تخریب منازل، زمین‌های کشاورزی و کشته شدن دام‌ها بر اثر سیلاب جنوب ایران

در سیلاب دو هفته گذشته در سیستان‌وبلوچستان ۱۸ شهروند جان خود را از دست دادند

سخن‌گوی سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرد که درپی بارندگی شدید و جاری شدن سیل در چندین استان جنوبی و غربی ایران، شمار زیادی از خانه‌های شهروندان، دام‌ها و محصولات کشاورزی «آسیب جدی» دیده‌اند.

حسین ظفری، با اشاره به تداوم بارش‌ها و با بیان اینکه  نیروهای امدادی در استان‌های شمالی، غربی و شمال غربی ایران در حالت آماده‌باش قرار دارند، گفت: «شب گذشته بارش‌های شدیدی در استان‌های غربی و  جنوبی کشور داشتیم و در شهر دزفول در استان خوزستان، میزان بارش‌ها به ۱۰۷ میلی‌متر رسید. در ایلام، خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری راه‌های عشایری آسیب جدی دیده‌اند و تعدادی دام تلف شدند. همچنین در بخش‌هایی از خوزستان و ایلام، شهروندان به‌دلیل آبگرفتگی منازل به مناطق امن انتقال داده شدند و در خراسان جنوبی و چهارمحال‌وبختیاری نیز عده‌ای از مردم که در محاصره سیلاب بودند، به کمک نیروهای امدادی نجات یافتند.»

همزمان، تصاویری از غرق شدن خودروهای شهروندان درفولی در سیلاب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

رییس انجمن صنفی کشاورزان استان خوزستان هم خبر داد که در طوفان و بارندگی‌های اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزارهای آماده برداشت این استان تا ۵۰ درصد خسارت دیده‌اند و ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است. علاوه بر خسارت مزارع گندم، به تاسیسات، باغ‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری خسارت اساسی وارد شده است.

از سوی دیگر، صابر علیدادی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان، اعلام کرد: «میزان بارندگی اهواز در حدود ۳۰ دقیقه و حدود ۳۰ میلی‌متر بوده که این عدد بسیار بالا است.»

مدیرعامل سازمان آب و برق این استان نیز اعلام کرد که خروجی سد دز با هدف کنترل سیلاب ناشی از بارش‌های شدید، در دو روز ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت افزایش می‌یابد. عباس صدریان‌فر گفت: «هم‌اکنون حجم آب مخازن سدهای استان ۸۱ درصد افزایش یافته و این میزان در سدهای زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز ۱۰۰ درصد است.»

در همین حال، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس از خسارت سنگین بارش‌ها به کشاورزی این استان خبر داد. غلامرضا غلامی در گفت‌وگو با تسنیم گفت، به‌‌دلیل حجم زیاد بارش، برخی از راه‌های روستایی آسیب دیده‌اند، شماری از مزارع گندم و محصولات دیگر دچار خسارت شده‌اند و برخی از زمین‌های کشاورزی هم به‌دلیل حجم و شدت بارش دچار فرسایش و آسیب شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان هواشناسی همچنین درمورد تداوم بارش باران، وزش باد، رعدوبرق و وقوع سیلاب‌های شدید در مناطق مختلف ایران، ازجمله استان‌های شرقی و شمالی و مناطق مرکزی، مانند قزوین و کاشان، هشدار داده‌اند.

پیش از این، بارش شدید باران، جاری شدن سیل و آب‌گرفتگی معابر در روز ۶ فروردین‌ نیز اهواز را به تعطیلی کشاند. همچنین درپی سیلاب اواخر فروردین امسال در سیستان‌وبلوچستان، علاوه بر تخریب صدها خانه و هزاران هکتار  زمین‌ کشاورزی، ۱۸ نفر از اهالی این استان و مسافران نوروزی جان باختند.

ایران در سال‌های اخیر، به‌ویژه در بهار و اواخر شهریور، شاهد سیل‌ها و طوفان‌های سنگینی بوده است که خسارات جانی و مالی چشمگیری به‌همراه داشته است. برای مثال، جاری شدن سیل در هفته نخست مرداد ۱۴۰۱، جان ۵۵ تن از ایرانیان ساکن مناطق مختلف کشور را گرفت و بحران‌های ناشی از سیل تا ۲ هفته پس از آن نیز ادامه داشت و موجب خسارت‌های جانی و مالی بسیار شد.

سیل و طوفان‌های سنگین، یکی از نشانه‌های تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین است؛ بحرانی گسترده و بین‌المللی که ایران در صف نخست آن قرار دارد.

بیشتر از