تهدید کرملین: یوتیوب، توییتر و فیس‌بوک را می‌بندیم

«مسکو باید راه‌های جدیدی برای مقابله با سانسور فناوری‌های غربی بیابد»

مردم روسیه -به ویژه جوانان – از تلویزیون دولتی کشور به سوی سکوهای جدید رسانه‌ای از جمله یوتیوب و اینستاگرام متمایل می‌شوند- Yuri KADOBNOV / AFP

قانونگذاران روسیه روز پنجشنبه با اعلام طرح مسدود کردن خدماتی که رسانه‌های محلی را «سانسور» کند، جبهه دیگری علیه اینترنت گشودند. 

این قانون به مقامات اختیاراتی مشروط برای انسداد دسترسی کامل یا موردی به تارنماهایی چون «یوتیوب»، «توییتر» و «فیس‌بوک» می‌دهد. نمایندگانی که این لایحه را پیشنهاد کردند می‌گویند این اقدام را به دنبال شکایات علیه «واقعیت‌های سانسور» از سوی صاحبان سکوهای اینترنتی آمریکا، درنظر گرفته‌اند. 

تصویب این لایحه به دنبال تایید علنی کرملین به نظر قطعی می‌رسد. 

دیمیتری پشکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در جریان کنفرانس خبری روزانه‌اش گفت مسکو باید راه‌های جدیدی برای مقابله با «سانسور» فناوری‌های غربی بیابد. او افزود: «البته این امر مستلزم بررسی‌های دقیقی است. فکر می‌کنم ما در جریان مشورت بر پیش‌نویس این لایحه سازوکار صحیح را خواهیم یافت.» 

به نظر می‌رسد در پی لایحه پیشنهادی نمایندگان مجلس روسیه، مقابله با تلاش‌های غول‌های فناوری آمریکا برای جلوگیری از سوءاستفاده و تشخیص اخبار جعلی و تبلیغاتی است. این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که «روسکوماندزور» نهاد ناظر بر رسانه‌های دولتی خواستار رفع محدودیت‌هایی شد که گفته می‌شود بر برنامه تبلیغاتی ولادیمیر سولوُویف در تلویزیون دولتی روسیه وضع شده است.  

این نهاد می‌گوید: «از اکتبر سال جاری، کانال (سولوویف) در فهرست ترند‌ها قرار نداشت در حالی که پیش از آن همواره در آن منعکس می‌شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم روسیه -به ویژه جوانان – از تلویزیون دولتی کشور به سوی سکوهای جدید رسانه‌ای از جمله یوتیوب و اینستاگرام متمایل می‌شوند. کرملین نسبتا دیر به اینترنت پیوست اما اکنون درصدد کنترل جریان اطلاعاتی آن است اما دخالت‌هایش گاه و بیگاه با فقدان مهارت همراه بوده است. 

گروه‌های مخالف به خبر ارائه پیشنهاد لایحه مذکور با لحنی تمسخرآلود واکنش نشان دادند. الکسی ناوالنی که هنوز در آلمان دوره نقاهت ازمسومیت با زهر «نویچوک» را می‌گذراند، گفته است که  کرملین هم‌اکنون نیز کنترلش را بر فناوری از دست داده است. او در توییتی نوشت: «خوب است، بگذارید این لایحه را هرچه زودتر تصویب کنند و (پس از آن) همه نهایتا سِروِرهای پروکسی وی پی ان را پیاده خواهند کرد.»  

جایی که پای وضع مقررات بر عملکرد موسسات فناوری غربی به میان می‌آید، مسکو سابقه متضادی دارد. قانونی که در سال ۲۰۱۴ شرکت‌های رساننده خدمات اینترنتی را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات شهروندان روسیه می‌کرد، همچنان عمدتا نادیده انگاشته شده است. «لینکداین» یکی از قربانیان شناخته‌شده تلاش برای اعمال این قانون بود که تا به امروزنیز تنها از طریق سِروِرهای پروکسی قابل دسترسی است، اما شرکت‌های معظم‌تر فناوری از جمله فیس‌بوک بیش از آن بزرگ تلقی می‌شوند که بشود آن‌ها را مسدود کرد.     

درسال ۲۰۱۸، مسکو درصدد برآمد که برنامک تلگرام را به دلیل آن که از دادن کلیدهای مخفی دسترسی به اطلاعات به سرویس‌های امنیتی خودداری کرده بود، تعطیل کند. به دنبال آن با اقدام تلگرام به مخفی‌سازی اطلاعاتش در پس آدرس‌های دینامیک آی پی، یک دعوای فنی طولانی میان طرفین درگرفت. نهاد نظارت بر رسانه‌های روسیه با ورود به یک برنامه غیرقابل باور و پنهانی تجسس اطلاعات، بخش‌های عمده‌ای از اینترنت را قطع کرد، اما نهایتا  تسلیم شد و در تصمیمش برای مسدود کردن این برنامک تجدید نظر کرد. 

به دنبال آن، این نهاد روز جمعه گذشته، در اقدامی عجیب از حساب تلگرام خودش رونمایی کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان