درخواست اسرائیل برای تخلیه رفح، حماس نسبت به «عواقب» اقدام تل‌آویو هشدار داد

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بار دیگر خواستار آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و آزادی گروگان‌ها شد

صبح روز دوشنبه ششم مه (هفدهم اردیبهشت) اسرائیل از غیرنظامیان غزه خواست که بخش‌هایی از رفح را تخلیه کنند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد که آماده‌سازی برای حمله به پایگاه‌های حماس در شهر جنوبی نوار غزه باشد که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره در آن پناه گرفته‌اند.

به گزارش رویترز، شاهدان گفتند که برخی از خانواده‌های فلسطینی پیام‌های متنی، تماس‌های تلفنی و آگهی‌هایی به زبان عربی دریافت کرده‌اند و به آنها اعلام شده است به سمت منطقه‌ای در ۲۰ کیلومتری محل سکونتشان حرکت کنند که ارتش اسرائیل آن را «منطقه گسترده بشردوستانه» نام داده است.

طرح اسرائیل برای حمله به رفح در حالی به مراحل اجرایی نزدیک می‌شود که این موضوع میان تل‌آویو و واشنگتن شکاف ایجاد کرده است. با این حال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در گفتگو با همتای آمریکایی‌اش، عملیات روز دوشنبه را به بن‌بست دیپلماسی غیرمستقیم مرتبط کرد و حماس را مسئول آن دانست.

این اقدام یک روز پس از شکست در گفتگوهای روز یکشنبه برای آتش‌بس غزه انجام می‌گیرد. در حالی که حماس خواستار پایان جنگ در ازای آزادی گروگان‌ها شده است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این خواسته را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چنین شرایطی، دو طرف یکدیگر را مسئول به نتیجه نرسیدن مذاکرات آتش‌بس می‌دانند. هیئت حماس مذاکرات آتش‌بس در قاهره را یکشنبه شب ترک کرد تا با رهبرانش مشورت کند و به گفته دو منبع امنیتی مصر، مقامات حماس قصد داشتند روز سه‌شنبه به پایتخت مصر بازگردند.

با این حال پس از هشدار اسرائیل برای تخلیه شرق رفح، سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، روز دوشنبه به رویترز گفت که دستور تخلیه این شهر قبل از حمله مورد انتظار اسرائیل، «اقدام خطرناکی است که پیامدهایی در پی خواهد داشت.»

ارتش اسرائیل چارچوب زمانی خاصی برای تخلیه رفح تعیین نکرده اما تخمین زده است که باید یکصدهزار نفر باید از منطقه‌ای که اعلام شده است خارج شوند.

وزارت دفاع اسرائيل همچنین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد: «ارتش اسرائیل منطقه بشردوستانه در المواصی را گسترش داده است تا بتواند میزان کمک‌هایی که به غزه ارسال می‌شود را در خود جای دهد. این منطقه بشردوستانه گسترده شامل بیمارستان‌های صحرایی، چادرها و مقادیر زیاد غذا، آب، دارو و لوازم اضافی است. مطابق با تصویب دولت، پس از ارزیابی وضعیت جاری، حرکت تدریجی غیرنظامیان از مناطق مشخص شده در شرق رفح به سمت منطقه بشردوستانه هدایت خواهد شد. ارتش اسرائیل به تعقیب حماس در همه جای غزه ادامه خواهد داد تا زمانی که همه گروگان‌ها به خانه بازگردند.»

در سوی دیگر، آنروا، آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای فلسطین، حمله احتمالی اسرائيل به رفح را به معنای «رنج و تلفات بیشتر غیرنظامیان» خوانده و هشدار داده است که عواقب این اقدام برای ۱.۴ میلیون نفر ویرانگر خواهد بود. این سازمان اعلام کرده است تا زمانی که امکان داشته باشد در رفح حضور خواهد داشت و به امدادرسانی ادامه می‌دهد.

سازمان خیریه «اکشن‌اید» ACTIONAID هم در این زمینه اظهار نگرانی و اعلام کرده است: «اجبار بیش از یک میلیون آواره فلسطینی برای خروج از رفح بدون مقصد امن، غیرقانونی است و عواقب فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که امدادگران ما شرایط وخیم را در این منطقه از جمله شیوع گسترده بیماری‌ها، گرسنگی و هرج و مرج گزارش می‌کنند.»

همزمان با این تحولات، قرار است جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، در واشنگتن دیداری خصوصی و غیررسمی داشته باشد.

بایدن آخرین بار در ماه فوریه با ملک عبدالله در کاخ سفید ملاقات کرد و آنها در مورد چالش‌هایی از جمله حمله زمینی احتمالی اسرائیل به جنوب غزه و بروز یک فاجعه انسانی گفتگو کردند.

اردن و سایر کشورهای عربی به شدت از اقدامات اسرائیل انتقاد کرده و از اواسط اکتبر با شروع افزایش تلفات غیرنظامیان خواستار آتش‌بس شده‌اند.

بنا بر اعلام کاخ سفید، بایدن آخرین بار روز ۲۸ آوریل با نتانیاهو صحبت کرد و «موضع روشن خود» را در مورد حمله احتمالی به شهر مرزی رفح در غزه تکرار کرد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده در خواسته‌اش مبنی بر انجام نشدن حمله زمینی به رفح بدون برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی، تاکید داشته است.

با شدت گرفتن احتمال حمله به رفح، روز دوشنبه اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز بار دیگر خواستار آتش‌بس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی شد.

بیشتر از جهان