‌امام‌جمعه قم: ما بودجه بیشتری می‌خواهیم تا حرم و حوزه را به هم متصل کنیم

قم مرکز فوق‌راهبردی حکومت ایران است و بودجه‌های کلانی را به این شهر سرازیر می‌کند

یک طلبه مقابل منزل روح‌الله خمینی در قم- ATTA KENARE / AFP

در ادامه سهم‌خواهی‌ نهادها و مراکز عقیدتی و سیاسی جمهوری اسلامی از بودجه عمومی ایران، علیرضا اعرافی، امام‌جمعه قم و نماینده علی خامنه‌ای در این شهر، خواستار ایجاد «منابع پایدار» برای قم و افزایش بودجه ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومانی این شهر شد. او «خدمت به قم را خدمت به پایگاه جهاد و اجتهاد» برشمرد و گفت که باید مختصات بین‌المللی شدن قم خارج از شعار اجرایی شود.

علیرضا اعرافی که در جمع اعضای شورای شهر قم در حوزه علمیه این شهر صحبت می‌کرد، از دوره‌ای سخن گفت که طی یک سال، هزار میلیارد تومان بودجه به شهر قم وارد شد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره اینکه این بودجه در کدام بخش‌ها و برای چه اقدام‌هایی هزینه شد، توضیحی نداد اما گفت که این بودجه «اثربخش» بود.

نماینده علی خامنه‌‌ای در ادامه، از شهرداری و اعضای شورای شهر قم خواست با تکیه بر منابع مالی که در اختیار دارند، برای «صیانت از جایگاه رفیع قم در شعائر دینی و نمادهای ارزشی به‌ویژه حجاب و عفاف» برنامه‌ریزی داشته باشند.

علیرضا اعرافی در این دیدار که در دفتر مدیرحوزه‌های علمیه قم برگزار شد، از شورای شهر، استاندار و شهردار قم خواست که برای تغییر در بافت شهری قم و ایجاد ارتباط میان حوزه علمیه و حرم جلساتی برگزار کنند. او گفت: «باید برای حرم و حوزه بانشاط و سرزنده برنامه‌ریزی کرد و رونق حوزه در اطراف حرم بسیار مهم است.»

نماینده علی خامنه‌ای از شورای شهر قم خواست روی این موضوع کار و ایده و پروژه‌ای ارائه کنند تا به گفته او، «پیرامون حرم کانون سرزنده‌ای برای زائران و مجاوران حوزه باشد». او همچنین از تدوین «سند راهبردی جدید» برای قم خبر داد و گفت که برای این کار باید بخش‌ خصوصی و سرمایه‌گذاران را به میدان آورد.

شهر مذهبی قم، محل دفن فاطمه معصومه، دختر امام هفتم شیعیان است. این شهر به‌طور سنتی برای مسلمانان شیعه اهمیت زیارتی دارد. حکومت ایران هم همواره بر پایگاه زیارتی این شهر تاکید می‌کند اما عملکرد چهاردهه گذشته‌اش نشان می‌دهد که قم برای حکومتی‌ها، به‌عنوان پایگاهی راهبردی دارای اهمیت است.

وجود منزل روح‌الله خمینی در این شهر، حوزه‌های علمیه، مسجد جمکران و سکونت مراجع تقلید در قم به‌علاوه نقشی که این شهر در رویدادهای سیاسی ایران داشت، آن را به مرکزی فوق‌راهبردی برای جمهوری اسلامی تبدیل کرده است تا آنجا که این شهر را «پایتخت مذهبی» ایران می‌نامد. بودجه‌های کلانی هم که تحت عناوین مختلف به‌سمت شهر قم سرازیر می‌شوند این موضوع را اثبات می‌کند که جمهوری اسلامی برای محافظت از این مرکز راهبردی‌اش از محل بودجه عمومی، سخاوتمندانه هزینه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای نمونه، می‌توان به بودجه شهردار قم در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که بر مبنای گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با افزایش ۵۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن به هفت هزار میلیارد تومان رسید. از سخنان نماینده علی خامنه‌ای در قم هم چنین برمی‌آید که بخش زیادی از این بودجه قرار است برای ایجاد مسیری بین حرم تا حوزه علمیه قم هزینه شود.

بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز در سال ۱۴۰۲ با افزایش بیش از دو برابری به شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. حال‌ آنکه بودجه این نهاد در سال ۱۴۰۱ حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. همچنین در قم، ده‌ها مرکز آموزش عالی، حوزه علمیه، پژوهشگاه، مدرسه و مرکز عقیدتی و مذهبی فعالیت دارند که همه آن‌ها از محل بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کنند. به این موارد باید درآمدهای حاصل از مسجد جمکران و حرم فاطمه معصومه را نیز افزود.

حامیان جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته کوشیدند قم را به‌عنوان «واتیکان شیعیان» معرفی کنند اما این ایده هرگز موفقیت‌آمیز نبود. جمهوری اسلامی با هدف مشروعیت‌بخشی به نظام ولایت‌ فقیه و گسترش ایدئولوژیک، منابع مالی را به سمت شهر قم سرازیر کرد اما آنچه در نهایت به دست آمد، آمار بالای آسیب‌های اجتماعی در این شهر بود و پافشاری حکومت به تحمیل عقاید افراطی دینی هم نتیجه‌ای جز دین‌گریزی نداشت.