مصرف قهوه در ایران به‌ میزان چشمگیری افزایش یافته است

بر اساس آمارهای گمرک، واردات قهوه به ایران در سال ۱۴۰۲ با ۷۵ درصد افزایش به ۱۴۸ میلیون دلار رسید

عکس تزیینی‌ــ تصویری از یک کافه و مشتری در حال سفارش-balad.ir/ lamizcoffee

آمارهای مربوط به میزان عرضه و تقاضای قهوه، گزارش‌های میدانی و تایید فعالان بازار نشان می‌دهد که مصرف قهوه در میان ایرانیان طی سال‌های اخیر به‌ میزان چشمگیری افزایش یافته است و حالا دیگر نوشیدن قهوه به کافه‌ها محدود نیست و بسیاری از مردم در خانه و محل کار هم قهوه می‌نوشند. این بالا رفتن تقاضای قهوه در ایران اگرچه به رونق کسب‌وکارهای مرتبط با آن منجر شده، مسائلی مانند عرضه قهوه تقلبی در بازار را نیز در پی داشته است.

حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران، عرضه قهوه‌های تقلبی را از چالش‌های مهم صنعت قهوه در ایران خواند و گفت: «ما سعی کردیم جلو این اتفاق را بگیریم اما موفق نشدیم.» او از فراوانی قهوه‌های بدون مجوز در بازارهای ایران خبر داد و گفت که این قهوه‌ها مواد مضری دارند و به مسمومیت شدید یا حتی مرگ مصرف‌کننده منجر می‌شوند.

ربیعی در گفت‌وگو با سایت انتخاب، افزایش طرفداران قهوه در ایران را تایید کرد و گفت که سال ۱۴۰۲ حدود ۴۹ هزار تن دانه سبز قهوه وارد ایران شد، در حالی‌ که میزان واردات قهوه در سال ۱۳۹۷ نزدیک به هشت هزار تن بود.

به گفته این فعال صنفی، از میزان مصرف قهوه در ایران آمار دقیقی وجود ندارد اما از آنجا که در این زمینه صادراتی وجود ندارد، همه آنچه وارد می‌شود به مصرف داخلی می‌رسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ربیعی صنعت قهوه در ایران را «روبه‌رشد و با سرعت زیاد» توصیف کرد و افزود: «طی شش سال گذشته، واردات دانه سبز قهوه سالانه بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت.»

او درباره تاثیر بالا رفتن مصرف قهوه در اشتغال‌زایی نیز گفت: «وقتی دانه سبز وارد می‌شود، در برشته کاری‌ها رُست می‌شود و بعد از آن کافه‌های بسیار زیادی آن کافه را سرو می‌کنند که هر کدام نیروی کار می‌طلبد. آموزش برشته‌کاری و باریستایی و کافه‌داری و نمایشگاه‌ها و مسابقات هم بخشی از بازار قهوه‌اند.» رئیس انجمن قهوه در ادامه از ایجاد ۵۰ هزار شغل مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار شغل غیرمستقیم در ارتباط با قهوه سخن گفت و شغل‌هایی مانند بسته‌بندی، حمل‌ونقل، ظروف قهوه، تولید ماشین‌آلات قهوه  را از آن جمله‌ خواند.

هم‌زمان با افزایش عرضه و تقاضای قهوه در ایران، قیمت آن نیز به‌ میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. ربیعی افزایش دو برابری قیمت قهوه طی یک سال اخیر را مسئله‌ای جهانی خواند و گفت افزایش دما و خشکسالی در ویتنام که یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های تولید‌کننده قهوه‌ ربوستا است، به گرانی جهانی قهوه منجر شد.

افزایش مصرف قهوه در ایران تا حدود زیادی به تبلیغاتی که درباره فوائد آن می‌شود، ارتباط دارد. با این حال، رئیس انجمن قهوه از تبدیل شدن آن به کالایی لوکس نیز خبر داد و گفت به همان میزان که نوشیدن قهوه در فضاهای غیرلوکس مانند دکه‌ها و فروشگاه‌های بین‌راهی افزایش یافته است، بخش لوکس قهوه نیز ادامه دارد و قهوه‌های گران‌تر و تخصصی‌تر هر روز بیشتر می‌شوند.

با وجود اینکه اکنون قهوه به یکی از نوشیدنی‌های اصلی در بسیاری از خانه‌های ایرانی تبدیل شده‌ است، وزارت جهاد و کشاورزی از قرار دادن آن در فهرست کالاهای مواد اولیه خودداری می‌کند. رئیس انجمن قهوه نیز با اشاره به این نکته، تامین دانه سبز قهوه را از چالش‌های اصلی فعالان این بخش خواند و گفت وزارت جهاد و کشاورزی باید دانه سبز قهوه را یک ماده اولیه در نظر بگیرند. به گفته این فعال صنفی، تغییر مداوم تصمیم‌های مرتبط با واردات دانه سبز قهوه و تاخیر در ثبت سفارش، علاوه بر اینکه چالش‌هایی برای فعالان بازار ایجاد می‌کند، در روند تامین و واردات قهوه نیز تاثیر می‌گذارد.  

خیرگزاری دولتی ایرنا روز هفتم اردیبهشت در گزارشی از واردات ۴۹ هزار تن قهوه طی سال ۱۴۰۲ خبر داد و نوشت که این میزان نسبت به سال قبل از آن بیش از ۴۸ درصد رشد داشته است.

بر اساس آمارهای گمرک نیز واردات قهوه به ایران طی سال ۱۴۰۲ با ۷۵ درصد رشد به ۱۴۸ میلیون دلار رسید. پنج کشور امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا، کشورهای طرف معامله با ایران برای واردات قهوه بودند و حدود ۹۵ درصد قهوه مصرفی از طریق این کشورها وارد ایران شده است.

بر اساس این گزارش، در این میان، کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار نزدیک به ۵۳ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داده است.