ممنوعیت آمدوشد شبانه در کالیفرنیا برای مقابله با کرونا

اهالی شهر باید از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح، مگر برای سفرهای ضروری در خانه بمانند

در هفت روز گذشته، شمار مبتلایان به کرونا در کالیفرنیا به ۵.۶ درصد جمعیت این ایالت رسیده است- FREDERIC J. BROWN / AFP

روز پنجشنبه کالیفرنیا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از کم آمدن تخت‌های بیمارستانی، قانون منع آمدوشد شبانه را اعلام کرد. 

مقامات تقریباً به همه ساکنان این ایالت دستور داده‌اند که از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح مگر برای سفرهای ضروری در خانه بمانند. در همین حال، برخی از کلانتری‌ها اعلام کرده‌اند که قانون منع آمدوشد را به اجرا نخواهند گذاشت. 

قانون منع آمدوشد از روز شنبه آینده به اجرا در خواهد آمد و تا ۲۱ دسامبر ادامه خواهد داشت. گفته شده است که در صورت ضرورت، این ممنوعیت تمدید خواهد شد. 

موارد ابتلا به کرونا در ایالات متحده در حال افزایش است. در کالیفرنیا، در عرض دو هفته گذشته تخت‌های بیمارستانی مورد استفاده از سوی بیماران مبتلا به کرونا ۶۴ درصد و شمار افرادی که آزمایش‌شان مثبت اعلام شده است، ۵۰ درصد افزایش یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفت روز گذشته، شمار مبتلایان به کرونا در کالیفرنیا به ۵.۶ درصد جمعیت این ایالت رسیده است. 

قانون منع آمدوشد ۹۴ درصد جمعیت این ایالت ۴۰ میلیون نفری را شامل می‌شود که در ۴۱ شهرستان از ۵۸ شهرستان این ایالت شاهد افزایش شیوع کرونا بوده‌اند. 

کالیفرنیا اخیراً یک نظام چهارگانه را برای بازگشایی اقتصاد خود اعلام کرده است که براساس آن ۴۱ شهرستان این ایالت با محدودیت‌های سنگین در فعالیت تجاری مواجه خواهند بود. 

با نزدیک شدن به عید شکرگزاری، نگرانی‌های درباره اجتماعات گسترده مردم ایجاد شده است؛ هراس از این که دیدار دوستان و اعضا خانواده در این تعطیلات ملی به‌عدم رعایت فاصله اجتماعی بینجامد. 

متخصصان بهداشت عمومی می‌گویند اختلاط اجتماعی و اجتماعات، در محیط‌های سرپوشیده در فصل نزدیک تعطیلات، همراه با آب و هوای سردتر، احتمالاً موجب تسریع در شیوع کرونا خواهد شد. 

گَوین نیوسوم، فرماندار کالیفرنیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ویروس اینک با سرعتی در حال شیوع است که از آغاز این بیماری همه‌گیر سابقه نداشته است. چند روز و چند هفته آینده برای جلوگیری از شیوع پرشتاب کرونا حیاتی خواهد بود. ما زنگ خطر را به صدا درمی‌آوریم.» 

پنجشنبه گذشته ۱۱۴۷۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در این ایالت به ثبت رسید که بالاترین میزان از اواسط ماه اوت است. در همین حال، دکتر مارک قالی، از مسؤولان ارشد بهداشتی در کالیفرنیا، می‌گوید که به طور متوسط ۱۲ درصد افراد مبتلا به کرونا نیاز به بستری در بیمارستان دارند. براساس این محاسبه، در صورت ادامه رشد موارد ابتلا به کرونا، طی دو تا سه هفته آینده حدود ۱۲۰۰ نفر نیاز به بستری در بیمارستان خواهند داشت. 

اگرچه دستورالعمل جدید اجازه ادامه فعالیت کسب‌وکارها را می‌دهد، اما همه آن‌ها باید تا ساعت ۱۰ شب تعطیل شوند. رستوران‌ها تنها برای صرف غذا خارج از رستوران، می‌توانند غذا تحویل دهند. 

اعلامیه منع آمدوشد دو روز پس از آن انجام شد که لس‌آنجلس دستور داد رستوران‌ها و خرده‌فروشی‌ها پس از ساعت ۱۰ شب تعطیل شوند. اینک ۱۰ میلیون ساکن بزرگ‌ترین شهر کالیفرنیا مشمول ممنوعیت ایالتی هستند. 

در طول ساعات منع آمدوشد همچنان می‌توان برای خرید مواد غذایی، مراقبت‌های پزشکی و خرید دارو از خانه بیرون رفت. 

شماری از قانونگذاران جمهوری‌خواه در این ایالت نسبت به وضع این ممنوعیت اعلام نگرانی کرده‌اند. در حالی که این ممنوعیت جدید برای اجرا نیازمند قوه قهریه نیروی انتظامی است، شماری از کلانتری‌ها در شهرستان‌هایی از جمله ال دورادو، اورنج کانتی و ساکرامنتو اعلام کرده‌اند که قصد اجرای این ممنوعیت را ندارند. 

کرت هاگمن، رئیس هیات انتظامی شهرستان سن برناردینو، معتقد است که قانون منع آمدوشد راهکار موثری برای مقابله با کرونا نیست. 

آقای هاگمن می‌گوید: «ما مردم را به دلیل بیرون بودن ساعت ۱۰ و نیم شب دستگیر نخواهیم کرد. ما منابع این کار را نداریم.» 

دومین شهرستان پرجمعیت این ایالت، سن دیگو، که پیش از این کمتر از دیگر نقاط کالیفرنیا با کرونا دست به گریبان بوده است، اینک شاهد شیوع سریع ویروس است. 

ناتان فلچر، ناظر شهرستان سن دیگو، معتقد است که «اکثریت قریب به اتفاق ساکنان از ممنوعیت آمدوشد پیروی خواهند کرد.» 

آقای فلچر می‌گوید: «این تلاشی است برای فهماندن این مساله به همه که چقدر اوضاع وخیم است.» 

اوایل هفته جاری، مایک دی واین، فرماندار اوهایو، قانون منع آمدوشد شبانه مشابهی را  برای سه هفته از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح به اجرا گذاشت. 

کالیفرنیا اولین ایالت در ایالات متحده است که در ماه مارس گذشته قانون منع آمدوشد را به اجرا گذاشت. آقای قالی می‌گوید که دستورالعمل جدید در مقایسه با قرنطینه کامل یک رویکرد هدفمندتر است. 

وی افزود افرادی که در اواخر شب معاشرت می‌کنند بیشتر محتمل است که ناقل ویروس باشند، به خصوص اگر نوشیدن مشروبات الکلی در کار باشد، چرا که این امر باعث کاهش احتیاط‌، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌شود. 

© The Independent

بیشتر از جهان