پمپئو در اسرائیل: همه گزینه‌ها علیه ایران هنوز روی میز است

«فشار حداکثری تا اندازه زیادی توانایی ایران در آسیب زدن به دنیا را کاهش داده»

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا-  MENAHEM KAHANA / POOL / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده، که به اسرائیل سفر کرده است، با بیان این که کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران موفقیت‌آمیز بوده و به میزان زیادی از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی برای ادامه فعالیت‌های خود در خاورمیانه و جهان کاسته است، تاکید کرد که همه گزینه‌ها در مورد ایران همچنان روی میز است.

مایک پمپئو در مصاحبه با روزنامه جروزالم پست که متن آن روز جمعه منتشر شد، در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز همه گزینه‌ها در مورد ایران روی میز است، گفت «البته. موضع دولت (آمریکا) در سراسر چهار سال گذشته در این مورد روشن بوده است. هیچ دلیلی برای آن که امروز یا فردا تغییر کند وجود ندارد.»

وی افزود، «قضاوت من، که تاریخ آن را نشان خواهد داد، این است که ما خیلی موفق بوده‌ایم. کارزار فشار حداکثری به میزان قابل توجهی از ظرفیت ایران برای آسیب زدن به دنیا کاسته است. هنوز کامل نیست ... اما ترامپ دسترسی ایران را به پول قطع کرد؛ که همچنین پیامی محکم به خاورمیانه و تسهیل توافق ابراهیم بود.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این مصاحبه که روز پنجشنبه و یک روز پیش از پایان سفرش به اسرائیل انجام شد گفت، هسته اصلی این سیاست دیدگاه دونالد ترامپ به مقوله صلح و این مفاهیم دوگانه است که ایران عامل نخست بی‌ثباتی در خاورمیانه است و بدون حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها، هیچ کاری پیش نمی‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پمپئو در بخش دیگری تاکید کرد که دولت ایالات متحده در این مدت تلاش کرد در هر موردی یک ائتلاف بزرگ علیه ایران شکل بدهد و در این زمینه هم موفقیت آمیز عمل کرده است، با این آگاهی که پیشبرد این سیاست فرصت‌های جدیدی را در منطقه به وجود می‌آورد و تهدید علیه اسرائیل، و همچنین علیه آمریکا، را کاهش می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز روز پنجشنبه پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا، در یک نشست خبری مشترک با او در اورشلیم تایید کرد که در نتیجه اعمال کارزار فشار حداکثری و تشدید تحریم‌ها علیه ایران در چند سال گذشته، حمایت جمهوری اسلامی از عوامل نیابتی و گروه‌های شیعه تحت امرش در خاورمیانه کاهش یافته است.

مایک پمپئو در یک سفر ۱۰ روزه به اروپا و خاورمیانه، که از جمعه گذشته آغاز شد و احتمالا آخرین سفرهای خارجی او در مقام وزارت خارجه آمریکا خواهد بود، با مقام‌های ارشد فرانسه، ترکیه، گرجستان، اسرائیل، امارات متحده عربی، قطر، و عربستان سعودی دیدار و درباره مهمترین مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفت‌وگو می‌کند.

دونالد ترامپ چند ماه پس از ورود به کاخ سفید، در اردیبهشت ۱۳۹۷ رسما اعلام کرد آمریکا با هدف مذاکره برای یک توافق «بهتر» با ایران، که علاوه بر برنامه هسته‌ای برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز در بر گیرد، از توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ شش قدرت جهانی با تهران خارج می‌شود.

با خودداری تهران از مذاکره دوباره بر سر برنامه هسته‌ای و رد هر گونه مذاکره در مورد مسائل نظامی و دفاعی خود، از جمله برنامه موشکی بالیستیک، تنش بین دو کشور به حدی رسیده است که ترامپ در روزهای آخر دوره ریاست جمهوری خود گزینه حمله نظامی را بررسی کرد، اما مشاورانش او را از این اقدام برحذر داشتند.

بیشتر از