نخستین واکنش رئیس‌جمهور نیجر در حبس: دموکراسی پیروز می‌شود

دبیرکل سازمان ملل خواهان آزادی بی‌قید و شرط محمد بازوم، رئیس‌جمهوری رسمی نیجر شد.

رئیس‌جمهوری نیجر پس‌ازاینکه سربازان گارد ملی او را در کاخ حکومتی حبس کردند، در اولین واکنش روز پنجشنبه اعلام کرد که «دموکراسی پیروز» می‌شود. 

حبس محمد بازوم و نزدیکانش در کاخ ریاست‌جمهوری نیجر، در حالی صورت گرفت که خبرگزاری آسوشیتدپرس وضعیت خیابان‌های پایتخت، نیامی، را نسبتا عادی توصیف می‌کند.

 این خبرگزاری می‌گوید هنوز مشخص نیست چه کسی کنترل این کشور فقیر واقع در غرب قاره آفریقا را برعهده دارد. 

حساب کاربری فرماندهی ارتش در «توییتر»، ایکس، روز پنجشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد. 

در این بیانیه می‌خوانیم که ارتش نیجر برای ممانعت از برپایی یک «حمام خون در کشور»، از کودتا حمایت‌ می‌کند. 

اغلب احزاب سیاسی نیجر در ساعات گذشته از محمد بازوم، رئیس‌جمهوری که در انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و در روندی دموکراتیک در سال ۲۰۲۱ به قدرت رسید، حمایت کرده‌اند. 

این احزاب بیانیه‌ای مشترک منتشر و اعلام‌ کردند که «همه شهروندان نیجر که عاشق آزادی و دموکراسی‌اند، از دستاوردهای دموکراتیکی که به‌سختی به دست آمده‌اند محافظت خواهند کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد بازوم را که نظامیان وابسته به گارد ریاست‌جمهوری زندانی کرده‌اند، در آخرین ساعات روز چهارشنبه موفق شد با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، گفت‌وگو کند. 

گوترش پس‌ازآن، روز پنجشنبه به خبرنگاران در مقر اصلی سازمان ملل متحد گفت که در گفت‌وگو با محمد بازوم، «با او اعلام همبستگی کرده است.» 

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط رئیس‌جمهوری نیجر شد.

دبیرکل سازمان ملل با خطاب قراردادن نظامیان عامل بازداشت محمد بازوم، از آن‌ها خواست که «از مانع‌تراشی در حکومت دموکراتیک کشور دست بردارند و به حاکمیت قانون احترام بگذارند.»

 گوترش به خبرنگاران گفت که سازمان ملل موفق نشده است با نظامیان عامل کودتا گفت‌وگو کند. 

سرهنگ آمادو آبدرامانه که به نظر می‌رسد رهبر نظامیانی است که محمد بازوم را بازداشت کرده‌اند، چهارشنبه با انتشار ویدیویی اعلام کرد: «به دنبال وخامت وضع امنیتی، شرایط اقتصادی و اجتماعی در نیجر، تصمیم گرفته‌ شد تا به رژیم بازوم پایان داده شود.»

آمادو آبدرامانه که در این ویدیو با ۹ نظامی دیگر همراه بود، در سخنان خود تصریح کرد: «همه موسسات نیجر به حالت تعلیق درخواهند آمد. مرزها بسته می‌شوند و قوانین منع آمدوشد اجرایی خواهد شد.»  

نیجر که در قرن بیستم از استعمار فرانسه خارج شد، همچنان روابط نزدیکی با این کشور اروپایی دارد. خبرگزاری رویترز می‌گوید با وجود کودتا و ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان نیجر، یک فروند هواپیمای نظامی، صبح پنجشنبه، در نیامه فرود آمده‌ است. وزارت دفاع فرانسه دراین‌باره هیچ توضیحی به خبرگزاری‌ها نداده است. 

بیشتر از جهان