آغاز عملیات نظامی اسرائیل در شرق رفح؛ هیات قطری برای مذاکره درباره آتش‌بس به مصر بازمی‌گردد

حماس پیش‌تر مدعی شده بود که «آتش‌بس» را پذیرفته، اما منابع اسرائیل مدعی شدند که طرح مورد ادعای حماس، نسخه‌ای تعدیل شده است و آن چیزی نیست که پیش‌تر روی آن توافق شده بود

نقشه‌ای از رفح و تصویری از یک انفجار

درحالی که گزارش‌ها از آغاز عملیات نظامی ارتش اسرائیل در شرق رفح، واقع در جنوب نوار غزه خبر می‌دهد، وزارت خارجه قطر اعلام کرد، روز سه‌شنبه دوباره هیاتی را به قاهره اعزام می‌کند تا مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس بر سر توافق آتش‌بس از سر گرفته شود.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه با انتشار بیانیه، پیام‌‌های هوایی و تماس تلفنی و ارسال پیامک از ساکنان شرق رفح خواسته بود به‌طور موقت این منطقه را ترک کنند. کابینه اسرائیل نیز به اتفاق به ادامه عملیات نظامی در رفح رای داده است. همزمان گزارش‌هایی از حمله‌های راکتی از نوار غزه به شهر سدروت در جنوب اسرائیل منتشر شده است.

حماس پیش‌تر مدعی شده بود که «آتش‌بس» را پذیرفته، اما منابع اسرائیل مدعی شدند که طرح مورد ادعای حماس، نسخه‌ای تعدیل شده است و آن چیزی نیست که پیش‌تر روی آن توافق شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال ماجد انصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر که میزبان رهبران حماس است و نقشی میانجی در مذاکرات را ایفا می‌کند، گفته که می‌تواند پاسخ حماس را «مثبت» توصیف کند.

این درحالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بارها تاکید کرده که «با یا بدون توافق آتش‌بس، عملیات نظامی را در رفح به عنوان آخرین مرحله جنگ با حماس پیش می‌برد.»

اما بسیاری از متحدان اسرائیل و کشورهای منطقه درباره این عملیات و پیامدهای انسانی آن به اسرائیل هشدار داده‌اند. پادشاه اردن روز دوشنبه پس از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت که از جو بایدن خواسته از فاجعه‌ای دیگر در رفح جلوگیری کند.

همزمان رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را اعلام نکرده است، گزارش داد که به نظر نمی‌رسد عملیات گسترده‌‌ای در رفح در پیش باشد. او گفت که آمریکا می‌خواهد از عملیات بزرگ نظامی در مناطق پرجمعیت رفح پرهیز شود و به نظر نمی‌رسد ارتش اسرائیل در حال انجام این نوع عملیات باشد.

جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه هفت ماه پیش، پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد. ارتش اسرائیل به تدریج پیشروی در نوار غزه را از شمال آغاز کرد و اکنون به جنوب آن رسیده است.

بیشتر از جهان