درماندگی مردم افغانستان در میان سیل و صاعقه

در سه روز گذشته، دست‌کم ۱۵ نفر در افغانستان در اثر سیل یا برخورد صاعقه کشته شدند

شماری از ساکنان پروان که خانه‌هایشان در سیل ویران شده است‌ــ‌AFP

ادامه بارش‌های شدید در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه گذشته در بخش‌هایی از افغانستان خسارت‌های مالی و جانی به جا گذاشت، به طوری که جاری شدن سیل ویرانگر و برخورد صاعقه به مرگ ۱۵ نفر منجر شد، صدها را خانه ویران کرد و هزاران جریب زمین کشاورزی را هم از بین برد.

وقوع سیل از استان‌های غور، بادغیس، هرات، فراه، ارزگان، بدخشان، تخار و فاریاب گزارش شده است. چندتن از ساکنان شهرستان‌های چهارسده و مرغاب در استان غور با ارسال ویدیو از سیل در این شهرستان‌ها به ایندیپندنت فارسی گفتند که در این دو شهرستان، دست‌کم ۵۰۰ خانه به صورت کامل تخریب شده‌ و بیش از ۳۰۰ خانه نیز آسیب سطحی دیده‌اند. در پی سیلاب اخیر، اینک بیش از یک هزار خانواده در این شهرستان آواره شده‌اند و به دلیل نداشتن سرپناه در مناطق کوهستانی و در فضای باز زندگی می‌کنند.

بر اساس آمارهایی که نهادهای کمک‌رسان منتشر کرده‌اند، از اوایل فروردین ۱۴۰۳ تاکنون، نزدیک به ۱۰۰ نفر در بخش‌های مختلف افغانستان در اثر وقوع سیل یا برخورد صاعقه کشته شده‌اند و سیل راه‌های مواصلاتی برخی شهرستان‌ها و شهرها را نیز مسدود کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسیب‌دیدگان سیل در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، خواستار کمک فوری‌اند، اما در حالی از آغاز سیل و آواره شدن مردم در نتیجه تخریب خانه‌ها دو روز می‌گذرد، هنوز کمکی به دست آن‌ها نرسیده‌ است.

ماموران برنامه جهانی غذا (WFP) روز دوشنبه ۱۷ اریبهشت برای بررسی میزان آسیب‌ها به مناطق و روستاهای آسیب‌دیده سفر کردند، اما هنوز اقدام عملی برای کمک به خانواده‌ها صورت نگرفته‌ است. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در رژیم طالبان هم که مسئول کمک‌رسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی است، نه تنها در زمینه کمک‌رسانی اقدامی نکرده‌، بلکه گزارش جدید و به‌روزی هم از میزان آسیب‌های ناشی از سیل ارائه نداده است.

آخرین خبری که این وزارتخانه روز یکشنبه در ایکس منتشر کرد، در مورد به سفر مولوی عبدالرحمان زاهد، رئیس مالی و اداری این وزارتخانه، به هرات بود. در این اطلاعیه، به وضعیت آسیب‌دیدگان سیل اخیر هیچ اشاره‌ای نشده‌ است.

بر اساس اطلاعات منابع محلی، در اثر وقوع سیل طی سه روز گذشته، چهار نفر در شهرستان ادرسکن هرات، دو نفر در غور و سه نفر در ارزگان کشته شده‌اند. هفت نفر هم در ارزگان در اثر برخورد صاعقه جان باخته‌اند.

افغانستان از نزدیک به چهار سال پیش گرفتار خشکسالی شدید در زمستان است، اما در بهار با بارش سنگین باران و وقوع سیل مواجه می‌شود. در این مدت، سیل و صاعقه تلفات سنگینی به مردم وارد کرده‌ و تخریب کشتزارها در این فصل باعث از دست رفتن منابع درآمد خانواده‌ها شده است. پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، نزدیک به یک میلیون شغل در این کشور از بین رفت و به دلیل تعطیل شدن صدها شرکت تولیدی و بسته شدن سازمان‌ها و خارج شدن سرمایه از افغانستان، بیشتر خانواده‌ها به کشاورزی و دامداری متکی شدند.

در فصل زمستان نیز در اثر بارش سنگین برف و سرمای شدید، هزاران دام در شهرهای مختلف افغانستان تلف شدند. مسئولان رژیم طالبان ادعا می‌کنند که به آسیب‌دیدگان و به ویژه دامداران کمک نقدی شده، اما این کمک‌ها در احیای اقتصاد خانواده‌های آسیب‌دیده تاثیری نداشته‌ است.