عاملان بزرگ‌ترین سرقت آثار هنری دستگیر شدند

ارزش جواهرات مسروقه حدود یک میلیارد یورو است

مقامات پلیس گفتند هنوز به دنبال دو متهم دیگر می‌گردند و آنان را ماجد رمو، ۲۱ ساله و محمد رمو، ۲۱ساله معرفی کردند- Robert Michael / dpa / AFP

بعد از یورش پلیس به چندین آپارتمان در سراسر برلین در ساعات آغازین روز سه‌شنبه، سه نفر به اتهام دخالت در سرقت جواهراتی خیره‌کننده از یکی از غنی‌ترین موزه‌های آلمان دستگیر شدند. 

سارقان سال گذشته راه خود را به موزه «گرین والت» درسدن یافتند و با سرقت حداقل سه مجموعه جواهر متعلق به قرن ۱۸ میلادی از محل گریختند. گفته می‌شود ارزش جواهرات مسروقه حدود یک میلیارد یورو است. 

تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که دو مرد با شکستن نرده‌های پنجره موزه در ساعات آغازین ۲۵ نوامبر وارد آن می‌شوند. افسران پلیس ۵ دقیقه بعد از به صدا درآمدن زنگ خطر موزه در محل حاضر شدند اما سارقان تمهیدات لازم را برای فرار به موقع دیده بودند. 

در آن زمان روزنامه بیلد گزارش کرد یک جعبه توزیع برق منطقه درست پیش از این سرقت به آتش کشیده شده بود که باعث قطع شدن برق کل محل شد. 

تنها اطلاعات ارائه شده درباره سه نفر بازداشتی این است که هر سه شهروند آلمان بوده‌اند و دو تا از آن‌ها ۲۳ سال و نفر سوم ۲۶ سال دارد و به اتهام سرقت و آتش‌افروزی بازداشت شده‌اند. به گفته پلیس، آن‌ها روز سه‌شنبه در محضر قاضی بازپرس حاضر خواهند شد. 

مقامات پلیس گفتند هنوز در ارتباط با این سرقت و به همان اتهامات مذکور، به دنبال دو متهم دیگر می‌گردند و آنان را ماجد رمو، ۲۱ ساله و محمد رمو، ۲۱ساله معرفی کردند. 

تمرکز این تحقیقات بر یکی از خاندان‌های معروف مجرم برلین بود و آندریاس گیزل، مقام امنیتی ارشد برلین گفت یورش پلیس به خانه این افراد باید اخطاری به مجرمان سازمان‌یافته باشد. او گفت: «هیچ کس نباید بپندارد که فرای قانون کشور است.» 

به گفته پلیس شهر، نیروهای پلیس ۱۸ آپارتمان، پارکینگ و خودرو را برای جواهرات مسروقه و یافتن مدارکی شامل، اطلاعات دیجیتال، البسه و ابزار زمان سرقت، مورد تفحص قرار دادند که اکثر این منازل در بخش جنوبی نئولکولن قرار داشتند. 

جست‌وجوی آن روز به یافتن هیچ یک از قطعات مسروقه منجر نشد. توماس گیتنر، سخنگوی پلیس درسدن به گزارشگران گفت: «ما باید خیلی شانس بیاوریم که بتوانیم موارد مسروقه را یک سال بعد از ارتکاب جرم پیدا کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مجموع ۱۶۳۸ افسر پلیس در عملیات روز سه‌شنبه حضور داشتند و پلیس هشدار داد عملیات جست‌وجوی آن‌ها ممکن است در سراسر روز باعث بروز ترافیک‌های شدید در سطح شهر شود. 

سرقت ماه نوامبر از موزه گرین والت در رسانه‌های آلمانی به عنوان «بزرگ‌ترین سرقت آثار هنری در تاریخ مدرن» توصیف شده است. سارقان سوار بر یک خودروی آئودی اس۶ از محل جرم متواری شدند و بعد آن را در یک پارکینگ زیرزمینی به آتش کشیدند و بعد با یک خودروی بنز که به شکل تاکسی رنگ شده بود توانستند از دست ماموران قانون فرار کنند. 

مجموعه این موزه از جواهرات در قرن هجدهم به دست آگوست نیرومند، انتخاب‌کننده ساکسونی و بعدتر پادشاه لهستان جمع‌آوری شده بود که برای رقابت و چشم و هم‌چشمی همیشگی خود با شاه لوئی چهاردهم، پادشاه فرانسه، همواره به دنبال جواهراتی درخشان‌تر و بهتر بود. 

یکی از شناخته‌ترین جواهرات این مجموعه، «الماس سبز» درسدن است که الماسی با عیار ۴۱ است و در زمان سرقت به عاریه به موزه هنر کلان‌شهر نیویورک داده شده بود. 

گنجینه‌های موزه گرین والت از بمباران‌های نیروی متفقین در دوران جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد اما اتحاد جماهیر شوروی آن‌ها را به عنوان غنیمت جنگی با خود برد و در سال ۱۹۵۸ بود که این جواهرات به درسدن برگردانده شدند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر