توافق رئیسی و بارزانی؛ خلع سلاح مخالفان در ازای سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان

رئیس دولت سیزدهم: «اخراج عناصرضدانقلاب از خاک عراق یک ضرورت است»

دیدار ابراهیم رئیسی و نیچروان بارزانی در تهران-ایرنا

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، حدود یک سال پس از توافق‌نامه امنیتی عراق با جمهوری اسلامی و تشدید فشارها بر احزاب کرد مخالف حکومت ایران، وارد تهران شد و با ابراهیم رئیسی و دیگر مقام‌های دولت سیزدهم از جمله وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

برمبنای گزارش رسانه‌های داخلی از جزئیات دیدار ابراهیم رئیسی و نیچروان بارزانی، رئیس دولت جمهوری اسلامی در این دیدار ابراز امیدواری کرد که سفر بارزانی به «نقطه عطفی» در ارتقای روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان تبدیل شود.

ابراهیم رئیسی بدون اشاره به حمله‌های هوایی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان و هدف قرار دادن غیرنظامیان، مدعی شد که جمهوری اسلامی، «امنیت عراق» را امنیت خود می‌داند.

او به سوابق تاریخی روابط جمهوری اسلامی با احزاب کرد مخالف دولت مرکزی عراق اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی «در زمان صدام، قتل‌عام حلبچه و حمله داعش همواره پشتوانه بزرگ و دوست روزهای سخت عراق و کردستان بوده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، احزاب کرد مخالف حکومت ایران را به ارتباط با اسرائیل متهم کرد و افزود: «ما به حسن نیت برادران عراقی و کرد اطمینان داریم، اما با توجه به کینه‌ورزی دشمنان از جمله رژیم صهیونیستی، انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان از هرگونه سوءاستفاده عناصر دشمن و عناصر ضد انقلاب از خاک این منطقه علیه ایران جلوگیری کنند.»

رئیسی در ادامه نیز از دولت عراق و اقلیم کردستان بابت اجرای توافقنامه امنیتی با جمهوری اسلامی قدردانی کرد و گفت که «خلع سلاح کامل و اخراج عناصرضدانقلاب از خاک عراق یک ضرورت است».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، نیچروان بارزانی نیز در دیدار ادعا کرد که قاسم سلیمانی «در امنیت و بقای اقلیم کردستان نقش داشته است و اگر جمهوری اسلامی نبود، معلوم نبود که حرکت کرد چه سرنوشتی داشت».

بارزانی به رئیسی قول داد که از «خط قرمزهای جمهوری اسلامی» عبور نمی‌کند و در نقطه مقابل از ایران می‌خواهد که «برای ساختن کشوری آباد و پیشرفته» در کنارش باشد. او پیش‌تر نیز به رسانه‌های محلی گفته بود که اقلیم کردستان به توافقنامه امنیتی جمهوری اسلامی و عراق پایبند است.

جمهوری اسلامی و عراق، اسفندماه ۱۴۰۱ در ششمین ماه خیزش سراسری مردم ایران، با یکدیگر توافق کردند که تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲ احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی را که در اقلیم کردستان مستقرند، خلع سلاح و اردوگاه‌های آنان را تخلیه کنند. این توافق‌نامه حدود شش ماه پس از آن امضا شد که سپاه پاسداران، در حملات هوایی گسترده‌ای، اردوگاه‌های احزاب کرد مخالف حکومت را هدف قرار داد.

با نزدیک شدن ضرب‌الاجل، توافق‌نامه امنیتی جمهوری اسلامی و عراق، تهدیدهای مقام‌های ایران تشدید شد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز به تناوب در نشست‌های خبری‌اش اعلام کرد که این توافق‌نامه غیرقابل تمدید است.

این مقام وزارت امور خارجه همچنین در یکی از نشست‌های خبری‌ نیز به صراحت اذعان کرد که یکی از بندهای توافق‌نامه امنیتی با عراق، افراد تحت تعقیب است. کنعانی در یکی از آخرین نشست‌های خبری نیز اعلام کرد که بخشی از این توافق انجام شده و بخش دیگری از آن نیز در حال پیگیری است.