حقابه هیرمند؛ مقام ایرانی به افغانستان می‌رود

رئیس سازمان محیط زیست ایران ادعا کرد که استدلال‌های طالبان در مورد حقابه هیرمند نه واقعی است، نه علمی

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل 4 بهمن گفت که حقابه ایران از رودخانه هیرمند مشخص است-منبع عکس:AREF KARIMI / AFP

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست ایران، گفته است که طالبان برای تامین حقابه هیرمند اقدام عملی نکرده‌اند و به همین دلیل، او قصد دارد به افغانستان سفر کند.

سلاجقه روز چهارشنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه)، در مصاحبه با ایسنا گفت که گفت‌وگو از طریق دستگاه دیپلماسی با طالبان جریان دارد: «ما درصدد این هستیم دیداری با مجموعه حاکمیت افغانستان داشته باشیم. خود من می‌خواهم به افغانستان بروم. از سفیر خودمان در افغانستان خواسته‌ایم تا شرایط را برای حضور ما در این کشور فراهم کند تا گفت‌وگوها را ادامه دهیم.»

او افزود که وزارت خارجه و استانداری سیستان و بلوچستان برای حصول حقابه ایران فعالیت می‌کنند، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. 

رئیس سازمان محیط زیست ایران ادعا کرد که استدلال‌های طالبان در مورد حقابه هیرمند نه واقعی است، نه علمی. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «به‌تازگی به نتایجی داریم می‌رسیم، ولی در اجرا هنوز اتفاقی نیفتاده است، ولی امیدوارم گفت‌وگوها به جای خوبی برسد. از طریق مجامع بین‌المللی هم نمی‌توان خیلی پیگیر بود، چون هیات‌حاکمه مستقری در افغانستان نیست.»

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، چهارم بهمن گفت که حقابه ایران از رودخانه هیرمند مشخص است و مقام‌های طالبان در گفت‌وگوهای شفاهی و در یاداشت‌های رسمی به جمهوری اسلامی ایران، بر اجرای آن تاکید کردند. او ادعا کرد که طالبان نگفتند که حقابه هیرمند را نمی‌دهند و بر تشکیل کمیسیون آب تاکید دارند. 

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، دوم بهمن در دیدار با حسن کاظمی قمی، ادعا کرده بود که بارندگی اندک، باعث کمبود آب شده است و طالبان به معاهده آب میان دو کشور متعهدند. او ابراز امیدواری کرد که با افزایش بارندگی، مشکل کمبود آب حل شود.

ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند را امضا کردند که براساس آن، حقابه ایران سالانه ۸۱۷میلیون متر مکعب است. اما مقام‌های افغان می‌گویند که با کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی، آب رودخانه هیرمند کاهش یافته است.

حکومت سابق افغانستان سد کمال‌خان را در استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان، روی رودخانه هیرمند ساخت. مقام‌های ارشد طالبان، از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، از سد کمال‌خان بازدید کرده‌اند.

حکومت طالبان بر ساخت سدهای آبی در مرز با ایران تاکید دارد و استدلال می‌کند که با آن کار، آب‌های جاری در کشور مدیریت خواهد شد. 

با تکمیل سدهای آبی در استان‌های غربی و جنوبی افغانستان، از سرازیر شدن آب به ایران به میزان چشمگیری کاسته می‌شود و استان‌های هم‌مرز با افغانستان در ایران، با کمبود بیشتر آب مواجه خواهند شد.