تهران از طالبان خواست در تامین حقابه هیرمند کوتاهی نکنند

بنابر معاهده ایران و افغانستان برای تقسیم آب رودخانه هیرمند که ۱۳۵۱ بین حکومت‌های وقت دو کشور امضا شد، حقابه ایران سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب است

کنعانی گفت که دلایل طالبان برای ادا نکردن حقابه هیرمند قانع کننده نیست-ATTA KENARE / AFP 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۱۱ اردیبهشت (اول مه) گفت که تهران از پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند «به هیچ‌وجه کوتاه نیامده‌ و آن را در دستورکار مذاکرات با طالبان قرار داده است». 

کنعانی مدعی شد: «اکنون نماینده ویژه رئیس ‌جمهوری در افغانستان همزمان سرپرست سفارت در کابل است و این موضوع جزو موضوعات پیگیری کاظمی قمی است.» 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که طالبان نباید در پیوند با تامین حقابه ایران از هیرمند کوتاهی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

به گفته‌ او، دلایل طالبان برای تامین نکردن حقابه ایاران از هیرمند قانع‌کننده نیست، اما طرف افغانستانی به اصل حق ایران اعتراف کرده است.  

پیش‌تر، حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود که تا حصول نتیجه‌ مطلوب از پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند، تلاش‌های لازم را ادامه می‌دهد و همه گزینه‌ها روی میز است.

این در حالی است که محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی ایران، ادعا کرده بود که طالبان با همکاری ساکنان محلی، مسیرهای انحرافی کوچکی در مسیر آب رودخانه هیرمند ایجاد کرده‌اند و به همین دلیل، فقط حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب آب وارد ایران شده است. 

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱،  پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند به یکی از خواسته‌های تهران تبدیل شده است، اما طالبان تاکنون اقدام جدی برای عملی کردن این خواسته انجام نداده‌اند. 

بنابر معاهده ایران و افغانستان برای تقسیم آب رودخانه هیرمند که ۱۳۵۱ بین حکومت‌های وقت دو کشور امضا شد، حقابه ایران سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب است.  

حکومت پیشین افغانستان به رهبری اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری وقت افغانستان، بر مدیریت آب‌های جاری و ساخت سد تاکید کرده بود. طالبان هم به محل سدهای مختلف در نواحی نزدیک به مرزهای ایران سفرهای متعددی داشته‌اند.  

بیشتر از جهان