رقابت گروه‌های موسیقی متال در شهر جده عربستان سعودی

برنده مسابقه در جشنواره سالانه هامبورگ شرکت می‌کند

گروه «ویستد لند» به عنوان برگزیده این دوره از مسابقات موسیقی متال در جده شناخته شد‌ــ ArabNews

هم‌زمان با تحولات گسترده‌ در عرصه فرهنگ و هنر عربستان سعودی، این کشور جمعه‌ شب میزبان گروه‌های موسیقی متال خاورمیانه در شهر جده بود که با شرکت در «رقابت متال واکن خاورمیانه» (Wacken Metal Battle Middle East) هنر و مهارت‌های خود را به نمایش گذاشتند.

به گزارش عرب‌نیوز، در این مسابقه، گروه‌هایی از جمله ویستد لند (Wasted Land)، کایزر (Kaizer)، ولفرام (Volfram) و جحیم (Jaheem) با هدف کسب مقام برتر با هم رقابت کردند و تجربه‌ای به‌یادماندنی را برای طرفداران موسیقی متال در منطقه رقم زدند.

این مسابقه که با حمایت کنسولگری آلمان در جده و رویداد «هفته‌های اروپایی در عربستان سعودی» برگزار شد، رقابتی مرتبط با جشنواره موسیقی معروف واکن (Wacken) آلمان است. به همین دلیل داوران و کارشناسان موسیقی بین‌‌المللی از جمله داورانی از آلمان آثار و اجراهای شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داوران ضمن بررسی اجرای گروه‌های حاضر در این مسابقه، مهارت‌هایی از جمله توانایی فنی، آهنگسازی، اجرا و تعامل با مخاطب را نیز در نظر گرفتند و درنهایت گروه ویستد لند را به عنوان گروه برگزیده انتخاب کردند. به این ترتیب، این گروه می‌تواند در جشنواره «واکن» که هر سال در هامبورگ آلمان برگزار می‌شود، شرکت کند.

علاوه بر رقابت این گروه‌ها، اعضای گروه مصری «اریزینگ من‌کایند» (Erasing Mankind) نیز که سال گذشته برنده این رقابت شده بود، به عنوان نوازندگان مهمان روی صحنه رفتند. کریم منیر، آهنگساز و نوازنده گروه اریزینگ من‌کایند که داور این رویداد نیز بود، گفت: «رقابت واکن ارتباط بین گروه‌های شرکت‌کننده و تماشاگران را تقویت می‌کند. اجرای زنده در رویداد موسیقی متال عربستان سعودی باعث می‌شود استعدادها شناخته شوند و جده نشان داده است به‌خوبی توانایی برگزاری این مسابقات را دارد.»

عماد عاشور، نوازنده و خواننده گروه «ایمورتال پین» (Immortal Pain) عربستان سعودی و یکی از داوران این رویداد، درباره برگزاری چنین رقابتی گفت: «استعداد، اشتیاق و حرفه‌ای بودن کلید اصلی این رقابت است. این رویداد به گروه‌های موسیقی نوظهور در منطقه اجازه می‌دهد رویاهایشان را دنبال کنند و از تجربیات جدیدی بهره‌مند شوند.»

گروه ایمورتال پین از اواخر سال ۲۰۰۵ در عرصه موسیقی راک و متال شروع به فعالیت کرد. این گروه مستقر در جده اکنون کنسرت‌های کوچکی در سراسر عربستان سعودی برگزار می‌کند و از اشتیاق فزاینده به سبک موسیقی متال در این کشور خبر می‌دهند.

اعضای گروه ولفارم از عربستان سعودی نیز حضور در این رقابت را تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی توصیف کردند.

یکی از اعضای گروه کایزر در مورد حضور این گروه در فینال مسابقات متال واکن گفت: «شرکت در این مسابقه یک افتخار است و حضور در کنار گروه‌های دیگر موسیقی متال در عربستان سعودی تجربه‌ای ارزشمند برای ما محسوب می‌شود.»

عربستان سعودی پیش از این نیز صحنه برگزاری کنسرت‌هایی با حضور نوازندگان مطرح موسیقی متال بوده است. با اینکه از لغو ممنوعیت موسیقی و رقص در عربستان سعودی فقط چند سال می‌گذرد، قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۵ هزار فرصت شغلی در حوزه موسیقی در این کشور ایجاد شود. برگزاری چنین رویدادهایی از ابتکارات شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است که از سال ۲۰۱۷ اصلاحاتی را در این پادشاهی آغاز کرد. این اصلاحات علاوه بر تغییر تصویر محافظه‌کارانه از این کشور، به تنوع‌بخشی به منابع درآمدهای غیرنفتی هم نظر دارد.

بیشتر از موسیقی