چالش بودجه تریلیون دلاری که گریبان‌گیر بایدن است

از ۱.۱ تریلیون دلار بودجه سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش انرژی و زیرساختی، کمتر از ۱۷ درصد تخصیص یافته است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا‌ــ AFP

اکنون دیگر تقریبا غیرممکن است جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بتواند پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر یک تریلیون دلار برای پروژه‌های آمریکا هزینه کند.

اکسیوس می‌نویسد اهمیت مسئله این‌جا است که تصویب بزرگ‌ترین لایحه بودجه تاریخ آمریکا یک موضوع است، و پیدا کردن، تامین بودجه و آغاز پروژه‌ها برای هزینه کل این مبلغ موضوعی دیگر است‌ــ به‌ویژه آنکه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری سابق، مترصد فرصت است تا میراث بایدن را حذف کند.

بر اساس بررسی پولیتیکو، از ۱.۱ تریلیون دلار بودجه سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش انرژی و زیرساختی، کمتر از ۱۷ درصد بودجه هزینه شده است. پولیتیکو به‌دلیل کمبود داده‌های در دسترس عمومی، به اطلاعیه‌های دولتی اعطای بودجه اتکا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مبلغ ۳۳۱ میلیارد از این ۱.۱ تریلیون دلار را تا سال مالی آتی نمی‌توان هزینه کرد. مارک گلدوین، معاون ارشد کمیته مسئول بودجه فدرال، می‌گوید: «شاید در برخی بخش‌ها پول آهسته‌تر یا سریع‌تر از انتظار خارج شود، اما هرگز این انتظار وجود نداشته است که این پول قرار است خیلی سریع هزینه شود.»

به نوشته اکسیوس، این موضوع راه را برای ترامپ باز می‌گذارد تا با توقف تایید پروژه‌ها، لغو قوانین، و احتمالا مسدودسازی بودجه برنامه بایدن را زمین بزند.

ترامپ وعده داده است که در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش اختیار رئیس‌جمهوری برای ممانعت از بودجه تخصیص‌داده‌شده در کنگره را بازگرداند، اختیاری بحث‌برانگیز که کنگره در سال ۱۹۷۴ محدود کرد. دولت ترامپ همچنین قادر خواهد بود قوانین وزارت خزانه‌داری را اصلاح کند تا ۵۵۱ میلیارد دلار اعتبار مالیاتی تصویب‌شده در دولت بایدن را لغو کند.

مسئله نگران‌کننده‌تر برای بایدن این است که درصد قابل‌ملاحظه‌ای از رای‌دهندگان او را بانی فواید این قوانین نمی‌شناسند، البته اگر اطلاع داشته باشند که چنین برنامه‌هایی وجود دارند.

بر اساس نظرسنجی پولیتیکو/مورنینگ کانسالت، ۴۰ درصد رای‌دهندگان گفتند کارهای که بایدن برای «تقویت زیرساخت‌ها و اشتغال‌زایی» انجام داده بیشتر از ترامپ بوده است و ۳۷ درصد امتیاز را به ترامپ داده‌اند.

در همین حال، بایدن، که این روزها کارزار انتخاباتی‌اش در مراسم‌های افتتاح پروژه‌ها پهن است، در رونمایی از سرمایه‌گذاری ۳.۳ میلیارد دلاری مایکروسافت در ویسکانسین، در مورد زیرساخت‌ها ترامپ را آماج انتقاد قرار داد. او با اشاره به پروژه‌ای که ترامپ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد اما هرگز تحقق پیدا نکرد، گفت او قول یک سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری را داد و «با بیل طلایی آمد و هیچی نساخت».