده است.

داروی جدید فقط عوارض جانبی به‌نسبت جزئی در او ایجاد کرد، از جمله خشکی ناخن و از دست دادن چشایی.

پیش از ایمنی‌درمانی، او مدام دچار بیماری‌های عفونی می‌شد اما از زمان آغاز درمان جدید، دیگر بیمار نشده است.

راس اکنون می‌تواند از زندگی‌ لذت ببرد و به‌تازگی، برای اولین بار پس از ابتلا به بیماری، برای تعطیلات به فرانسه رفت.

او گفت: «از زمان تشخیص بیماری‌ام، داروهای متفاوت زیادی مصرف کرده‌ام، هرکدام عوارض جانبی خودشان را داشتند که واقعا سخت بود و بر کیفیت زندگی‌ام تاثیر می‌گذاشت.» 

«میلوما را فقط در دو و نیم سال اول می‌شود برای بازه‌های زمانی کوتاه مهار کرد.»

«به لطفا این داروی آزمایشی جدید، پس از فقط هفت ماه، اثری از سرطان نیست.»

«من هر کسی را که معیارهای داروی آزمایشی با او جور درمی‌آید تشویق می‌کنم آن را با اطمینان بپذیرد، یا دست‌کم گزینه‌هایتان را بررسی کنید.»

«شما هم می‌توانید همان خبرهای مثبتی را دریافت کنید که به من دادند.» 

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان