جو بایدن ۷۸ ساله سالمندترین رئیس‌ جمهور منتخب آمریکا است

از سال ۱۹۶۰ تاکنون میانگین سن روسای‌ جمهور آمریکا در هنگام ورود به کاخ سفید حدود ۵۶ سال بوده است

جو  بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایلات متحده آمریکا - ROBERTO SCHMIDT / AFP

روز جمعه جو بایدن، رئیس ‌جمهور منتخب آمریکا ۷۸ ساله شد. به این ترتیب او سالمندترین رئیس ‌جمهور در تاریخ ایالات متحده است.

پیشتر انتخاب رونالد ریگان ۶۹ ساله موجب شگفتی محافل سیاسی شده بود. او عنوان سالمندترین رئیس ‌جمهور آمریکا را تا هنگامی که دور دوم  ریاست جمهوری‌ خود را در ۷۳ سالگی آغاز کرد، به دوش کشید.

در مقایسه، دونالد ترامپ نخستین شخصیتی بود که در ۷۰ سالگی در مقام ریاست‌ جمهوری قرار گرفت. حال، رئیس ‌جمهور منتخب، بایدن، در مراسم تحلیف روز ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در ۷۸ سالگی به مراتب سالمندتر از سایر روسای‌ جمهور آمریکا خواهد بود.

از سال ۱۹۶۰ تاکنون میانگین سن روسای جمهور آمریکا در هنگام ورود به کاخ سفید حدود ۵۶ سال بوده است.

جان اف کندی با ۴۳ سال سن، جوان‌ترین رئیس‌ جمهورمنتخب درتاریخ آمریکا است. او هنگامی که مورد سوء‌قصد قرار گرفت تنها ۴۶ سال داشت، اما در عمل جوان‌ترین رئیس‌ جمهور آمریکا، تئودور روزولت است که در۴۲ سالگی با ترور ویلیام مک کینی، رئیس ‌جمهور وقت، در سال ۱۹۰۱ رئیس‌جمهور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات جاری، سن به صورت یک نکته مهم مطرح شد، زیرا ترامپ، مسن‌ترین رئیس‌جمهور و بایدن، سالمندترین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکا بوده که به پیروزی دست یافته است. 

به دلیل سن بالای بایدن، انتخاب معاون او در مرکز توجه قرار گرفت زیرا وی در مقایسه با سلف‌های خود، بیشتر در معرض معضلات ناشی از سن و سال قرار دارد.

دکتر کوین اوکانر، استاد دانشگاه جورج واشنگتن، روز سه‌شنبه در یک گزارش سه صفحه‌ای، بایدن را «یک مرد ۷۷ ساله پرانرژی و سالم» توصیف کرد که می‌تواند با موفقیت وظایف ریاست‌جمهوری از جمله ریاست اجرایی، رهبری کشور و ریاست کل ارتش را انجام دهد.

بنا به ارزیابی‌های دکتر اوکانر، وضع مزاجی بایدن نسبت به معاینات و گزارش‌های گذشته تفاوتی نکرده است.

جو بایدن در سال‌های ۱۹۸۰ به دو مورد آنوریسم (بزرگ شدن رگ آئورت) و درسال ۲۰۰۹ به فیبریلاسیون شریانی مبتلا شد. دکتر اوکانرمی گوید این عوارض دیگر سلامت بایدن را تهدید نمی‌کنند و بیماری‌های گذشته او تحت کنترل است.

همچنین گفته می‌شود بایدن داروهای رقیق‌کننده خون و اسید معده، کلسترول و آلرژی‌های فصلی مصرف می‌کند.

تیم بایدن از اشاره به این که او روز تولدش را چگونه جشن گرفته است، خودداری کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان