سازمان ملل و آمریکا کودتا در نیجر را محکوم کردند

رئیس‌جمهوری نیجر از متحدان کلیدی غرب در مبارزه با پیکارجویان اسلام‌گرا در غرب آفریقا بود

حامیان محمد بازوم در اعتراض به بازداشت او تجمع کرده‌اند- AFP

شماری از فرماندهان ارتش نیجردر آخرین دقایق روز چهارشنبه ۲۶ ژوییه (۵ مرداد) در تلویزیون ملی این کشور ظاهر شدند و اعلام کردند که محمد بازوم، رئیس‌جمهوری این کشور را برکنار و بازداشت کرده‌اند. آن‌ها همچنین از انحلال قانون اساسی نیجر خبر دادند.

کودتای ارتش نیجر علیه رئیس‌جمهوری را یک فرمانده ارتش به نام آمادو آبدرامانه در تلویزیون اعلام کرد. این مقام نظامی در حالی‌ که ۹ فرمانده دیگر ارتش او را همراهی‌ می‌کردند، در بیانیه‌ای گفت که نیروهای دفاعی و امنیتی تصمیم‌ گرفته‌اند «به وخامت اوضاع امنیتی و حکمرانی بد رژیم پایان دهند».

بر مبنای اعلام ارتش نیجر، اینک مرزهای این کشور بسته است و مقررات منع آمدوشد در سراسر نیجر اجرا می‌شود. فعالیت تمام نهادهای دولتی هم به حالت تعلیق درآمده‌ است. هم‌زمان با اعلام کودتا در نیجر، ارتش این کشور درباره هرگونه دخالت کشورهای خارجی هشدار داد.

به گزارش رویترز، این هفتمین کودتا در غرب و مرکز قاره آفریقا از سال ۲۰۲۰ تاکنون است و می‌تواند تلاش‌های غرب را در جهت کمک به کشورهای منطقه برای مبارزه با گروه‌های شورشی جهادگرا پیچیده‌تر کند. گروه‌های جهادی در طول یک دهه گذشته قدرتمند‌تر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیجر که در خشکی محصور است و در گذشته جزو مستعمره‌های فرانسه بود، از متحدان اصلی قدرت‌های غربی در مبارزه با گروه‌های افراطی به شمار می‌رود. این کشور همچنین یکی از متحدان کلیدی اروپا در مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی از جنوب صحرای آفریقا است.

نیجر از زمان استقلال فرانسه در سال ۱۹۶۰ تاکنون، چهار کودتای نظامی را پشت سر گذاشته است. ایالات‌ متحده آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود از سال ۲۰۱۲ حدود ۵۰۰ میلیون دلار به نیجر کمک کرده است تا این کشور بتواند امنیتش را تقویت کند. در ماه آوریل نیز آلمان خبر داد در یک ماموریت نظامی سه ساله، در کنار دیگر شرکای اروپایی برای تقویت ارتش نیجر مشارکت می‌کند.

اتحادیه آفریقا و اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی بامداد پنجشنبه کودتا علیه دولت قانونی نیجر را محکوم کردند. ایالات‌ متحده آمریکا نیز خواستار آزادی بازوم شد. اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، فرانسه و برخی دیگر از کشورها نیز کودتا در نیجر را محکوم و اعلام کردند وقایع این کشور را با نگرانی دنبال می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌ متحده، هنگامی‌ که اخبار مربوط به بازداشت رئیس‌جمهوری نیجر منتشر شد، در یک نشست خبری گفت که مشارکت اقتصادی و امنیتی آمریکا به ادامه حکومت دموکراتیک در این کشور بستگی دارد. بلینکن در تماس با محمد بازوم به او قول «حمایت بی‌دریغ» داد.

در خبری دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری نیجر خبر داد و گفت که سازمان ملل از او «حمایت کامل» خواهد کرد.

محمد بازوم متحدی کلیدی برای کشورهای غربی در مبارزه با پیکارجویان اسلام‌گرا در غرب آفریقا بود.

بیشتر از جهان