توافق افغانستان و پاکستان برای تامین رابطه «ویژه»

دو کشور به توافق‌نامه‌ای برای ایجاد دیدگاه مشترک درباره برقراری صلح در افغانستان و منطقه رسیدند

توافق‌نامه پاکستان و افغانستان به تعهد دو طرف مبنی بر عدم‌استفاده از خاک یکدیگر برای اهداف مغرضانه اشاره می‌کند- عکس از تارنمای ارگ 

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که کابل و اسلام‌آباد روی ایجاد سند «دیدگاه مشترک پیرامون حمایت از صلح و ثبات در دو کشور و منطقه» به توافق رسیده‌اند. این توافق هم‌زمان با سفر عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان، صورت گرفت و چارچوب اساسی همکاری میان دو کشور را تعیین می‌کند.

توافق‌نامه پاکستان و افغانستان دو بخش دارد. بخش اول بر سه محور صلح و امنیت، همکاری‌های اقتصادی و بازگشت مهاجران از پاکستان به افغانستان متمرکز است. بخش دوم نیز زمان‌بندی و اقدام به همکاری‌ها را مشخص می‌کند.

این نخستین پیمان همه جانبه همکاری بین دو همسایه قلمداد می‌شود.

دو همسایه توافق کرده‌اند که رابطه شفاف مبتنی بر احترام به تمامیت ارضی دو کشور برقرار کنند و بر برقراری «روابط ویژه» که نتایج ملموسی داشته باشد، تاکید دارند.

افغانستان ادعای ارضی علیه پاکستان دارد و مرز بین‌المللی دو کشور را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این توافق همچنان به حمایت هر دو طرف از برقراری صلح پایدار و تقویت دولت مبتنی بر قانون اساسی که در آن حقوق زنان و مردان حفظ شود اشاره شده است.

از سوی دیگر پاکستان به حمایت از طالبان برای براندازی نظام سیاسی دموکراتیک در افغانستان متهم است.

توافق‌نامه جدید به تعهد دو طرف مبنی بر عدم‌استفاده از خاک یکدیگر برای اهداف مغرضانه اشاره می‌کند و هر دو طرف را تشویق می‌کند تا علیه افراد و گروه‌هایی که مانع برقراری صلح در افغانستان می‌شوند، اقدام مشترک کنند.

دو همسایه همچنین توافق کردند که مشکلات مهاجران باید سریع‌تر حل شود و زمینه بازگشت‌شان به داخل افغانستان فراهم شود.

پاکستان از جمله کشورهای است که بیشترین مهاجرین افغان را در خود جای داده است. براساس آمار وزارت مهاجرین افغانستان، در حال حاضر حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌‎کنند که بخشی از آنان مدرک قانونی اقامت ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از اولین اقدامات دیگر دو طرف، همکاری اطلاعاتی است که به گفته مقام‌های دو کشور کوتاهی در آن موانع و چالش‌های بزرگی را در فرآیند برقراری صلح در افغانستان ایجاد کرده‌است.

عمران‌خان نخست وزیر پاکستان روز گذشته به کابل رفت و در سخنرانی‌اش گفت که اسلام‌آباد هرچه در توان دارد برای برقراری صلح در افغانستان انجام می‌دهد. او گفت: «هدفم از انتخاب این زمان برای سفر همین بود که این اطمینان را به شما بدهم که پاکستان حاضر است هر کمکی از دستش برمی‌آید برای کاهش خشونت‌ها و به ثمر رسیدن آتش‌بس در افغانستان بکند.»

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هم سفر عمران‌خان را با توجه شرایطی که در آن خشونت‌ها افزایش یافته است، مهم و ارزنده خواند. هر دو طرف بر ایجاد راهکاری تاکید کردند که نه تنها به حل مشکلات دو کشور بلکه تمام منطقه کمک کند.

روابط افغانستان و پاکستان همواره در حالت فراز و نشیب و مملو از بی‌اعتمادی‌ها بوده است.

پاکستان جایی است که گروه‌های شورشی مخالف دولت افغانستان شامل طالبان در آن پناه گرفته‌اند و با خانواده‌هایشان آزادانه زندگی می‌کنند.

دولت پاکستان نقش عمده‌ای در تشویق طالبان برای حضور در میز مذاکره برای صلح افغانستان دارد تا جایی‌که ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم گروه طالبان، را از زندان رها کرد تا ریاست هیات طالبان را در میز مذاکره در قطر به عهده گیرد.

عمران خان از حامیان طالبان در پاکستان به شمار می‌رود و از نفوذ قابل ملاحظه‌ای بر طالبان برخوردار است.

توافق نخست وزیر پاکستان برای حمایت از روند صلح افغانستان و تعهدش برای برقراری صلح پایدار در افغانستان، در شرایطی که خشونت‌ها خیلی افزایش یافته‌است و مذاکرات صلح افغانستان در قطر با بن‌بست مواجه شده است، روزنه امید برای دولت و مردم افغانستان است.

بیشتر از